• qliratu
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-06-2024
Heb eindelijk de keuze gemaakt om van mijn i5 over te stappen naar een Xeon.
Mijn i5 had altijd een max temperatuur onder load van 63 graden met een Seidon V120.

Nu met deze Xeon is de max temperatuur in Prim95 +- 70 Graden.
Normaal zou ik op internet de maximum temperaturen opzoeken voor de processor of dit uberhaupt kwaad kan. Maar voor dit type kan ik op de intel site en veel andere niets vinden.

Tevens vraag ik me af hoe ik Prime95 zo kan instellen dat hij echt 100% load pakt op alle threads. gevonden

Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: http://daniel.egberts.nu/pickup/Prime95_temp.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door qliratu op 28-11-2014 08:45 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Niks mis mee 70 is toch prima?

specs

• qliratu
Weet je wat de veilige temperatuur is?
Stel hij word tijdens het gamen 75 Graden? (piekt eenmalig naar 75 voordat de Fan van de water coolling harder gaat draaien)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:38
Bij synthetische benchmarks als Prime95 wordt een CPU altijd warmer dan bij gaming. Test het gewoon eens en kijk na een half uurtje gamen wat de maximum temperaturen zijn. Het zal me verbazen als deze boven de 60 graden uitkomen.

Daarnaast zou zelfs 75 graden geen probleem zijn voor die CPU. Pas wanneer hij geregeld boven de 80 graden uitkomt zou ik mij zorgen maken en/of kijken voor betere koeling.
Nu zijn die 120mm all-in-one waterkoelers niet bepaald geweldig, een beetje goede luchtkoeler doet het even goed of beter, highend modellen als de Noctua NH-D14 of NH-D15 rennen rondjes om iets als de Seidon 120V. Zie bijvoorbeeld deze oude spreadsheet van Linus Tech Tips. De H80i is een iets wat betere (vrijwel vergelijkbaar) koeler dan de Seidon 120V, vergeleken met de daar gebruikte highend luchtkoeler de Thermalright Silver Arrow is de H80i niets.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• maratropa
  • Niet online
Coretemp geeft een Tjunction van 100 graden toch, die cores zijn lang nog niet heet genoeg.

De Tcase temp vermeld intel stomgenoeg niet (meer) op de ARK site.. Ik geloof dat die van deze xeons rond de 70 graden ligt, maar daar komt je niet aan, de Case temp is altijd veel lager dan de Core temp.

Maar negeer het gewoon lekker allemaal en gebruik je PC. :)

specs

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
Zie https://www-ssl.intel.com...200v3-vol-1-datasheet.pdf voor je Tcase temps. De Tcase_max is voor jouw cpu als ik het goed lees 73.0C. Mogelijk zou ik je fan wat sneller instellen. Maar op zich zijn deze temps nog binnen de spec.

• maratropa
  • Niet online
Maar de temp die hij meet en noemt is niet de Tcase. Die kun je dus niet vergelijken.

specs

• qliratu
Wat is een Tcase temp? de temperatuur binnen de kast?

• maratropa
  • Niet online
De Core temp is de temp IN de die. De Case temp is de temperatuur in het midden van de heatspreader.

Coretemps zijn dus veel hoger en vliegen omhoog onder load. Al die hitte vloeit naar buiten naar de HS, waar de temp dus minder snel veranderd en minder hoog wordt. Intel geeft vaak een waarde voor de Tcase.

Coretemp geeft de Tjunction temperatuur waarbij er throttling optreed. Dat is pas bij 100 blijkbaar en je zit pas op 70.. Nothing to see.. :)

specs

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

justahuman schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:25:
Zie https://www-ssl.intel.com...200v3-vol-1-datasheet.pdf voor je Tcase temps. De Tcase_max is voor jouw cpu als ik het goed lees 73.0C. Mogelijk zou ik je fan wat sneller instellen. Maar op zich zijn deze temps nog binnen de spec.
Vanaf Tcase begint de processor te throttlen, bij Tjunction sluit het systeem uit veiligheid af.

Als de case temp boven de 73c komt gaat de boel throttlen, komt de coretemp boven de 100c sluit het systeem af.

Iets beter verwoord. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 27-11-2014 22:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Mijn Xeon E3-1230V3 haalt in P95 ook wel rond de 70c. Bij gamen komt ie maar tot maximaal 63. Zou me niet echt zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qliratu
Bedankt voor jullie uitgebreide informatie een mede tweaker is weer een stuk wijzer geworden!
Maak me ook geen zorgen meer over de temp, tenzij deze in de toekomst omhoog vliegt dan ga ik zeker een andere water cooler zoeken. bedankt!
Pagina: 1