Twijfel over model MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
Hallo allen,

Heb me de laatste tijd geprobeerd te verdiepen in de wereld van de Apple laptops (oftewel MacBooks). Op dit moment twijfel ik heel erg over de aanschaf van een MacBook Pro. Daarbij gelet, wil ik graag de volgende punten vooraf benoemen:

- De laptop zal puur voor tekstverwerking, browsing en film kijken bestemd zijn.
- Voor de toekomst bestendig, dit wil zeggen dat ik eventueel nog een spel (niet te zwaar) wil kunnen spelen.
- Ik in het bezit ben van een Ipad Air en mijn vriendin van een Iphone 5S. Ik zal binnenkort zelf ook een 5S gaan aanschaffen (of krijgen van werk).

Heb al enkele punten gelezen dat men adviseert om direct 8 GB werkgeheugen te nemen en het verstandigst is dan minimaal 256 GB. Verder twijfel ik wel over de versie van de MacBook Pro (Retina of non Retina en najaar 2013 of 2014).

Kunnen jullie mij adviseren in hoeverre ik hierin een realistisch beeld kan scheppen met mijn wensen? In principe wil ik zelf sowieso 8 GB werkgeheugen, echter vind ik de extra schijfruimte erg duur... Zeker omdat morgen een mooie aanbieding van de Mediamarkt geldig is vanwege "Black Friday" (zie pagina 6 van de aanbieding) of de link in Pricewatch of de link naar de site van Apple.

Mijn voorkeur gaat uit van 128 GB, want het is puur tekstverwerking, zo nu en dan een filmpje kijken of een spelletje spelen. Voor de echte, grote bestanden heb ik een externe harde schijf.

Edit: mijn budget is beperkt tot max 1300-1400 euro

Please advise! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinr1989 op 27-11-2014 14:30 ]

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
Kevinr1989 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:20:
Hallo allen,

Heb me de laatste tijd geprobeerd te verdiepen in de wereld van de Apple laptops (oftewel MacBooks). Op dit moment twijfel ik heel erg over de aanschaf van een MacBook Pro. Daarbij gelet, wil ik graag de volgende punten vooraf benoemen:

- De laptop zal puur voor tekstverwerking, browsing en film kijken bestemd zijn.
- Voor de toekomst bestendig, dit wil zeggen dat ik eventueel nog een spel (niet te zwaar) wil kunnen spelen.

Please advise! :)
Verder kan ik weinig toevoegen aan wat je zelf al gezegt heb, alleen zul je wel moeten kijken naar de versie met een GPU.

Want die je linkt heeft er zover ik kan zien geen.

edit: zover ik kan zien is er maar 1 model met een GPU

15-inch: 2,5-GHz Retina-display
Specificaties
2,5-GHz quad-core Intel Core i7
Turbo Boost tot 3,7 GHz
16 GB 1600-MHz geheugen
512 GB PCIe-flashopslag 1
Intel Iris Pro Graphics
NVIDIA GeForce GT 750M met 2 GB GDDR5-geheugen
Ingebouwde batterij (8 uur)2

€ 2.529,00 ( slik )

http://store.apple.com/nl/buy-mac/macbook-pro

[ Voor 43% gewijzigd door Mektheb op 27-11-2014 14:26 ]

• Kevinr1989
  • Nu online

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie Mektheb, maar mijn budget ligt helaas heel wat lager... 8)7
Heb beginpost ook ge-edit en de link naar de Apple site erbij vermeld!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:33
Kevinr1989 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:29:
Bedankt voor je snelle reactie Mektheb, maar mijn budget ligt helaas heel wat lager... 8)7
Heb beginpost ook ge-edit en de link naar de Apple site erbij vermeld!
Geen dank help graag, echter hebben alle anderen geen grafische kaart dus hoever gamen kan zou ik dat bijna melden als "waarschijnlijk draai je shooters etc niet"

Viel me wel op dat alleen het duurste model er 1 heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 27-11-2014 14:31 ]

• Coldbullet
  • Laatst online: 00:03

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

De intel iriskaart moet je zeker niet onderschatten, kijk anders een op youtube voor mensen die een game draaien met deze kaart mischien kom je daar al een hoop wijzer uit, toevallig weet ik dat de iriskaart net zo snel is onderhand als de intel 650m 512mb kaart is ls in de 21 imch imac 2012 hopelijkhelp ik je hiermee wat opweg?

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-10 21:13
Ik betwijfel of je dan überhaupt wel aan de MacBook moet gaan. Tenzij OS X echt je duidelijke voorkeur heeft, zijn er genoeg laptops in die prijsklasse te bedenken die beter op jouw wensen aansluiten.

pricewatch: Asus N550JK-CM362H

- Core i7 Haswell
- 8GB geheugen
- GTX 850M
- IPS scherm, 1920x1080
- Geheugen uitbreidbaar, SSD zelf in te bouwen (250GB past makkelijk in het budget)
- Upgrade naar Windows 10 in 2015, eventueel Hackintosh of Linux te installeren
- Beste speakers voor een laptop, zelfs extra subwoofer meegeleverd (films/series/games!!!)

Super positieve gebruikersreviews, staat in de BBG van Augustus:
reviews: Laptop Best Buy Guide: augustus 2014

Veel meer bang voor je buck, en doet nergens onder voor de Mac.

• Kevinr1989
  • Nu online

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
Bedankt voor je feedback Musje83.

Uiteraard heb ik deze laptop bekeken en vind dat hij vrijwel aan elke eis van mij voldoet.
Ben zelf niet bepaald handig om een SSD in te bouwen en mocht ik de laptop verkopen, heb ik het idee dat ik voor een Apple meer zal terug krijgen?

• musje83
Tsja, het inbouwen van een SSD is echt heel erg makkelijk. Als je in de buurt van Amersfoort of Hilversum woont, wil ik het nog wel voor je doen ook :) (fysiek inbouwen is makkelijk, image overzetten is iets ingewikkelder)

Het is wel zo dat een MacBook een relatief hoge inruilwaarde kent. Wij hebben onze ex-verhuur MacBooks van 1,5 jaar oud (aanschaf 1800 euro) zojuist verkocht voor 1080 euro. Ik denk dat 1200 ook nog haalbaar was geweest. Dat is 35% afschrijving in 1,5 jaar tijd. Ik denk dat de Asus iets meer zal afschrijven, laten we zeggen 40%-45%. Daar staat tegenover dat de prijs om te beginnen al (veel!) lager is, dus je netto afschrijving zal juist lager liggen bij de Asus. Bruto inruil wint Apple vaak, netto is het meestal andersom.

[ Voor 4% gewijzigd door musje83 op 27-11-2014 16:32 ]

• Kevinr1989
  • Nu online

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
Dat aanbod is erg aantrekkelijk, ik zal dit in mijn achterhoofd houden ;)
Je hebt me wel nog meer aan het twijfelen gebracht, had ik maar niet om een mening moeten vragen 8)7

• musje83
Haha, het is ook geen eenvoudige keuze! Gelukkig zijn beide laptops uitstekende apparaten, het is echt een kwestie van centjes en aansluiten op jouw wensen.

Wat voor games wil je eigenlijk kunnen spelen?

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Ik zou absoluut voor de retina gaan en de non-retina links laten liggen. Die is inmiddels al 2 jaar niet geüpdatet en heeft een HD 4000 onboard waar je vrij weinig tot niets mee kan mbt games. De Retina heeft een HD 5000 die een flink stuk vlotter is en waar je (zeker op lage(re) resoluties) nog wel een spelletje op kan spelen, ook al moet je ook geen wonderen verwachten. Performance ligt iets onder de GT650M van Nvidia voor een idee erover. Op www.notebookcheck.com kan je een prima overzicht vinden van wat je kan verwachten.

Het verschil tussen late 2013 en late 2014 is niet heel groot en betreft eigenlijk alleen een (paar) honder mhz op de CPU. 8 GB zou ik je inderdaad zeker aanraden, gewoon om future proof te zijn.

128 GB SSD kan nu genoeg zijn voor je, maar 256 GB is altijd lekkerder voor de ruimte, ondanks dat je misschien nu met de 128GB uit de voeten komt. Als je een 256 GB binnen je budget krijgt is dat eigenlijk een no-brainer, zeker als je jaren met je macbook wil doen.

Welke games zou je willen spelen?

• Kevinr1989
  • Nu online

Kevinr1989

I am the danger

Topicstarter
In principe ben ik in het bezit van een PS4, maar heb een zwak voor Command & Conquer Generals (Zero Hour) :)

Maargoed, ik denk zeker omdat we al meerdere Apple producten thuis hebben (en tevreden mee zijn) maakt de MacBook dus een goede kans. Zelf zal het de eerste keer zijn dat we er mee aan het werk gaan, dus moeten een goede afweging maken! ;)

Daarbij is het natuurlijk gewoon een mooie aanbieding die MM nu heeft, scheelt al een flinke duit met geld natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Kevinr1989 op 27-11-2014 17:10 ]

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-10 16:40
Zelf heb ik de 13" retina van 2014, met 8Gb en een 256 GB SSD, bevalt erg goed, maar ik speel er geen grafische spelletjes op. Je moet echter meteen de juiste kiezen, upgraden zit er voorlopig niet in. De 128 is wel redelijk krap ondanks het feit dat OSX erg spaarzaam met resources omgaat (totdat je een VM gaat draaien).

Voor de non-retina spreekt dat die relatief makkelijk zelf te upgraden is. Ik zou de non-retina wel degelijk overwegen als je nog onzeker bent over het gehuegen en/ of de harde schijf/ SSD. Veel langzamer is die niet en soms misschien wel iets sneller.

Voor het tekstverwerken en browsen had ik achteraf ook gewoon de non-retina kunnen kopen en upgraden met een flinke harde schijf en meer geheugen, dat alles voor minder geld...

Ik heb ondertussen ook een mac mini aangeschaft (model 2012) met dezelfde grafische variant als de non retina. Deze heb ik ook gepimpt met geheugen en een ssd en het loopt als een zonnetje en is grafisch geen misbaksel, ook bij Full HD en dergelijke.

Mocht je ooit trouwens nog een VM Fusion of Parallel desktop willen draaien op je MAC (werkt goed) dan moet je je realiseren dat het retina display met een als een extreem hoge resolutie gezien wordt en de lettertjes van windhoos wel heel erg klein worden.. Het schalen naar een lagere resolutie kan dan wel, maar het briljante effect van het retinascherm ben je wel helemaal kwijt. Op een non-retina heb je dat probleem niet. Het retina scherm is trouwens wel heel erg fraai, maar het scherm van de non-retina is ook zeker niet slecht.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:03
Kevinr1989 schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:05:
In principe ben ik in het bezit van een PS4, maar heb een zwak voor Command & Conquer Generals (Zero Hour) :)

Maargoed, ik denk zeker omdat we al meerdere Apple producten thuis hebben (en tevreden mee zijn) maakt de MacBook dus een goede kans. Zelf zal het de eerste keer zijn dat we er mee aan het werk gaan, dus moeten een goede afweging maken! ;)

Daarbij is het natuurlijk gewoon een mooie aanbieding die MM nu heeft, scheelt al een flinke duit met geld natuurlijk.
Dat spel draait enkel onder Windows. Er was een OSX versie, maar die draait enkel maar op oudere OSX installaties. Misschien dat Wine soelaas bied. Maar zelfs mijn Macbook pro uit 2008 had geen moeite met dat spel. Met een HD5000 kan je prima spellen spelen als je het niet op de zwaarste instellingen zet.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Pagina: 1