'Zelfbouw' server met een 19" (2U) case met redundant PSU

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Ola Tweakers,

Voor mijn werk willen we eens zelf een server configureren om eens te kijken wat dat doet tegenover out of the box servers van bijv. HP, Huawei en Dell.

Nu was ik aan het kijken naar een configuratie, en ik kwam tot nu toe op zoiets uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 236,90€ 236,90
1Intel Server Board DBS1200V3RPM€ 240,-€ 240,-
1Kingston D2G72JL91€ 170,50€ 170,50
5Intel DC S3500 (2,5") 120GB€ 108,45€ 542,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.189,65

De voornaamste vraag is, gaat dit werken? En is dit een beetje een 'logische' opzet, of kan er verbeterd worden.

Voor zover dat van belang is, de server gaat niet voor zware taken ingezet worden, maar voor een monitoringsprogramma van andere apparaten op het netwerk (Zabbix, voor degenen die het kennen). Er gaat VMWare ESXi op, en daarop één (héél misschien meerdere maar waarschijnlijk niet) VM met CentOS 6.5.

Het idee is verder dat hij enigszins redundant uitgevoerd wordt, dus de SSD's gaan in RAID-5 (voor zover ik weet zit er gewoon een RAID controller op dat moederbord voor SATA schijven?), de twee NICs gaan in failover.

Nu moet ik alleen nog een behuizing hebben, waar een voeding in moet die ook redundant is.
Ik heb al zitten speuren op bijvoorbeeld www.ri-vier.eu, die hebben bijvoorbeeld de Ultra Short 2U Rackmount Chassis - RV-2004, die in principe voldoet; Er kan een Micro-ATX moederbord in en een zooi schijven.
Maar ik krijg maar niet gevonden óf ik daar een gewone ATX-formfactor redundante voeding in kan stoppen.

Kan iemand hier toelichting op geven? Of weet iemand een andere website waar zulke cases geleverd worden met redundante PSU's?

https://freight.associates

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Op een paar vragen weet ik het antwoord:

Ja een gewone ATX voeding gaat hier in passen.

De CPU het het moederbord zijn compatibel, maar het werkgeheugen weet ik niet zeker... Het staat aangegeven als DDR3L, wat betekent dat het Low Voltage is. Vervolgens staat in de rij eronder "Low Voltage: NEE". Volgens de specs is het voltage 1.35v wat betekent dat het toch wel weer om Low Voltage gaat. Ik kan niet vinden of het moederbord DDR3L ondersteund, volgens de specsheet ondersteunt het alleen maar DDR3, maar ik ga er van uit dat je niet voor niets voor DDR3L kiest.

De 5 SSD's kunnen wel worden aangesloten, maar dit moederbord heeft twee controllers geloof ik. de eerste 4/5 poorten zitten op een intel controller, de laatste 1 of 2 op een Marvell controller welke onafhankelijk kan worden ingesteld op IDE, AHCI of RAID...

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-02 19:35
Ik ben geen expert op server performance, ik weet dus niet of jouw set-up veel te langzaam of complete overkill is, maar twee dingen die me opvallen

1. Waarom maar 1 RAM bankje? Zo gebruik je maar één van de twee geheugen channels. 2 maal 8GB is dus direct 2x zo snel als 1 maal 16GB.

2. 120GB SSD's zijn vaak veel (bijna een factor 2) langzamer 250GB SSD's bij het schrijven. Ook zijn 120GB SSD's vaak veel duurder per GB dan 250GB+. Bij veel leesintensieve taken kan dit zeker werken, maar wil je veel schrijven kun je beter grotere SSD's nemen. Ook is de Intel DC S serie naar mijn mening overpricede prut :P. (de P serie is een ander verhaal)
Kijk eens naar 3 of 4 maal Samsung 850 series Pro 256GB. Kost minder per GB, is 10% tot 25% sneller per SSD bij leesintensieve taken en is tussen de 4 en 20 (!) maal sneller tijdens het schrijven. Maak je niet te veel zorgen omdat het geen 'Server SSD' labeltje heeft, die 850 Pro's kunnen heel veel aan. En ze geven er 10 jaar garantie bij :).

[ Voor 8% gewijzigd door Balance op 27-11-2014 13:15 ]

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
@Rickkamminga: In deze PDF van Intel, op pagina 28 (PDF-bladzijde 14), staat onder andere:

3.3 Integrated Memory Controller (IMC) and Memory Subsystem
Integrated into the processor is a memory controller. Only ECC memory is supported on this
platform. Each processor provides two DDR3L Unbuffered Dual In-Line Memory Modules
(UDIMM) channels that support the following:
- ECC Unbuffered DDR3L
- Single-channel and dual-channel memory organization modes
- Data burst length of eight cycles for all memory organization modes
- Memory DDR3 data transfer rates of 1333, and 1600 MT/s
- 64-bit wide channels
- DDR3L I/O Voltage of 1.35 V
-Theoretical maximum memory bandwidth of:
\------ 21.3 GB/s in dual-channel mode assuming 1333 MT/s
\------ 25.6 GB/s in dual-channel mode assuming 1600 MT/s
- 1 Gb, 2 Gb, and 4 Gb DDR3L DRAM device technologies are supported
\----- Using 4 Gb DRAM device technologies, the largest system memory capacity
possible is 32 GB, assuming Dual Channel Mode with four x8 dual ranked DIMM
memory configuration

Het is in mijn ogen een beetje vaag omschreven. Want ze hebben het ook over "1 Gb, 2 Gb, and 4 Gb DDR3L DRAM device technologies are supported", bedoelen ze dan dat elke RAM stick maar 4GB mag zijn? :S. Er zitten maar 4 slots op het mobo, 4x4 = 16, hoe kom je dan op een max van 32GB RAM?

Dat van die controllers moet ik inderdaad even opzoeken...

@Balance: RAM is een goeie! Had ik niet eens door :X ...
Wat betreft de SSD, daar kan inderdaad nog in geswitched worden.

Ik zie wel net, dat Intel ook een Barebone heeft, de Intel® Server System R1304RPMSHOR. Dat is redundante(!) voeding, 1U serverrack, en 4 hotswap bays in één. Je hoeft er dan zelf, voor zover ik zie, alleen nog maar de processor bij te doen en RAM geheugen. En schijven ofc.

https://freight.associates

Verwijderd

Een redundante voeding, heb je dan ook twee totaal losstaande stroomaansluitingen waarbij je eigenlijk nooit op beide tegelijkertijd stroomuitval kunt hebben? Omdat de ene bijvoorbeeld van het net komt en de andere van een continue draaiend aggregaat? Anders lijkt mij een normale kwaliteits voeding met UPS een beter idee.

Uitval van een kwaliteitsvoeding is namelijk stukken lager als stroomuitval en spanningspieken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2014 00:57 ]

• erusnex
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09-2021
Ik zou gewoon 1 modulaire voeding gebruiken en nog een modulaire voeding als "capital spare" (lees:reserve voeding) opzij laten leggen.
Als de server toch zo bedrijfskritisch zou zijn. Je kan denk ik wel (indien je een modulaire voeding neemt) op maximaal 5 minuten je voeding dan vervangen.
Dat gaat uiteindelijk de goedkoopste en misschien meest praktische oplossing zijn.
Dit word overigens toegepast in de server lokalen van chemische bedrijven

[ Voor 20% gewijzigd door erusnex op 03-12-2014 02:35 ]

Pagina: 1