[Amazon Glacier] schatten van de verwachte kosten

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://jakub-boucek.cz/blog/wp-content/uploads/2012/09/amazon-glacier-1.jpg

Ik zit naar Glacier te kijken, voornamelijk als extra backup. Daarbij lijkt het goedkoop te zijn, maar ik kom er niet helemaal aan uit wat het me nou precies gaat kosten.

Mijn situatie:
• ik heb 220GB aan bestanden staan (Synology) die ik 'in the cloud' op wil slaan
• de gemiddelde groei per maand is ongeveer 10GB
• als ik de data nodig heb, dan wil ik deze binnen een week terug hebben (is dus niet urgent)
• mijn upload is max 2Mbit, het zal dus enige tijd duren voordat de gegevens er staan (wat overigens geen probleem is)
• soort gegevens: foto's en filmpjes van het gezin, en documenten

Als ik een van de vele calculators gebruik dan staan daar vragen in die ik niet kan beantwoorden.

Ik zal de hierboven genoemde calculator als voorbeeld gebruiken:
• Region: het liefst dichtbij, maar het oosten van Amerika is wat goedkoper, dit maakt me dus niet veel uit
• Amount of data: 220GB
• Duration that data was kept (days): wat bedoelen ze? Ik wil mijn data het liefst oneindig opslaan
• Retrieval: is me duidelijk, ik verwacht niets nodig te hebben en als het nodig is dan mag dat bv best 96 uur duren
• Amount of data to be deleted (GB): uhmz, ik wil niets verwijderen, toch?
• Duration that data was kept (days): zie hierboven

Ook op Amazon zelf is het mij niet helemaal duidelijk:
• UPLOAD and RETRIEVAL Requests: is dit per bestand?
• Data retrieval: 'Free - Glacier is designed with the expectation that retrievals are infrequent and unusual, and data will be stored for extended periods of time. You can retrieve up to 5% of your average monthly storage (pro-rated daily) for free each month. If you choose to retrieve more than this amount of data in a month, you are charged a retrieval fee starting at $0.011 per gigabyte. Learn more. In addition, there is a pro-rated charge of $0.033 per gigabyte for items deleted prior to 90 days. Learn more.'. Daar komt ook weer dat verhaal over verwijderde data om de hoek kijken.

Kan iemand mij verder op weg helpen? Uiteraard heb ik ook verder bij Amazon gezocht, maar daar vind ik geen concrete antwoorden.

[ Voor 19% gewijzigd door pven op 27-11-2014 11:36 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:33
De calculators vond ik ook ingewikkeld, maar ter info:

Ik heb zelf 94GB bij glacier staan en mijn laatste factuur was $1.22 incl BTW.

Ik heb op mijn synology trouwens wel de multipart grootte hoger ingesteld. Staat bij mij op 128MB, hierdoor heb je minder "transacties"(weet even geen ander woord) en dus minder kosten bij uploaden, maar het kost iets meer opslag geloof ik.

edit2: Mijn opslag is in Ierland trouwens

[ Voor 52% gewijzigd door Kalua op 27-11-2014 12:50 ]

• pven
  • Niet online
Dank voor je bericht!

Enig idee wat een restore je gaat kosten? En is je data 'voor eeuwig' beschikbaar?

• HoefMeistert
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 17:50
Heb je al eens naar Crashplan (http://www.code42.com/crashplan/) gekeken?
Ik heb voor Crashplan gekozen omdat je gewoon een vaste prijs per jaar betaald en het niet uitmaakt hoeveel je upload of restored. In vond Glacier een te ondoorzichtig geheel, vooral als je moet gaan restoren kan het hard gaan.

PSNID : HoefMeistert

• pven
  • Niet online
Ja, maar dan moet ik eerst een nieuwe Synology kopen (mijn DS410 wordt niet ondersteund).

Het vooronderzoek is grotendeels gedaan, de grootste kanshebber is vooralsnog Gracier. ;)

• Kalua
Restoren kan erg prijzig zijn, het hangt grotendeels af van hoe snel je wilt.

Ter voorbeeld:

Als ik de 94GB in 4 uren binnen wil hebben, betaal ik: $180 ongeveer
verlaag je naar bijvoorbeeld 10 dagen kost het nog maar $14 ongeveer.

Bij de synology app kun je heel mooi instellen wat je snelheid bij restoren moet worden.

Zie ook deze calculator: http://blender.ca/aws-glacier-calculator/

Edit2: Dat voor eeuwig kan natuurlijk niemand zeggen, maar ik ga er vanuit dat zolang amazon bestaat mijn data ook bestaat. Glacier is voor mij ook alleen maar de backup van mijn backup. Heb ik als het goed is nooit nodig, maar betaal ik graag anderhalve dollar voor wat extra zekerheid.

[ Voor 26% gewijzigd door Kalua op 27-11-2014 13:37 ]

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-07 21:15
Ik heb ongeveer 125GB online staat. Een backup van foto's en familie fimpjes. Elk jaar gaat er een ingepakt winrar archief (500mb per bestand en paar recovery blocks erbij) naar Amazon. Belangrijke bestanden / foto's / filmpjes van het huidige jaar bewaar ik als backup in de cloud (dropbox/onedrive etc.)

Kosten:

maandelijk: $1.68

--

Ik heb even gegraven in online facturen. Eerste keer was: Uploaden: 114.017 GB ($1.25), 152,791 Requests ($8.40). Maar ik backup dus maar 200+ winrar bestanden geen losse foto's etc.
En ik gebruik deze tool: http://fastglacier.com/

Ik heb trouwens ook een Synology. Maar ik gebruik dus bovenstaande tool. Mijn ervaring is dat dit veel betrouwbaarder is. Bovendien kan je vanaf elke Windows pc je bestanden terughalen. Die tool van Synology schijnt veel requests te maken las ik op het forum.

[ Voor 29% gewijzigd door aalekss op 27-11-2014 13:46 ]

• pven
  • Niet online
Dank voor alle berichten! Erg verhelderend!

Bij die ene calculator noemen ze termen die mij niet duidelijk zijn:
Amount of data to be deleted (GB)
Duration that data was kept (days)

Als ik nooit iets verwijder, dan is dit volgens mij niet relevant?

• Kalua
[b]aalekss schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:41:
Ik heb trouwens ook een Synology. Maar ik gebruik dus bovenstaande tool. Mijn ervaring is dat dit veel betrouwbaarder is. Bovendien kan je vanaf elke Windows pc je bestanden terughalen. Die tool van Synology schijnt veel requests te maken las ik op het forum.
Dat kun je tegenwoordig dus instellen bij synology. Je kan de mulitpart grootte opgeven. Hoe groter hoe minder requests. De mijne staat op 128MB, daardoor had ik bij mijn tweede upload van 40GB maar 460 requests. Standaard staat deze gelook ik op 500KB ofzo.

@pven: nee kun je negeren dan inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalua op 27-11-2014 14:16 ]

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-07 21:15
Kalua schreef op donderdag 27 november 2014 @ 14:16:
[...]

Dat kun je tegenwoordig dus instellen bij synology. Je kan de mulitpart grootte opgeven. Hoe groter hoe minder requests. De mijne staat op 128MB, daardoor had ik bij mijn tweede upload van 40GB maar 460 requests. Standaard staat deze gelook ik op 500KB ofzo.

@pven: nee kun je negeren dan inderdaad.
Ah! Dat is dan wel een verbetering :)

• pven
  • Niet online
Nog een vraagje; blijkbaar kan je ergens opgeven dat je het prima vindt als je je bestanden binnen bv 97 uur terug hebt. Ik neem aan dat je dat opgeeft bij het backuppen van de bestanden? (Zodat ze het op extra goedkope storage kunnen parkeren.)

• ivo-nl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 23:07
Dat moet je aangeven bij het terughalen van de bestanden. Die beperkingen heb je niet bij S3, maar dan kost een GB $0,10 ipv $0,01.

• pven
  • Niet online
Duidelijk, wederom dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennos1
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41
Een vraag met betrekking tot de restore via de Glacier App op een Synology NAS. Kan je binnen de app aangeven hoe lang hij er over moet doen om de restore te doen? Zo kan je nml de kosten in de hand houden bij een retrieval. (Ik kan dit niet terug vinden. Ik ben op dit moment een foto bibliotheek van zo'n 380GB aan het backuppen).
Pagina: 1