Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Arrahant
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-04 13:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met name gamen en makkelijk meenemen naar LAN parties.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 1200 euro, 800 tot 1000 euro zou het mooist zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2.1 audiosetje, monitor, muis en toetsenbord zijn reeds in bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Niets specifieks, als ik the Witcher 3 maar goed kan draaien in februari.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Hoewel ik sterk neig naar een Nvidia Geforce GTX 970 videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo klein en zo stil mogelijk. Wat met name belangrijk is is dat het systeem in een canvas boodschappentas past omdat ik vaak lan parties bezoek en geen auto bezit. Zo stil mogelijk is geen absolute noodzakelijkheid, maar wel gewenst na een relatief luide gaming notebook onder load. Vervoerbaarheid is belangrijker.

Omdat ik me sinds 2011 niet meer bezig heb gehouden met desktops, en nog nooit een micro ATX computer heb gehad, ontvang ik ook graag advies over moederbord, voeding en cooling fans. Ik ben bereid om extra te betalen voor stille en betere fans!

Ga je overklokken?
Als het (veilig) kan is het mooi meegenomen. Ik zou hiermee graag rekening willen houden met het kiezen van koelingen en voeding.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI Z97I GAMING AC€ 132,50€ 132,50
1MSI GeForce GTX 970 4GD5 OC€ 339,01€ 339,01
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 59,-€ 59,-
1Silverstone RAVEN RVZ01€ 78,95€ 78,95
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 6,32€ 6,32
1Silverstone Argon AR06€ 34,50€ 34,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Silverstone SFX 600W€ 124,50€ 124,50
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,33

[Voor 192% gewijzigd door Arrahant op 02-12-2014 12:30]

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

• tomaszcs
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 04-05 20:50

tomaszcs

✔️

• Arrahant
Qua formaat lijkt deze Raven een stuk beter draagbaar ja! Maar zou de voorgestelde videokaart erin passen?

Steam: Arrahant | PSN: Arrahant84 | XBL: Arrahant | Origin: Arrahant | Nintendo: Arrahant

• Sorbo
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Bij de Raven wordt een riser geleverd, waardoor je videokaart niet recht omhoog staat, maar plat in een beugel gemonteerd wordt. Daardoor kan de behuizing zo plat blijven.

Omdat de raven verder wel redelijke binnenmaten heeft, kun je videokaarten tot een lengte van 33cm kwijt. Wel moet je er rekening mee houden dat je geen al te grote koeler op je videokaart hebt zitten, zo kun je bijvoorbeeld geen 3-slots koeler kwijt. Ook mag je videokaart maximaal 14.9cm hoog zijn.

Als ik het goed zie zou die Strix je uitgezocht hebt geen probleem moeten zijn, 28cm lang, 2 slots en precies 14cm hoog, dus ruim binnen de eisen :)

• Arrahant
Hartelijk dank voor de tip! Die Raven zou erg goed bij mij passen ja. Nu nog een mobo, voeding en fans I guess.

• Xepos
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 05-05 18:02
Was toevallig ook nog bezig:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4150 Boxed€ 97,-€ 97,-
1ASRock H97M-ITX/ac€ 90,39€ 90,39
1Inno3D GeForce GTX 970 OC 4GB€ 313,-€ 313,-
1WD Green WD30EZRX€ 94,-€ 94,-
1Cooltek U2 Zwart€ 65,95€ 65,95
1Crucial CT102464BA160B€ 62,-€ 62,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 68,50€ 68,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 790,84

Je zou hier nog een SSD bij kunnen plaatsen en dan zit je nog mooi onder de 1000 euro.
Voor 50 euro meer kun je een i5 erin plaatsen. Maar voor mij was het niet noodzakelijk.

• Sorbo
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online

Sorbo

Uw hulp in huis!

Ik heb nog even wat tips voor je, nu ik toch bezig ben :+

-Maak ook even een lijstje met de componenten die je uitgezocht hebt zoals Xepos hierboven laat zien. Dat doe je door een wenslijst te maken, en dan op "genereer RML" te drukken. De code die je daarvan krijgt mag je in je openingspost zetten, dat maakt het wat makkelijker om te zien hoeveel budget we nog over hebben.

-Let er op dat je in de Raven wat andere onderdelen nodig hebt dan je voor ogen hebt: De Raven slikt geen MATX moederborden, maar ITX. Tevens maakt de Raven gebruik van SFX voedingen, die ook kleiner zijn dan de standaard ATX voedingen.

-Als je toch bezig bent, denk er dan aan dat je voor het overklokken van je processor een K-processor nodig hebt. Die hebben een unlocked multiplier, welke je nodig hebt voor het overklokken. Je i5-4460 is dan dus geen goede keuze, maar een i5-4670k/4690k bijvoorbeeld wel. Ook moet je rekening houden met je moederbordkeuze, je hebt een moederbord nodig met een Z-chipset.Beide brengen extra kosten met zich mee, dus denk goed na of je wil overklokken.

[Voor 9% gewijzigd door Sorbo op 27-11-2014 11:47]

• Arrahant
Wederom bedankt voor alle tips! Ik heb een wenslijst aangemaakt en hiervan de RML in mijn post gezet!

Qua processor ben ik gewoon voor de processor uit de Mainstream Game PC Best Buy van november gegaan. De processor is vrijwel nooit de bottleneck voor games toch? Dus als ik iets overklok, is het de videokaart (ervan uitgaande dat mijn aanname correct is). Een K-processor is in dat geval niet noodzakelijk. Zeker gezien het behoorlijke prijsverschil!

Maakt het qua moederbord nog uit welke chipset ik neem? Bijvoorbeeld H81 of B85.

Poe, de Cooltek U2 zwart ITX kast ziet er ook mooi uit! Maar ik denk toch dat de Raven net wat beter vervoerbaar is. Dat ding is platter, langer en dieper. Hierdoor past die goed in een tas met een TFT paneel, toetsenbord, muis en kabels.

[Voor 24% gewijzigd door Arrahant op 27-11-2014 12:17]

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:34
H81 heeft maar 2 ram slots, meestal minder usb poorten en een slechtere audiochip.

Verder heeft ie geen pci-e 3, maar 2, lijkt me sterk dat je daar iets van merkt, maar goed, als je 350 aan een gpu uitgeeft zou ik geen 30 euro op een bord gaan sparen.

Je zou nog een K chip kunnen overwegen, heel veel borden doen aan non z overclocking.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Arrahant
haarbal schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:17:
H81 heeft maar 2 ram slots, meestal minder usb poorten en een slechtere audiochip.

Verder heeft ie geen pci-e 3, maar 2, lijkt me sterk dat je daar iets van merkt, maar goed, als je 350 aan een gpu uitgeeft zou ik geen 30 euro op een bord gaan sparen.

Je zou nog een K chip kunnen overwegen, heel veel borden doen aan non z overclocking.
En de H97 chipset? Zijn dat de drie opties? H97, H81 of B85?

• haarbal
Waarschijnlijk hetzelfde qua features als H87
http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1150

misschien zit er nog een extra op als die speciale aansluiting voor mini ssd's, zou je even zelf kunnen uitzoeken.

• Arrahant
Obv benchmarks een MSI GTX 970 ipv. de STIX van Asus in de wenslijst geplaatst. Ook een iets snellere en duurdere K-variant i5 genomen. Daarnaast heb ik een 400W voeding en een H97 ITX moedebord toegevoegd.

[Voor 49% gewijzigd door Arrahant op 27-11-2014 13:23]

• Arrahant
Nu ben ik redelijk compleet toch?

Is de stock CPU koeling stil/goed genoeg? Of is investeren in een custom CPU koeler de moeite waard. Als ik de gebruikersreviews over de processor lees wel. Welke zou ik eens nemen?

Ook twijfel ik welke voeding ik moet nemen. Is 400W niet te weinig met deze componenten en eventueel overklokken? Of is overklokken in deze kast qua temps niet te doen?
Je hebt ook een 600W SFX koeling, maar die is behoorlijk duur (zie: pricewatch: Silverstone SFX 600W). Daarnaast heb je ook SFX 12V 3.01 voedingen, hiervan is een 450W beschikbaar (pricewatch: Silverstone SFX 450W Bronze). Zou SFX 12V 3.01 ook werken met de gekozen componenten?

[Voor 58% gewijzigd door Arrahant op 27-11-2014 13:44]

• Moi_in_actie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-05 17:22
Tenzij je wilt gaan klooien met molex > PCIe power connectors zou ik ofwel een andere voeding, of een andere GPU nemen. Deze voeding heeft slechts 1x 6+2pins PCIe, terwijl de gekozen GPU een 8pins en een 6 pins nodig heeft. Deze Silverstone SFX-450W heeft wel voldoende PCIe connectors voor de MSI kaart. De andere optie is toch gewoon voor de Asus STRIX GTX970 te gaan (die slechts 1x 8pins nodig heeft), of je zou kunnen gaan voor de Gigabyte N970IXOC ITX grafische kaart, die iets kleiner is en eveneens slechts een enkele 8 pins nodig heeft.

Vanwaar ineens de keuze voor de i5 4690K? De prestatiewinst t.o.v. van een non-K i5 is nihil tot niets bij gaming, zeker niet aangezien je niet kunt gaan overclocken. Een i5 4590 is al bijna 40 euro goedkoper en het verschil in game prestatie zal 0-0.3 FPS zijn (of iets in die grootte orde).

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Arrahant
Moi_in_actie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:45:
Tenzij je wilt gaan klooien met molex > PCIe power connectors zou ik ofwel een andere voeding, of een andere GPU nemen. Deze voeding heeft slechts 1x 6+2pins PCIe, terwijl de gekozen GPU een 8pins en een 6 pins nodig heeft. Deze Silverstone SFX-450W heeft wel voldoende PCIe connectors voor de MSI kaart. De andere optie is toch gewoon voor de Asus STRIX GTX970 te gaan (die slechts 1x 8pins nodig heeft), of je zou kunnen gaan voor de Gigabyte N970IXOC ITX grafische kaart, die iets kleiner is en eveneens slechts een enkele 8 pins nodig heeft.

Vanwaar ineens de keuze voor de i5 4690K? De prestatiewinst t.o.v. van een non-K i5 is nihil tot niets bij gaming, zeker niet aangezien je niet kunt gaan overclocken. Een i5 4590 is al bijna 40 euro goedkoper en het verschil in game prestatie zal 0-0.3 FPS zijn (of iets in die grootte orde).
Bruikbare tips! Dank u zeer!

Waarom zou ik de CPU niet kunnen overclocken? Dat is ook de reden dat ik voor deze andere CPU heb gekozen. Ik heb m'n OP ook licht aangepast; als overclocken van de CPU en GPU mogelijk is, waarom niet?

[Voor 5% gewijzigd door Arrahant op 27-11-2014 13:50]

• haarbal
"officieel" zou je een Z chipset nodig hebben om de cpu te kunnen overclocken

Maar goed, kan nu op bijna alle a merk borden.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948

Als je ook de ram wilt kunnen overclocken heb je wel een Z nodig, hoeft niet duurder te zijn trouwens.

[Voor 6% gewijzigd door haarbal op 27-11-2014 13:58]

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Is die Raven wel zo handig? Het is een relatief dure kast die je aan de onhandige SFX voedingen helpt. Met de CoolerMaster Elite 110 heb je een vierkant doosje. pricewatch: Cooler Master Elite 110 die normale PSU's slikt.

Deze videokaart: pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD en dan dit moederbord: http://eu.evga.com/produc...amily&series=&sw=5&uc=EUR
Gebruik de notify me, eens per week ofzo is ie op voorraad en dan heb je voor 77 euro incl. verzenden een Z87 ITX plankje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Zeara
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
haarbal schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:52:
"officieel" zou je een Z chipset nodig hebben om de cpu te kunnen overclocken

Maar goed, kan nu op bijna alle a merk borden.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948
Wacht even, dat is specifiek voor de G3258. Als je wilt overklokken op een 4690/4790K lijkt het mij toch echt verstandiger om een Z bordje te halen.

• Moi_in_actie
Dat ligt aan de chipset van het moederbord. Je kunt overclocken met een H97 chipset, maar uitermate beperkt en ik meen alleen via de baseclock, waar de laatste paar generatie Intel chips zeer slecht op reageren (s2011 Haswell-E lijkt het wel weer goed te kunnen). Normaal gesproken doe je overclocken bij s1150 CPU's via de multiplier. Bij redelijk wat H81, B85 en H97 borden hebben fabrikanten via een bios update kunnen regelen dat dit wel mogelijk is (Asus begon hiermee), echter kan ik dat over het bovenstaande moederbord niet vinden.

Echter, een veel belangrijker punt is koeling. De stock s1150 koeler heeft, zeker in zo'n kleine kast met slechte airflow, al moeite om een niet overclockt CPU enigszins koel te houden. Wil je gaan overclocken dan gaat dat echt niet met de stock koeler en zul je een goede aftermarket koeler erbij nemen. Probleem is hier de ruimte, waar je een groot gebrek aan hebt. Zoals je in deze review kunt zien is de ruimte zeer beperkt en kan je geen tower koeler gebruiken. Je bent dan beperkt tot dit soort koelers, die niet heel veel overclockingsruimte bieden.

Onder de streep betaal je dan 40 euro meer voor de CPU en 30 euro extra voor een koeler. Bij elkaar is dat 70 euro voor iets waar je minder dan 1 FPS winst mee gaat behalen. Je kunt nog beter de goedkoopste Core i5 en een GTX980 nemen, dat is minder geldverspilling (alhoewel de GTX980 de meerprijs mijn inziens niet waard is tenzij je elk laatste druppeltje performance wilt).

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Overigens wil je ook geen zware koelers als je met een systeem gaat slepen.

• Arrahant
Helder verhaal. Ik zag dat het prijsverschil tussen de 4460 en de 4690K niet al te groot was, en heb het vervolgens aangepast. Origineel had ik een gewone i5 4460 uit de BBG genomen. Zoveel gedoe en hogere kosten voor amper meer performance in games is het niet waard, daar heb je een goed punt Moi_in_actie. De processor staat nu weer op de 4460.

En wat betreft het overclocken van louter de GTX 970? Heeft dat nog gevolgen wat betreft de case koeling die ik het beste kan kiezen? Alsmede het moederbord en voeding die het meest geschikt zouden zijn?

Wat betreft de kast... De pricewatch: Cooler Master Elite 110 ziet er inderdaad ook uit alsof hij aan mijn eisen voldoet.
Aan de andere kant vind ik het console-achtige uiterlijk van de pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ01 erg mooi en qua vervoer past deze ook mooi tezamen met een TFT-paneel in 1 tas. Ze zijn immers in de lengte naast elkaar te plaatsen. Is er behale de prijs nog een andere reden om niet voor een kast te kiezen die SFX voedingen aan mij opdringt? Zullen SFX voedingen binnen korte tijd verleden tijd zijn oid? Aan het aantal pricewatch vermeldingen ziet is dit type voeding wat obscuur. Die Youtube review van de Raven die Moi_in_actie linkte ga ik dalijk eens rustig bekijken! Ik ga eens rustig comtempleren welke kast ik ga nemen. Thanks again!

[Voor 13% gewijzigd door Arrahant op 27-11-2014 15:03]

• Moi_in_actie
Ik moet even terugkomen op iets wat ik eerder schreef:
Moi_in_actie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 13:45:
De andere optie is toch gewoon voor de Asus STRIX GTX970 te gaan (die slechts 1x 8pins nodig heeft), of je zou kunnen gaan voor de Gigabyte N970IXOC ITX grafische kaart, die iets kleiner is en eveneens slechts een enkele 8 pins nodig heeft.
Ik was even vergeten hoe de Raven RVZ01 case in elkaar zat. Aftermarket modellen van GPU's werken op het principe dat de fans de warmte van de lucht wegblazen de kast in. Dit in tegenstelling tot de reference koelers, die met een "blower" stijl fan werken, welke de warme lucht achter door de PCI slots naar buiten blazen. Ik denk dat door het zeer compacte formaat van de kast en de daarbinnen nog meer afgeschermde GPU ruimte, een GPU met aftermarket koeler de warmte niet al te goed kwijt komt en warme lucht zich kan/zal gaan ophopen in de kast.

Hoe goed, of slecht, GPU's met aftermarket koelers, zoals als de Asus Strix of MSI Gaming, werken in de Raven kast durf ik niet te zeggen, dat zul je even moeten proberen te Googlen. Je hebt bij de GPU wel 2 plaatsen voor slimline 120mm fans (1 wordt meegeleverd), dus het kan ook goed zijn dat je met 1 inlaat fan en 1 lege plek, of 1 inlaat en 1 uitlaat fan, kaarten als de Asus Strix wel hun warme goed kwijt kunnen.

Je zou in geval van twijfel of als uit reviews blijkt dat een non-reference GPU niet lekker werkt in die kast een reference GTX970 kunnen nemen zoals deze Gainward GTX970 (let op 2x 6pins PCIe nodig). Qua temperaturen zijn deze reference modellen wat warme (op een testbench of in een goed geventileerde kast), qua geluid en prestaties scheelt het niet veel. De aftermarket kaart (de MSI Gaming in de review) is wel wat stiller en ik denk dat, gezien de kast, de uiteindelijke temperatuursverschillen verwaarloosbaar zijn.

Nogmaals, ik durf niet te zeggen of een Asus Strix of MSI Gaming GTX970 wel of niet goed werkt in die kast, ik zou het alleen even nazoeken in wat reviews. Het zou namelijk jammer zijn als je 30 euro meer betaalt voor een ogenschijnlijk betere versie van de GTX970 en dat die kaart dan constant op 80-100% fanspeed loopt te blazen omdat hij de warmte niet kwijt komt.

edit: zucht, de links naar de Guru3D review werken niet helemaal lekker, dan maar even zo:
Temperaturen: http://www.guru3d.com/art...0_reference_review,8.html
Geluid: http://www.guru3d.com/art..._reference_review,10.html
Performance (BF4): http://www.guru3d.com/art..._reference_review,15.html

[Voor 6% gewijzigd door Moi_in_actie op 27-11-2014 15:15]

• Arrahant
Reference videokaart modellen; weer wat geleerd! :) Het lijkt me met zo'n gecompartimentaliseerd design inderdaad handig als de videokaart zelf zijn hitte direct naar buiten blaast, in plaats van de kast in. Het is als ik je goed begrijp dus niet zo dat de fans in de kast de videokaart helpen om zijn hitte kwijt te kunnen. Dit zal me ook wel duidelijk worden als ik de video review die je linkte bekijk.

IVM. vervoerbaarheid is platter, maar wel breder en langer toch fijner dan een meer vierkant model. Dan is de pricewatch: Cooler Master Elite 110 toch wat minder geschikt. Daar kan ook geen optische drive in (ik weet niet zeker of ik die ooit nog ga gebruiken, maar het kan geen kwaad). Silverstone heeft overigens ook de Milo serie zie ik nu (pricewatch: Silverstone Milo ML03B). Hierin past een ATX voeding.
Ik blijf er echter bij dat ik de Raven RVZ01 echt een ontzettend mooie kast vind. Een pc met de vorm factor van een console: prachtig!

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Optische drive zou ik los kopen voor 3 tientjes via USB en die als externe gebruiken. Sommige ITX kasten hebben een slot drive, maar die zijn moeilijk te vinden en veel te duur voor die enkele keer dat je de drive nog gebruikt.

Het is een keuze in wat voor een tasje wilt vervoeren. Monitor of kast tegen elkaar of op elkaar.

• Sjonniess
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 26-03 16:47
Mag ik vragen hoe jij je pc vervoert op de fiets ?

Als je je pc op de fiets vervoerd kan ik je sterk afraden om het dan een tas te doen.
Wat wel heel handig is om zo'n houder te kopen waar kinderen hun schooltas aan binden.
Leg een stukje rubber of piepschuim op de bodem tegen trillingen. Op deze manier kan je een grote kast gebruiken en ben je niet afhankelijk van de grootte van een canvas boodschappentas.

Hieronder een link met zo'n houder:
http://www.fietsonline.co...J3X_L-Hm8ICFeaWtAodszQAeQ

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Waarom zou je tegenwoordig nog een grote kast willen?

• Arrahant
Sjonniess schreef op donderdag 27 november 2014 @ 16:07:
Mag ik vragen hoe jij je pc vervoert op de fiets ?
Haha, bedankt voor het meedenken! Gelukkig hoef ik de pc nu ook weer niet zo regelmatig mee te nemen dat ik zo'n houder hoef te installeren.

Laten we zeggen dat ik gemiddeld 1 of 2 keer per maand op pad zal gaan met het ding, en dan betreft het slechts een kort fietsritje door ons dorp. Ik zat zelf te denken aan een canvas boodschappentas (of iets van een soortgelijke vorm) waarin mijn 22 inch TFT-paneel in de breedte net past. Dan steek ik de kast ernaast, toetsenbord rechtop erbij, kabels erbij proppen, en fietsen maar. Met een miditower gaat dit heel wat lastiger, plus dat ik een console-achtige vormfactor gewoon prachtig vindt ogen. Schuimrubberen bedekking met hieronder een plankje voor stevigheid van het geheel aan de onderkant van de tas was ik van plan!
Met mijn huidige 17 inch gaminglaptop die ik zo in mijn rugtas steek gaat dit wel heel wat makkelijker!! Maar ja, zo'n ding kost ruimschoots het dubbele en die kan ik nagenoeg nooit upgraden. Zodoende ben ik bij dit systeem terechtgekomen.

Maar goed, eerst de daadwerkelijke pc maar eens samenstellen! Ik heb in een gebruikersforum van deze kasten de vraag neergelegd in hoeverre zij referentiemodellen van de GTX 970 aanbevelen in verband met hitte die niet weg kan.

[Voor 7% gewijzigd door Arrahant op 27-11-2014 16:37]

• Moi_in_actie
Arrahant schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:35:
Reference videokaart modellen; weer wat geleerd! :) Het lijkt me met zo'n gecompartimentaliseerd design inderdaad handig als de videokaart zelf zijn hitte direct naar buiten blaast, in plaats van de kast in. Het is als ik je goed begrijp dus niet zo dat de fans in de kast de videokaart helpen om zijn hitte kwijt te kunnen. Dit zal me ook wel duidelijk worden als ik de video review die je linkte bekijk.
Bij een "normale" ATX tower kast zal de warme lucht van de GPU met aftermarket koeler door de algemene airflow weggevoerd worden. Warme lucht komt grotendeels aan de zijkant van de GPU eruit en stijgt wat op. De airflow veroorzaakt door intake fans voorin (en/of onderin) in de kast en outtake fans achterin (en/of bovenin) voeren deze warmte wel af. Bij de Raven RVZ01 zit de GPU in zijn eigen (grotendeels afgesloten) hokje en ik vraag me af of een kaart als de Strix de warmte door de gaten in de het zijpaneel kwijt komt (aan die zuigt hij eigenlijk aan). Redelijk kans dat het prima gaat, met als enige nadeel dat de temperatuur wat hoger is dan in een goede geventileerde kast.

Mijn persoonlijke keuze zou zijn om voor een reference model te gaan. De reference kaarten van NVidia zijn stil en worden niet gek warm, zoals b.v. reference R9 290 en R9 290X kaarten van AMD. Overclocken kan je alle kaarten, maar overclocken en zo'n compacte build zijn 2 dingen die mijn inziens niet echt samengaan. Wil je fors overclocken, dan neem je over het algemeen een grotere kast met betere airflow en meer ruimte voor grote luchtkoelers of waterkoeling radiatoren. Wil je een compacte (ITX) build, dan moet je wat concessies doen t.b.v. looks.

• Sjonniess
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 26-03 16:47
In een canvas booschappentas kan je denk ik ook wel een mid tower in krijgen. Maar zoals Moi_in_actie zegt is het verstandig om goed na te denken over de kast. ivm met airflow. Wellicht kun je bij de plaatselijke pc winkel een paar kasten kopen die je na x aantal dagen weer kan inwisselen. op deze manier kan je de pc een nachtje onder load te laten draaien om er zo achter te komen of de airflow goed is.

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• Arrahant
Moi_in_actie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:09:
Ik moet even terugkomen op iets wat ik eerder schreef:

[...]

Ik was even vergeten hoe de Raven RVZ01 case in elkaar zat. Aftermarket modellen van GPU's werken op het principe dat de fans de warmte van de lucht wegblazen de kast in. Dit in tegenstelling tot de reference koelers, die met een "blower" stijl fan werken, welke de warme lucht achter door de PCI slots naar buiten blazen. Ik denk dat door het zeer compacte formaat van de kast en de daarbinnen nog meer afgeschermde GPU ruimte, een GPU met aftermarket koeler de warmte niet al te goed kwijt komt en warme lucht zich kan/zal gaan ophopen in de kast.

Hoe goed, of slecht, GPU's met aftermarket koelers, zoals als de Asus Strix of MSI Gaming, werken in de Raven kast durf ik niet te zeggen, dat zul je even moeten proberen te Googlen. Je hebt bij de GPU wel 2 plaatsen voor slimline 120mm fans (1 wordt meegeleverd), dus het kan ook goed zijn dat je met 1 inlaat fan en 1 lege plek, of 1 inlaat en 1 uitlaat fan, kaarten als de Asus Strix wel hun warme goed kwijt kunnen.
Werkt de GTX 970 qua luchtdoorvoer hetzelfde als de GTX 670 in het onderstaande filmpje?

http://youtu.be/FbhPMe7T27Y?t=6m41s

In het filmpje zie je dat de casefan die lucht van buiten naar de GPU blaast (is een intake toch?) direct gericht is op de GPUfan van de GTX 670 die de presentator gebruikt. Ze gebruiken verder dezelfde case als ik op het oog heb.
Maar de vraag is of die GTX 670 via zijn eigen fan lucht naar de achterkant blaast (dus over de lengte van de kaart in de richting van zijn outputpoorten, zoals een reference), of dat de fan van die gpu lucht terug naar boven naar de casefan blaast. In het laatste geval zou je zeggen dat de casefan die boven GPU fan zit een outtake zou moeten zijn en de reviewer zich vergiste door deze casefan een intake te noemen, toch?
Als ik het dom uitleg, mijn excuses!

• Moi_in_actie
Arrahant schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:11:
[...]

Werkt de GTX 970 qua luchtdoorvoer hetzelfde als de GTX 670 in het onderstaande filmpje?

http://youtu.be/FbhPMe7T27Y?t=6m41s

In het filmpje zie je dat de casefan die lucht van buiten naar de GPU blaast (is een intake toch?) direct gericht is op de GPUfan van de GTX 670 die de presentator gebruikt. Ze gebruiken verder dezelfde case als ik op het oog heb.
Maar de vraag is of die GTX 670 via zijn eigen fan lucht naar de achterkant blaast (dus over de lengte van de kaart in de richting van zijn outputpoorten, zoals een reference), of dat de fan van die gpu lucht terug naar boven naar de casefan blaast. In het laatste geval zou je zeggen dat de casefan die boven GPU fan zit een outtake zou moeten zijn en de reviewer zich vergiste door deze casefan een intake te noemen, toch?
Als ik het dom uitleg, mijn excuses!
Ja, dat werkt op dezelfde manier, de reference "blower" koelers zijn zo goed als niet veranderd de laatste paar jaren. De daar gebruikte GTX670 werkt exact hetzelfde als een reference GTX970 zoals die Gainward die ik in een vorige post noemde.

• Arrahant
Moi_in_actie schreef op donderdag 27 november 2014 @ 18:16:
[...]

Ja, dat werkt op dezelfde manier, de reference "blower" koelers zijn zo goed als niet veranderd de laatste paar jaren. De daar gebruikte GTX670 werkt exact hetzelfde als een reference GTX970 zoals die Gainward die ik in een vorige post noemde.
Geweldig! Zeer bedankt!

• Arrahant
Ik heb wat speurwerk gedaan naar GTX 970 modellen met reference en/of blower-stijl koeling die in de Tweakers pricewatch terug te vinden zijn. Dit zijn volgens mij de onderstaande modellen.

Ik heb de OP wat betreft voeding en CPU koeling aangepast.

pricewatch: Gainward GeForce GTX 970 4GB Phantom Valt af vanwege een dikte van 15mm
pricewatch: Gainward GeForce GTX 970 4GB
pricewatch: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5 OC - Vooralsnog mijn voorkeur
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked
pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB
pricewatch: PNY GeForce GTX 970 4GB

[Voor 88% gewijzigd door Arrahant op 28-11-2014 01:35]

• Arrahant
Zo, het systeem is compleet op de optical drive na. Slot load slim modellen zijn relatief obscuur. Het goedkoopste model is een NEC-Sony van 50 euro (zie: pricewatch: Sony NEC Optiarc AD-7640S Zwart). Eigenlijk wil ik deze drive hebben: pricewatch: Lite-On DL-8ATSH Zwart , maar deze is nergens verkrijgbaar.

Ik heb een paar refurbish zaken gemaild met de vraag of zij aan goedkopere optical drives van dit type kunnen komen. Bijvoorbeeld dergelijke drives voor in laptops.

Een andere optie die hier op Tweakers is genoemd, is het kopen van een externe slot load slim drive (zoals deze pricewatch: Samsung SE-B18AB Zwart), en dan de drive eruit slopen en in de kast aansluiten.

Ook zal ik uiteindelijk licht over m'n budget heen gaan; er zijn ergere dingen op de wereld... :*)

[Voor 28% gewijzigd door Arrahant op 29-11-2014 17:06]

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 07:38
ik ga dinsdag met mijn antec isk 600 langs bij iemand die een r9 280x heeft.(isk 600 ligt de gpu vrijwel direct tegen de kast aan) 1 van de 3 fans heeft gaas de rest is gewoon dicht. en zal dan eens kijken wat de temps doen. als het goed is gaat het om een non reference model. als je wil kan ik dinsdag avond dan wel woensdag mijn bevindingen met je delen.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Arrahant
loki504 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 17:35:
ik ga dinsdag met mijn antec isk 600 langs bij iemand die een r9 280x heeft.(isk 600 ligt de gpu vrijwel direct tegen de kast aan) 1 van de 3 fans heeft gaas de rest is gewoon dicht. en zal dan eens kijken wat de temps doen. als het goed is gaat het om een non reference model. als je wil kan ik dinsdag avond dan wel woensdag mijn bevindingen met je delen.
_/-\o_

• loki504
klinkt als graag:P geen probleem.

• loki504
Nou ik ben net terug. R9 280x van club3d 15min fumark ong 65 graden. In de isk600(slecht airflow) zijn we na 10 min gestop. Werd 85 graden en cpu zat op 60. Vonden het beide wel genoeg. Dus of een blower of andere kast is mijn advies

• Travee
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 14-04 23:49
MSI GTX 970 blower is een goede keuze. Wat je ook kunt doen is wachten op de Nvidea reference (nu te koop bij Best Buy en Overclockers uk). PNY en EVGA vallen voor ITX af.

Je zou eventueel ook nog 30 euro kunnen besparen op het moederbord. In mijn ogen is de MSI Z97I AC good enough

Ik heb zelf een FT03 mini en gebruik een militaire duffel bag om de pc iedere week te vervoeren

• MENACExz
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 03:59
Zelf heb ik sinds kort een pricewatch: Silverstone SST-SG05BB-450-USB3.0
Een Silverstone Sugo SG05 waar de SFX voeding al wordt bij geleverd.
De bijgeleverde voeding werd eerder in dit topic al aangeraden, de pricewatch: Silverstone SFX 450W Bronze
Met een 6-pin en 8-pin krachtig genoeg voor een GTX 970.

Zelf heb ik op het moment een MSI R9 270X in zitten. pricewatch: MSI Radeon R9 270X GAMING 2G
Deze is met zijn 263mm echt wel het maximum wat het kastje aan kan, misschien nog paar mm meer. Silverstone zelf zegt dat het tot 10 inch kan, oftewel 254mm maar dit is dus niet helemaal waar.

De SG05 is met zijn 10L inhoud nog nét iets compacter als de Raven met 14L.
Ter vergelijking een SG05 naast een blikje cola.

Hier 2 foto's van 270X in mijn kastje.

Misschien ook het overwegen waard :)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Volgens mij scoort de ISK600 ook uitermate beroerd bij de ITX-testen van hardware.info.

• loki504
Señor Sjon schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:53:
Volgens mij scoort de ISK600 ook uitermate beroerd bij de ITX-testen van hardware.info.
klopt heb officieel gezien ruimte voor 1 120mm fan. en ventilatie ruimte heb je alleen aan de zijkant voor reference coolers. gebruik je open air cooler ben je snel de Sjaak. ga nu kijken voor een silverstone grandia of een fractal design node 605.(past ook beter in mijn tv meubel:P)

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik ben ook wel gecharmeerd van deze pricewatch: Cooltek W1 Zwart, maar dit soort kasten moet je niet 1-2/maand gaan verslepen. Dat is alleen maar zonde.

Overigens, een pc op een canvastas op de fiets vervoeren is wel vragen om problemen. Je pc rammelt dan gewoon uit elkaar.

• Arrahant
Travee schreef op woensdag 03 december 2014 @ 01:30:
MSI GTX 970 blower is een goede keuze. Wat je ook kunt doen is wachten op de Nvidea reference (nu te koop bij Best Buy en Overclockers uk). PNY en EVGA vallen voor ITX af.

Je zou eventueel ook nog 30 euro kunnen besparen op het moederbord. In mijn ogen is de MSI Z97I AC good enough

Ik heb zelf een FT03 mini en gebruik een militaire duffel bag om de pc iedere week te vervoeren
Hartelijk dank voor het commentaar!

Ik heb in veel laptops gedoe gehad met Intel wifi kaartjes en wilde daarom voor de gaming uitvoering van het moederbord gaan omdat daar een Bigfoot wifi kaartje in zit. Daar heb ik die 30 euro graag voor over! Het is geen groot probleem als ik wat over m'n budget heen ga.

• Arrahant
Valux7_ schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:38:
...

De SG05 is met zijn 10L inhoud nog nét iets compacter als de Raven met 14L.
Ter vergelijking een SG05 naast een blikje cola. [afbeelding]

...

Misschien ook het overwegen waard :)
Bedankt voor het commentaar!! Voor mijn situatie is een minder vierkant kastje echter handig. Dan past de kast samen met een tft paneel, toetsenbord, muis en kabels in 1 canvas tas.

• Arrahant
Señor Sjon schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:30:
Ik ben ook wel gecharmeerd van deze pricewatch: Cooltek W1 Zwart, maar dit soort kasten moet je niet 1-2/maand gaan verslepen. Dat is alleen maar zonde.

Overigens, een pc op een canvastas op de fiets vervoeren is wel vragen om problemen. Je pc rammelt dan gewoon uit elkaar.
Hehehe, tja, ik moet wat! Wellicht volgend jaar rond deze tijd een auto!! Mijn vrienden wonen gelukkig dicht in de buurt (minuutje of 5), ik vermijd verkeersdrempels en hobbels, enz.

• Señor Sjon
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Probeer je reacties in één post te zetten d.m.v. de edit functie.

Als je een wat bredere tas hebt (sporttas o.i.d.), dan past een vierkant kistje weer makkelijk. Of een wat grotere rugzak waarbij de monitor op het kastje staat. Levert allemaal wel een krasfest op, maar dat is inherent aan fietsen met je PC. :P

• ocn
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 23:55
Ben benieuwd of je de PC inmiddels al in elkaar hebt gezet, en of het allemaal past in die case? :)

• Arrahant
@ocn The Witcher 3 is onlangs uitgesteld dus ik heb voorlopig geen nieuwe pc nodig. De game komt in mei uit dus ik wil in april mijn systeem gaan bouwen. Als het goed zijn de componenten tegen die tijd weer iets goedkoper.

Tot die tijd doe ik het met mijn oude systeem en de PS4 voor gaming. Ik ben nog altijd van plan om hetzelfde systeem te gaan bouwen, dus ik zal rond april dit topic updaten met mijn bevindingen en foto's!!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True