Hoe virus op USBstick te voorkomen?

Pagina: 1
Acties:

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 21:17
Goeden,

wellicht een ontzettend N00B vraag maar toch...graag jullie mening:

binnenkort ga ik op reis naar Azië.

Ik zal daar vaak gebruik maken van internet café's om o.a. de foto's als back-up van mijn camera op een Usb stick te zetten.

Tijdens een eerdere reis had ik op een gegeven moment last van een virus die zich op zowel mijn stick als mem.kaart had gezet met als resultaat dat ik enkele foto's ben kwijt geraakt.

Hoe kan ik het beste handelen om een virus te voorkomen?

Is het zo dat op het moment dat ik met of de camera of USb stick inplug dat dan meteen een virus zich al nesteltzodat er eigenlijk niks aan te doen is?

Zou het helpen door in de verkenner alleen links in de directory structuur te blijven en te klikken dat dus niet te doen in t rechtervenster waar de files zitten?

t Veiligst is natuurlijk een eigen laptop of zo maar dat wil ik niet meenemen...

Bedankt alvast voor de tips,

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:06
Als je de stick alleen in een (onveilige) internetcafé-pc prikt om gegevens te uploaden, zou je eens kunnen googlen op USB-sticks met een hardwarematige writeprotect switch.Bijvoorbeeld:
http://www.fencepost.net/...ardware-write-protection/

Oh wacht , je wilt je data van SD kaart op USB zetten.
Kijk eens naar image tanks. Heb er ooit zelf een gekocht in de uitverkoop van mobile-harddisk.nl en dat werkt prima. Mijn zwager heeft 'm net meegehad voor een trip van vier weken naar Azië.

[ Voor 31% gewijzigd door TheOmen op 27-11-2014 11:04 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52

Cyphax

Moderator LNX
Zou een SD-kaartje die je in een USB-kaartlezer stopt dan een goed alternatief zijn? Die kaartjes kun je eigenlijk altijd wel op alleen-lezen zetten.

Saved by the buoyancy of citrus

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Cyphax schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:01:
Zou een SD-kaartje die je in een USB-kaartlezer stopt dan een goed alternatief zijn? Die kaartjes kun je eigenlijk altijd wel op alleen-lezen zetten.
Dat is echter alleen een plastic lipje dat wordt bekeken, het OS kan dat totaal negeren en alsnog schrijven.

• TheOmen
Cyphax schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:01:
Even quote van de link die ik eerder poste:
SD Cards, while they have a write-protect switch, are actually no good for this purpose because it’s not actually hardware write protection – at best the card reader sends a signal to the operating system that the drive should be treated as read-only. The write-protect switch on the cards is read by a sensor that’s part of the card reader, and the card reader then passes along to the operating system whether the card is read-only

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Joppnl schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:54:
t Veiligst is natuurlijk een eigen laptop of zo maar dat wil ik niet meenemen...
Ik neem al jaren altijd m'n babylaptop (MSI Wind U100) mee. Ding weegt een kg, typt het beste van alle babylaptops, batterij gaat 4 uur mee, en het ding is dusdanig weinig waard dat het geen zorg is. Tegenwoordig vrijwel overal Wifi, dus kan je het ook meteen uploaden naar Dropbox o.i.d.

De enige manier om virussen goed te voorkomen, is zorgen dat je geen vreemde hardware aansluit.

Alternatief met hardware die je vast wel bij je hebt: je telefoon! Micro-SD past daar in, via een adaptertje past dat ook in je camera, zo kan je alles Dropboxen zodra je internet hebt.

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:14
http://www.hypershop.com/HyperDrive/
of gewoon een netbookje kopen. zodat je niet afhankelijk ben van iemand anders.

[ Voor 52% gewijzigd door RenaldoN op 27-11-2014 11:11 ]

• TheOmen

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:43

Rannasha

Does not compute.

RemcoDelft schreef op donderdag 27 november 2014 @ 11:10:
[...]
Alternatief met hardware die je vast wel bij je hebt: je telefoon! Micro-SD past daar in, via een adaptertje past dat ook in je camera, zo kan je alles Dropboxen zodra je internet hebt.
Dit zou ik doen. Telefoon of tablet met micro-SD slot meenemen en daar een voldoende groot kaartje instoppen, USB OTG kabeltje erbij kopen en je kunt overal en nergens foto's overzetten. Bijkomend voordeel is dat je direct een groter scherm hebt om de foto's op te bekijken dan het priegelschermpje van de meeste camera's.

Als je daarnaast je foto's ook nog wil beschermen tegen diefstal kun je het micro-SD kaartje na het kopieren uit het apparaat halen en ergens veilig bewaren. Dat ding is dusdanig klein dat het makkelijk te verstoppen is zodat een casual crimineel het ding niet vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rannasha op 27-11-2014 11:15 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-03 21:17
Prima, dank voor alle suggesties en tips!

conclusie is dus dat op vreemde PC besmetting niet te voorkomen is door dingen 'anders' te doen....

De link naar MP is goed gevonden! Maar misschien dan toch aan een netbook, voor paar tientjes meer een 2e handse (maar eens naar op zoek, nadeel is het gewicht wat ik dan in rugzak steeds meesleep).

met de telefoon uploaden is ook een slimme optie.

Voor t eerst dat ik van een OTG kabel hoor, lijkt me ook een goede optie.

Het gaat of een telefoon of de netbook worden, nogmaals bedankt voor de suggesties.

[ Voor 26% gewijzigd door Joppnl op 27-11-2014 16:29 ]

Pagina: 1