• Crazz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Hallo allemaal,

Weet niet of dit het juiste forum is, zo niet dan hoor ik dat graag en verplaats ik deze discussie uiteraard.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met een online cursus programmeren met Javascript. Daardoor mezelf een beetje aan het denken gezet over computers in het algemeen, en hoe het komt dat je met een set commando's allerlei dingen in werking kan zetten. Ik gebruik al sinds midden jaren 80 computers, maar eigenlijk is het basisprincipe toch niet helemaal duidelijk. Hoe komt het dat je een verzameling plastic en metaal kunt programmeren om een serie handelingen te verrichten? Hoe snapt een microprocessor dat er berekeningen gemaakt moeten worden?

Als ik google op 'computer principle' bijvoorbeeld krijg ik allerlei sites die me vertellen hoe de componenten van een computer met elkaar samenwerken, maar het achterliggende idee wordt eigenlijk nergens goed uitgelegd. Hopelijk is op dit forum iemand die het even helder kan toelichten :)

Dank!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:11
heb je al eens op youtube gekeken? en dan zoiets als how does a cpu works? zal vast wel uitkomen hoe een processor werkt.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Een computer is gemaakt van electronische componenten. Een computer werkt met enen en nullen .. wat in de werkelijkheid een spanningsniveau voorstelt van bijvoorbeeld 0 Volt is een nul en 2 Volt is een 1. Omdat programmeren met enen en nullen niet zo gemakkelijk is (maar wel kán) is er een programmeertaal op een hoger niveau bedacht die het onderwater weer omzet in de voor de computer begrijpelijke enen en nullen. Direct boven enen en nullen heb je Assembly ook wel Machine Code genoemd. Dit zijn begrijpelijkere instructies waarmee je beter uit de voeten kunt, maar nog steeds ontzettend dicht op de hardware zit. Je vertelt exact welke series van enen en nullen op een bepaalde geheugenregel weggeschreven moet worden. Dit vereist nog steeds erg veel kennis van de hardware. De volgende stap was toen het bedenken van een globale programmeertaal zonder de onderliggende techniek te hoeven snappen, maar je ook veel sneller programmeren laat. Bijvoorbeeld C. Hier is ook de compiler ontstaan die deze C-code omzet naar de machine code voor dát betreffende platform.

Dit is dus hoe de electronica praat met de software. Je keyboard input zijn feitelijk ook series van enen en nullen dus dan snap je ook hoe dit overgedragen wordt aan het systeem. Het beeld wordt vanuit de software ook weer omgezet in enen en nullen en gaat via de kabel naar de monitor die dit weer omzet in beeldlijnen en pixels van een bepaalde kleur. Geluid idem. Enen en nullen worden door de geluidskaart omgezet in tonen die doorgaans analoog (wisselend-wisselspanningsniveau) door het speakerkabeltje naar de speakers gaan.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-01 16:38
Op school gebruikten wij de boeken van William Stallings, waarin alles echt heel goed wordt uitgelegd.
> "Operating Systems" door "William Stallings"

PM me als je hem zou willen overkopen. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Nindustries op 27-11-2014 10:35 ]

~ beware of misinformation.

Verwijderd

Dit heeft meer te maken met "Computer Organization" dan met operating systems.
Misschien dit eens doorlezen? http://en.wikibooks.org/w...nce/Computer_Organisation
ing._Buttje schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:28:
Direct boven enen en nullen heb je Assembly ook wel Machine Code genoemd.
Dit klopt niet helemaal.
Machine code zijn de 'enen en nullen' waarmee de instructies gecodeerd worden.
Assembly is een vertaling daarvan naar human readable "mnemonics".

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2014 11:00 ]

• Crazz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Dank voor jullie reacties, er is me een hoop meer duidelijk geworden!
Vooral de laatste verwijzing naar de wikipedia site bood me wat ik zocht :D

[ Voor 35% gewijzigd door Crazz op 27-11-2014 14:53 ]

Pagina: 1