Welke monitor? max 750 euro

Pagina: 1
Acties:

• Borghees
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-05-2017
Hallo,

Voor een nieuwe desktop ben ik op zoek naar een goede monitor.

Ik wil het liefst minstens eensnelle 27' 4k IPS maar dat wordt qua prijs te veel. Ik wil max 750 euro uitgeven.
De eis van 27' en IPS (of soortgelijk) blijft overeind en ik wil meer dan1080p. 'Curved' lijkt me niet iets voor mij. Het primaire gebruik is Photo/Video en secundair games (CIV:BE, BF4).

Zelf heb ik tot nu toe deze 2:
1Dell Ultrasharp U2713HM (incl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 479,-€ 479,-
1LG 27EA83-D Zwart€ 709,-€ 709,-

Wie heeft er nog een andere suggestie?

Dank!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!).

Ook voor losse onderdelen hebben we een subforum dus move naar Componenten Aankoopadvies.

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-01 20:24
Een prima monitor voor een hele goede prijs €490,-:
pricewatch: Samsung 28D590D Zilver

Beknopte specificaties
Schermdiagonaal: 28 inch
Resolutie: 3840 x 2160 pixels
Beeldkwaliteit: UHD (4K)
Schermtype:TN-paneel
Responstijd: 1 ms

Dit is ideaal voor gaming, vooral door de responstijd van 1ms echt prima.
Enige nadeel is: GEEN IPS / Niet verstelbaar ..

[ Voor 16% gewijzigd door theduke1989 op 27-11-2014 09:11 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-02 14:31

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb je al gekeken in de PW? Als je een filter zet op prijs (max 700), Paneeltype (IPS/PVA) en afmetingen (27"en groter) komt er een aardige bult schermen tevoorschijn die een resolutie hebben van meer dan 1920x1200 px. Prijstechnisch best veel keuze en omdat je de PW kan filteren op populariteit kun je heel snel zien welke schermen als 'goed' ervaren worden.

http://tweakers.net/categ...zqablm1gxik-G-f-v0o-UOtXw

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Borghees
Bedankt voor de tip, ik had alleen IPS aangezet en niet gezien dat alle andere soorten ook aangevinkt moesten worden. Top!

Denk dat het deze gaat worden: pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-B1 Zwart

• NakedDutchy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 20:17
Ik zit ook sterk te denken aan de pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver.

Heb inmiddels meerdere reviews gelezen op verschillende sites, en ik kom nergens anders een IPS scherm tegen met deze mooie looks, lage response en mooie kleuren gecombineerd.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-02 09:40
pricewatch: Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart

24" UHD (~4K) IPS monitor voor zo'n 600 euro

pricewatch: LG 34UM95-P Zwart

34" 3440x1440 IPS monitor voor zo'n 800 euro met o.a. Thunderbolt aansluitingen (ideaal voor Apples). Wel monitor arm erbij kopen (~70 euro), want de verstelbaarheid is waardeloos. Ik gebruik m bij zowel gaming als werk.

[ Voor 49% gewijzigd door Gamebuster op 27-11-2014 15:39 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• NakedDutchy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-02 20:17
Volgens mij is 27 inch een vereiste ;-)

• Borghees
NakedDutchy schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:34:
Ik zit ook sterk te denken aan de pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver.

Heb inmiddels meerdere reviews gelezen op verschillende sites, en ik kom nergens anders een IPS scherm tegen met deze mooie looks, lage response en mooie kleuren gecombineerd.
Hey grappig, precies dezelfde maar dan zilver en goedkoper? Nice!

In ieder geval zijn de punten die je noemt voor mij ook de doorslaggevende redenen.

• Gamebuster
NakedDutchy schreef op donderdag 27 november 2014 @ 15:49:
Volgens mij is 27 inch een vereiste ;-)
I know, maar toch is het best een interessante deal. Het kleinere formaat is naar mijn mening te overzien voor wat je ervoor terugkrijgt.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-02 07:32

player-x

Disruptive by design

Ik heb 3 van deze 30'' Koreaanse monitoren, gekocht voor $1200 dollar, daar zal waarschijnlijk nog iets transport kosten bij komen, en importbelasting, maar nog steeds zijn ze spot goedkoop, ze zijn ook op eBay te vinden.

En ze bevallen mij prima, de monitoren ook al hebben ze officieel met B keuze panelen, ze werken prima, en hebben geen dode pixels.

Imho een echte aanrader als je een flink scherm wilt.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Borghees
@ player-x Een leuke tip maar ik lees op Newegg weer niet al te beste ervaringen. Ik kies toch liever voor een bekend merk en een leverancier hier ivm kwaliteit en eventuele problemen

@Gamebuster. Zeker een interessante deal maar aangezien ik eerder 29 of 30 inch wilde als onderdeel van de upgrade is 27 inch het absolute minimum.

Dank voor de input!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Borghees schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:41:
@ player-x Een leuke tip maar ik lees op Newegg weer niet al te beste ervaringen. Ik kies toch liever voor een bekend merk en een leverancier hier ivm kwaliteit en eventuele problemen
Ik begrijp je keuze, heb mijn monitors nu bijna 2 jaar, en toen ik ze kocht was de keuze voor mijn, 3x 27'' of 3x 30'', en ik vind de 16:10 beeldverhouding gewoon prettiger, daarnaast vind ik de PPI van 30" monitoren voor het moment nog steeds prettiger werken met Windows, Win 10 heeft als het goed is veel betere ondersteuningg.

Maar persoonlijk zou ik nog 3~4 manden wachten totdat de monitoren met Adaptive/Free-Sync uitkomen, want spelen met dat is echt een wereld van verschil, mijn vriend heeft een G-Sync monitor, wat het zelfde doet als het ''gratis'' Free-Sync.

Zeg meestal dat je niet op nieuwe tech moet wachten, maar A-Sync is imho op het moment het wachten meer dan waard als je games speelt.

Een tweede ding om op te letten is de monitorvoet, hoogte verstelbaar is een flinke plus, een die vaak over het hoofd wordt gezien.

offtopic:
Ik zit zelf te kijken naar wat er komen gaat, en ben aan het wachten op A-Sync monitoren, als die er zijn, gaan mijn drie 30'' schermen in de uitverkoop, en ik vind vast wel een idioot die 3~4000 NOK per scherm wilt betalen voor een gebruikte 30''. :D

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Ik zie in je eisenlijstje naar voren komen dat het per see 27" (of groter?) moet zijn, en hoger dan 1080p.
Dat het per see IPS moet zijn zie ik zo-even niet staan... Heb je daarom al eens gekeken naar de pricewatch: Asus PB287Q Zwart ?
Deze heb ik sinds een aantal maanden en ik moet zeggen hij werkt ontzettend prettig.
Ik heb er ook een review over geschreven: productreview: Asus PB287Q Zwart review door Daffie

Het grootste nadeel van 4K is op dit moment nog de gaming prestaties. Je hebt nog steeds een R9 295X2 of een GTX Titan Black nodig, wil je een beetje op fatsoenlijke framerates en leuke grafische instellingen kunnen spelen op 4K.

Het grootste vóórdeel van 4K, is dat dit in de breedte én hoogte een letterlijke verdubbeling is van 1080p. Wat ik daarom vaak doe als ik een game ga doen die grafisch ietwat veeleisend is, is hem gewoon op 1080p laten staan, zodat ik de grafische settings gewoon lekker hoog kan houden (ik heb een R9 290X). Voor spellen die grafisch minder veeleisend zijn, zoals Civilization V, WoW, Smite, etc, kan hij gewoon op 4K, en dat is meesterlijk :)

[ Voor 36% gewijzigd door Daffie op 28-11-2014 11:30 ]

https://freight.associates

• Borghees
@player-x Interessant. Kende ik nog niet. Na wat google werk zie ik echter dat daar een AMD GPU voor nodig is en ik neem de GTX970.

Dank voor de tip @Daffie, lijkt me inderdaad een goede monitor maar ik ga hem voor het grootste gedeelte gebruiken voor foto/video dus ik wil echt een IPS (of soortgelijke tech, heb dat even wat duidelijker aangegeven) monitor hebben. Als ik game dan speel ik idd vooral CIV en andere 'statische' spellen maar ik wil ook af en toe kunnen genieten van BF4.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Een monitor gaat gewoonlijk een stuk langer mee dan een videokaart, je weet nog niet welke je videokaart je na die GTX970 gaat kopen toch? Adaptive Vsync is open te gebruiken, het is een onderdeel van de DisplayPort standaard, dus als Gsync niets wordt, houdt niets Nvidia tegen om ook Adaptive Vsync te ondersteunen. En hopelijk gaat het die kant op, want ik heb helemaal geen zin om bij het kopen van een scherm rekening te moeten houden welke videokaart daar het beste mee werkt.

Momenteel vind ik dit een heel interessant scherm: pricewatch: BenQ BL3200PT Zwart. Is A-MVA, en niet IPS, wat ook best goede kleuren heeft, maar met betere zwart weergave. De grootte is nog wat meer dan 27" (dat is eigenlijk waarom het scherm mij is opgevallen, ik zoek een monitor die ook als tv dienst kan doen in mijn kleine appartement).

• player-x

player-x

Disruptive by design

Borghees schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:04:
@player-x Interessant. Kende ik nog niet. Na wat google werk zie ik echter dat daar een AMD GPU voor nodig is en ik neem de GTX970.
Of je er nu gebruik van maakt of niet maakt niet uit, een goede monitor gebruik je jaren, en de volgende keer dat je een video kaart koopt zal je vast blij zijn dat je het iig al had.
Denk trouwens dat A-Sync, daar het onderdeel van de VESA spec. is, in de toekomst ook door nVidia ondersteund gaat woorden,
daar het een gratis optie is, terwijl G-Sync een 100 euro premium is.

Als ik nu moet kiezen zou ik waarschijnlijk de 290X kiezen over de GTX 970, daar het de krachtiger GPU is voor de zelfde prijs.

Maar als je kan wachten, zou ik iig wachten tot de HD 390 uit is, welke waarschijnlijk een zeer goed alternatief is voor de GTX 970, en je dan twee voordelen hebt, A-Sync monitoren zijn dan op de markt, en je kan vergelijken.

Als je niet kan wachten zou ik bij voorkeur een G-Sync monitor kiezen, het verschil is de meerprijs meer dan waard voor games, probleem is alleen dat G-Sync op het moment alleen op TN monitoren te krijgen is.

Op zich allemaal lastige luxe problemen, maar imho is het op het moment niet de allerbeste tijd om een monitor te kopen, zeker als je paar maandjes kan wachten.

• Borghees
Hoe kom jij erbij dat de 290X krachtiger is dan de 970GTX? Als ik het goed begrijp heeft de 970 aanzienlijk betere performance (zie hier http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html)

• Borghees
MacPoedel schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:21:
Een monitor gaat gewoonlijk een stuk langer mee dan een videokaart, je weet nog niet welke je videokaart je na die GTX970 gaat kopen toch? Adaptive Vsync is open te gebruiken, het is een onderdeel van de DisplayPort standaard, dus als Gsync niets wordt, houdt niets Nvidia tegen om ook Adaptive Vsync te ondersteunen. En hopelijk gaat het die kant op, want ik heb helemaal geen zin om bij het kopen van een scherm rekening te moeten houden welke videokaart daar het beste mee werkt.

Momenteel vind ik dit een heel interessant scherm: pricewatch: BenQ BL3200PT Zwart. Is A-MVA, en niet IPS, wat ook best goede kleuren heeft, maar met betere zwart weergave. De grootte is nog wat meer dan 27" (dat is eigenlijk waarom het scherm mij is opgevallen, ik zoek een monitor die ook als tv dienst kan doen in mijn kleine appartement).
Oeh, die is heel erg nice inderdaad, dank voor de tip!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Borghees schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 15:54:
Hoe kom jij erbij dat de 290X krachtiger is dan de 970GTX? Als ik het goed begrijp heeft de 970 aanzienlijk betere performance (zie hier http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html)
Vooral op hogere resoluties is de 290X een interessante kaart, op lagere resoluties is de 970 een betere keuze, en op 4K schijnt de 290X echt ten opzichte van de 970.

En wat ik begreep is dat je voor een zo hoog mogelijke schermresolutie wilt gaan.

• Borghees
@player-x Zo zeg, dat is inderdaad een heel ander verhaal!! Ik denk echter dat de kans 90% is dat het een 1440p scherm wordt. Enig idee wat de vergoudingen zijn op deze resolutie?

• player-x

player-x

Disruptive by design

Als je SLI/CF misschien later wilt gebruiken, dan zou de 290X de betere keuze zijn, daar die beter door schaalt bij zware belasting, is het niet optie dan is het lood om oud ijzer, en zou ik voor de zuinigere 970 gaan.

• Borghees
Okay thanks. SLI zal ik niet snel doen, zo'n hardcore gamer ben ik niet (niet helemaal waar maar ik speel vooral 4X games waarbij 1 GPU meer dan voldoende is). Tja, keuzes keuzes keuzes :)

• player-x

player-x

Disruptive by design

Btw, als je video doet is het handig om je oude monitor te behouden als tweede monitor.

Heb zelf 6 monitoren in gebruik, 3x 30'', met daar boven 2x 19'' (5:4), en 1x 23'' 16:10.

De extra ruimte die je krijgt is heerlijk om mee te werken, in mijn geval een bizarre 17MP, heb een aan tal vrienden die ITers zijn, en die beginnen te watertanden als ze mijn opstelling zien. :+

Maar mijn vriendin gebruikt mijn oude Eyefinity opstelling voor als ze thuis werkt, via VPN, en zij vond het eerst bizar om zoveel schermen te hebben, maar nu ze er aan gewent is, heeft ze voor op werk ook een extra geregeld, daar het een stuk efficiënter is om op te werken.

• Gamebuster
player-x schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 16:52:
[...]

Vooral op hogere resoluties is de 290X een interessante kaart, op lagere resoluties is de 970 een betere keuze, en op 4K schijnt de 290X echt ten opzichte van de 970.

En wat ik begreep is dat je voor een zo hoog mogelijke schermresolutie wilt gaan.
Ik heb 2x 290X in crossfire voor BF4. Keep in mind: De prestaties zijn uitstekend, maar dat is maar voor 1-2 rondes. Daarna heb je extreme lagspikes en crashes. Alternatief is om geen Mantle te gebruiken (is een Mantle gerelateerde bug) maar dan moet je echt een beefy CPU hebben: Mijn i5 4670 is zonder Mantle de bottleneck met schommelend 40 tot 130fps, afhankelijk van de hoeveelheid "actie" in de omgeving.

Tot op heden is het probleem nog niet gefixt.

Context: 3440x1440 op ultra

Pagina: 1