Xeon vs i7

Pagina: 1
Acties:

• Merlijn25
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-11-2025
Hallo,

mijn baas heeft een workstation HP Z230 aangeschaft voor 3D modelleerwerk in Revit, Autocad, Tekla, etc. Budget is mainstream, dus ik gok 1000 tot 1500 euro.

Nou heb ik twee vragen voor het aanschaffen van meer PC's:

- is het zinvol om te wachten op ddr4?

- In de Z230 zit een xeon E3-1226v3 processor in. Zelf zou ik veel liever de Intel Core i7 kiezen met meer snelheid in een zelf samengestelde PC. Maar ik weet niet goed het verschil tussen een Xeon en i7, kan iemand dat uitleggen?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kunt die xeon en de i7 als ongeveer hetzelfde zien. Leuk aan de xeon is vooral dat hij ECC ram ondersteund maar dat is in zo'n cad bak niet echt een must ofzo, ligt er aan wat je eisen zijn. Op zich is zo'n z230 een prima cad pc, maar dat ligt ook aan de gpu en het ram wat er in zit?

Op zich is de beste CAD cpu van dit moment qua snelheid de 4790k, geen enkele andere cpu heeft zulke hoge frequenties. Maar dan moet je wel zelf bouwen. Een prebuild HP is natuurlijk ook wel fijn.

Een xeon 1281 v3 is minder snel dan een 4790k maar kost wel het dubbele :)

DDR4 zou ik niet te veel op focussen.

specs

• NetworkFreak
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-02-2021
Dag merlijn,

Xeons zijn gebaseerd op dezelfde architectuur als de i7. Het is dat Xeons op de top staan van processors, lagere temp hebben, lagere voltages gebruiken en voor 24/7 gebruik bedoeld zijn. Maar de performance is bijna identiek hetzelfde. Ook kan je xeons gebruiken in multi-socket moederborden, dus 2 xeons op 1 moederbord.

Xeons worden ook meestal als eerste geüpdatet, zo zijn er 12core Xeons, maar niet in i7 dit is nu max 8core I7 processors.

ddr4 bestaat al en kan je al aanschaffen, dit word gebruikt op het x99 platform, maar zo een compleet systeem kost al snel 2500 euro. Tenzij je wilt wachten tot de Skylake processor die waarschijnlijk ddr4 zullen ondersteunen. Dit zal begin/midden 2016 uitkomen. Maar de snelheden die ze nu bij ddr4 hebben bestaat ook bij ddr3.

Of het zinvol is om te wachten of niet moet je zelf beslissen. Zo kan je altijd wachten op iets nieuws en sneller. De vraag is heb je het nieuwe systeem nu echt nodig. Stoort het je werk of kan je nog verder met je systeem dat je nu hebt?