Nieuwe zeer compacte cpu koeler

Pagina: 1
Acties:

• furywolf
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2025
Ik wil graag een CPU koeler kopen, alleen heb ik een probleem. Ik heb een micro ATX moederbord, namelijk de ASRock FM2A88M-HD+. Mijn processor is de AMD A10-7700 met de FM2+ socket. De stock cooler is niet goed genoeg, want op idle ligt de temperatuur rond de 70 ℃ en op load komt hij zelfs boven de 90 ℃ uit. De stock cooler is zo'n 7 cm breed, maar die heeft dan nog maar 1 cm ruimte naar het geheugen. Ik heb al op internet gezocht, waaruit blijkt dat aftermarket koelers op AMD sockets maar op één manier bevestigd kunnen worden, en de richting hiervan is meestal de brede kant van de heatsink. Als ik bij koelers op pricewatch de diameter selecteer, krijg ik alleen de diameter van de fan.
Mijn vraag is dus: Is er een passende koeler voor mijn moederbord waarvan de heatsink maximaal 95 mm breed is?

Bij voorbaat dank,
Furywolf

edit: kan het probleem ook bij de koelpasta liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door furywolf op 26-11-2014 17:18 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Welk RAM heb je, dat is ook wel handig om te weten?

Vaak valt de koeler gewoon over het RAM heen, dus is er niks aan de hand. Als je echter headspreaders à la deze hebt, kan het lastig worden.

Koelpasta zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Die zit standaard voorgeappliceerd op de koeler, dus tenzij je hele gekke dingen hebt gedaan zou dat goed moeten gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door br00ky op 26-11-2014 17:25 ]

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Koelpasta kan beetje betere prestaties geven maar de idle temps lijken me wel heel hoog (zelfs met boxed koeler).
Ik denk da het eerder slecht gemonteerd is (koeler raakt cpu niet).

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• furywolf
Mijn RAM is deze: [url]http:// http://tweakers.net/pricewatch/282763/g-punt-skill-ripjaws-x-f3-12800cl9d-8gbxl.html[/url]
Er zit een kleine passieve koeling op.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan valt het mee. Er koelers die er overheen vallen en hier en hier.

Maar wat azz_kikr zegt kan ook meespelen. Monteer de koeler eens opnieuw.

• furywolf
Sorry, ik vergat nog te melden dat door mijn smalle case de koeler maximaal 150 mm hoog kan zijn. Over die koelers, hoe kan ik zien of die over mijn geheugen heen vallen?

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Door op die linkjes te klikken en naar de plaatjes te kijken. Dat is vergelijkbaar RAM met wat jij hebt. Er zijn dus wel degelijk koelers die overheen vallen. De laatste link is een pricewatch: Scythe Mugen 4, die is net 1 cm te groot, maar er zijn ook kleinere exemplaren te vinden zoals een pricewatch: Scythe Katana 4.

Maar goed, ik zou eerst je koeler opnieuw monteren. Dat is gratis en past sowieso.

• furywolf
Dankjewel voor je hulp.
Ik heb eerst de standaard koeler opnieuw gemonteerd, dit heeft wel geholpen, maar meer dan 10° C kouder werd hij er niet van, dus ik heb de Scythe Katana 4 besteld, over een paar dagen is hij binnen en dan kan ik hem installeren.
Pagina: 1