Upgrade PC

Pagina: 1
Acties:

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
Ik zoek een?

Ik ben op zoek naar een upgrade zodat ik weer een tijdje goed zit om de nieuwste games te kunnen spelen. Gamen is bij mij vrij incidenteel, wanneer ik er tijd voor heb, maar ik merk toch dat ik de nieuwste games niet meer op de hoogste kwaliteit kan draaien.

Ik speel in de resolutie 1680x1050, maar mogelijk ga ik binnenkort een nieuw scherm nemen zodat ik in 1920x1080 ga gamen.

Jammer genoeg ben ik al een tijdje uit het hele hardware gebeuren en ben ik dus niet meer helemaal mee met de nieuwste ontwikkelingen. Ik weet ook niet zeker waar mijn bottleneck zit (ik vermoed zelf mijn CPU, is het oudste onderdeel dat er momenteel nog in zit).

Wat is je budget?

Mijn budget ligt rond de 400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik heb altijd nvidia en intel gebruikt, maar van wat ik heb vernomen is nvidia niet meer per se de beste keuze tegenwoordig. Mijn argument voor nvidia was PhysX, maar ik weet niet in hoeverre dat echt een verschil maakt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Huidige setup is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Sabertooth P67 Rev 3.0€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 259,-€ 259,-
1WD Green WD30EZRX€ 94,-€ 94,-
1Corsair Obsidian 550D€ 122,50€ 122,50
2Samsung Syncmaster 223BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 36,40€ 36,40
1Ducky DK9008 Shine 3 (Blauwe led, Cherry Red)€ 149,90€ 149,90
1Logitech G500€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 74,90€ 74,90
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 91,41€ 91,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,11

De SSD is voor Windows en games die vaak gespeeld worden, al merk ik dat er ondertussen toch een ruimtegebrek is, misschien interessant om een 2de SSD erbij te nemen. De HDD is voor mass-storage en een aantal games die niet vaak worden gespeeld.

Ik heb meestal meerdere programma's tegelijk aan staan. VLC mediaplayer, winamp en chrome staan vrijwel altijd te draaien. In Chrome heb ik meestal ook een 15-20 tal tabladen open staan (of meer). Ik stream ook soms naar Twitch toe en neem soms recordings. Hier merk ik dat het toch vaak hapert.

Zelf zit ik eraan te denken om mijn CPU te upgraden, misschien naar een i7. Zou dit kunnen helpen bij het streamen? Of kan ik beter kijken richting GPU?

Ik raak zelf even het spoor helemaal bijster.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt eigenlijk al een prima bak zeg. Je GPU heeft helaas maar 2GB VRAM, dus vooral met texturehappy games zal die het zwaar hebben en op hoge resolutie, maar momenteel zou die het nog goed moeten doen.

Op zich hóef je niks te upgraden. Je CPU kan nog prima mee. Je hebt een leuk bord om die eens wat extra single core snelheid te geven. In tegenstelling tot de huidige haswells gaat dat bij sandy's een stuk makkelijker.

En of het zin heeft om (nu al) je GPU te upgraden, enerzijds kan je deze nog wel vrij makkelijk kwijt op de V&A en daardoor je geld herinvesteren in een 290/970, anderszijds, tja, zo lang heb je die waarschijnlijk ook weer niet... Voor de duidelijkheid, er is een significant verschil in performance tussen een 770 en 970.

• Ubahnub
Dat heb ik inderdaad gezien ja. Eigenlijk ben ik enorm teleurgesteld in het vermogen van de GTX770 en merk toch echt wel dat hij niet meer alles aan kan. Ik heb hem gekocht toen hij net uitkwam, ongeveer een jaar geleden nu.

Misschien toch het beste om te investeren in een grotere SSD? Dat zou mogelijk al een performance boost kunnen geven. Ik merk dat ik momenteel toch veel via de Caviar Green doe, welke daar volgens toch niet volledig voor geschikt is (RPM van 5400 is toch wel traag, prima om films en series te kijken, maar tijdens het streamen daarnaartoe opslaan zorgt misschien voor vertraging). Of kan ik beter investeren in een andere HDD met een hoger toerental voor opslag?

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-02 22:51
In principe is je PC nog prima, je kan inderdaad je 2500k even een extra shopje geven om hem wat hoger te laten draaien. GTX770 is ook nog een goede kaart, maar wellicht dat de 2GB vram soms in de weg zit. Als je echt alles vloeiend op zn hoogst wil hebben kun je dus upgraden naar bv een GTX970.

SSD heeft voor gamen weinig zin. Het zorgt ervoor dat de maps sneller laden, maar niet dat je ingame meer FPS hebt. Dat is dus niet nodig.

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• Ubahnub
Bedankt voor de feedback alvast! Ik ga inderdaad overwegen een GTX970 aan te schaffen.

Een grotere SSD leek mij interessant om opnames te doen tijdens het gamen. Zou de verhoogde schrijfsnelheid van een SSD niet kunnen helpen om alles vloeiender te doen lopen?