Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jary
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07 19:01
Hallo,

Vandaag heb ik een bij MyCom gekochte AMD FX6300 BE in mijn Asus M5A78L-M LX mobo geplaats ter vervanging van mijn AMD Athlon II X2 250.

Nadat ik 'em had geïnstalleerd, opgestart, leek er niks aan de hand. Tot ik na een paar minuten gebruik van Chrome opeens een BSOD (a clock interrupt was not received on a secondary processor enz.) kreeg. Computer weer opgestart, was in eerste instantie niks aan de hand, tot ik FIFA15 wilde opstarten, en de computer spontaan opnieuw opstartte. Toen dacht ik dat de koeler er misschien niet goed opzat, maar deze zit prima. In de veilige modus heb ik er geen last van.

Zowel FIFA als Chrome heb ik intussen meedere malen geprobeerd, maar steeds start hij óf opnieuw op, of ik krijg een BSOD. Zo af en toe is het een BSOD met die melding, zo af en toe staat er geen melding in). Het spontaan restarten doet ie ook als ik de PC na een BSOD weer opstart (zonder Chrome oid op te starten), ga ik tussendoor de safe mode in, is er niks aan de hand.

LA Noire heb ik ook geprobeerd, een die draait gewoon zonder enig probleem, ook langere tijd. Volgens CPU-Z shift de CPU speed steeds snel tussen de 1406-3816.

AMD FX6300, Asus Radeon HD6670 1GB DDR5, 4GB DDR3 RAM, Asus M5A78L-M LX, Windows 7 64Bit. Voeding is een Cooler Master RS460 PSAP-J3.

Bij voorbaat al dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471038

Ik vermoed dat het dit probleem is: https://scalibq.wordpress...er-can-it-get-even-worse/
Probeer je BIOS te updaten als je dat nog niet gedaan hebt.
Helpt dat niet, dan heb je pech... Dan heb je 1 van de vele moederborden die niet geschikt zijn voor moderne FX-processors (er zat een bug in oude BIOSen waardoor er verkeerde microcode gebruikt werd voor de Bulldozer CPU. Veel moederborden waren al EOL toen de Bulldozer eindelijk op de markt kwam, en hebben dus geen BIOS update gekregen, ondanks dat ze oorspronkelijk als "FX-compatible" waren verkocht. AMD heeft dit issue altijd doodgezwegen, en deed need alsof alleen de 9xx-chipsets uberhaupt geschikt waren voor de FX-processors. Deze waren nieuwer, en kregen dan ook allemaal wel de update).

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 471038 op 26-11-2014 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat gek dat jou pc überhaupt aan gaat, zonder een voeding. Volgens mij heb je daar mee, een gat in de markt gevonden.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Misschien is je moederbord ook wel helemaal niet geschikt voor die processor... 3+1 ongekoelde VRM's. Je hebt dan wel geen octocore, maar wellicht vindt hij je 6core al niet lekker, hoewel die het zou moeten ondersteunen.

Heb je de standaardkoeler of een aftermarket model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jary
br00ky schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:44:
Misschien is je moederbord ook wel helemaal niet geschikt voor die processor... 3+1 ongekoelde VRM's. Je hebt dan wel geen octocore, maar wellicht vindt hij je 6core al niet lekker, hoewel die het zou moeten ondersteunen.

Heb je de standaardkoeler of een aftermarket model?
Standaard koeler. heb vantevoren simpelweg gekeken naar de socket van mn mobo (am3), maar die ondersteunt am3+, dus daar leek me geen probleem te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moederbord claimt support voor 95W TDP CPUs, en dat is de FX6300, dus dat zal het niet zijn.
Nogmaals: BIOS, zie mijn eerdere post. Ik weet vrijwel zeker dat dat het probleem is (de foutmelding die je noemt is exact hetzelfde, en het is altijd DIE foutmelding... als je voedingproblemen hebt oid, krijg je niet altijd dezelfde foutmelding, en ook niet altijd op hetzelfde moment).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jary
Anoniem: 471038 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 16:59:
Moederbord claimt support voor 95W TDP CPUs, en dat is de FX6300, dus dat zal het niet zijn.
Nogmaals: BIOS, zie mijn eerdere post. Ik weet vrijwel zeker dat dat het probleem is (de foutmelding die je noemt is exact hetzelfde, en het is altijd DIE foutmelding... als je voedingproblemen hebt oid, krijg je niet altijd dezelfde foutmelding, en ook niet altijd op hetzelfde moment).
Ik zal proberen de BIOS te updaten, maar blijf het dan wel raar vinden dat LA Noire gewoon zonder enig probleem werkt.

EDIT: En wat raden jullie aan om de BIOS mee te update? Eigen tooltje van Asus, of iets als Qflash? heb nogal wat slechte verhalen gelezen over het flashen in Windows..

[ Voor 12% gewijzigd door jary op 27-11-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jary
Inmiddels de BIOS geüpdatet naar versie 1603, ondersteuning voor de FX6300 zit volgens de Asus site vanaf 1401, en de BSOD's zijn voor zover ik heb getest nu weg. Echter, ik hou nog wel het probleem van spontane restarts bij gebruik van FIFA of Chrome, LA Noire levert wederom geen enkel probleem op. Koeler zit goed geïnstalleerd, zit nog voldoende koelpasta op, en de voeding is zoals eerder gezegd 460w van Coolermaster waar ik denk ik toch niet meer dan 300w nodig heb.. Zet ik mijn oude CPU er weer in, is er ook geen enkel probleem..

[ Voor 6% gewijzigd door jary op 28-11-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De BSOD's kwamen door het BIOS, denk ik.
Je oude CPU is wel een stuk lichter, met 65W TDP.
Als de oude geen problemen had, en de nieuwe wel, dan zou ik toch denken dat het een voedingsprobleem is. Niet per se met de voeding zelf, maar het geheel, met de voltage regulation meuk op je moederbord (het bord kan tot 95W TDP CPUs aan, misschien dat het net ff te nauw luistert).

Je zou misschien kunnen proberen om de CPU te underclocken/de turbo uit te zetten, om te kijken of het probleem dan weg gaat? Dan is het vrij zeker dat het iets met voeding te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jary
Hartstikke bedankt, zal het proberen. Wel enig idee hoe het kan dat een LA Noire wel goed werkt? Lijkt me dan toch niet logisch. Volgens de technische dienst van MyCom zit er overigens een defect in de CPU, wat me eigenlijk sterk lijkt..
EDIT: Stel ik koop een nieuw mobo met een hoger TDP, bijvoorbeeld een (ASRock 980DE3/U3S3), los ik dan het probleem op, of moet ik ook nog naar de Chipset kijken, dus een 970 in plaats van een 760G? Heeft de chipset nog enige invloed erop?

[ Voor 60% gewijzigd door jary op 28-11-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jary schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 12:23:
Wel enig idee hoe het kan dat een LA Noire wel goed werkt? Lijkt me dan toch niet logisch.
Tjsa, bij dit soort problemen is het altijd een samenloop van omstandigheden. Het ene spel kan het systeem net weer even anders belasten dan het andere spel.
Zoals in mij blog over dat BIOS-probleem te lezen is, waren er een aantal spellen waarbij je direct een BSOD kreeg. De meeste andere spellen werkten zonder problemen.
Volgens de technische dienst van MyCom zit er overigens een defect in de CPU, wat me eigenlijk sterk lijkt..
Ja, mij ook. Ik heb eigenlijk nooit meegemaakt dat een CPU wel werkte, maar niet 100%. Ze doen het ofwel gewoon goed, ofwel je krijgt je systeem niet eens opgestart.
Maar ik heb maar heel zelden gehad dat de CPU zelf kapot ging. Bijna altijd is het iets met de voeding of het moederbord of zo.
EDIT: Stel ik koop een nieuw mobo met een hoger TDP, bijvoorbeeld een (ASRock 980DE3/U3S3), los ik dan het probleem op, of moet ik ook nog naar de Chipset kijken, dus een 970 in plaats van een 760G? Heeft de chipset nog enige invloed erop?
Normaal gesproken niet... Maar in dit geval moet je dus heel erg uitkijken. Moederborden met oudere chipsets hebben vaak geen BIOS-update gekregen voor de FX-processors. En dus zit je dan weer met die BSODs.
Ik zou dus eerst proberen uit te zoeken of het bord dat je wil kopen wel goed met zo'n FX6300 kan werken (zoek op user reviews, op fora etc?).

Maargoed, als je mijn advies wil weten: die CPU heb je net gekocht, dus die kun je zonder problemen omruilen voor iets anders.
Als je toch een moederbord moet kopen, kun je ook best een bord voor een ander type CPU nemen.
Ik zou kijken voor een leuke Intel-CPU en bordje. Dat is over het algemeen probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jary
Bedankt, ik zal hem vanmiddag bij MyCom langsbrengen, geld terug vragen, tijdelijk weer terug op m'n oude systeem, en op zoek naar een Intel setje. Bedankt allen!
Pagina: 1