Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Twieeker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-02 18:36
Ik heb gezien dat er al een Windows 10 topic in het Windows Clients forum, maar een apart topic hier lijkt mij wel gepast, nu weten dat Windows Phone 8.x smartphones en update krijgen naar Windows 10. Wat ook het einde zal zijn van Windows Phone als apart OS.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000550820.png
Microsoft: alle Lumia-toestellen met Windows Phone 8 krijgen Windows 10

Door Olaf van Miltenburg, vrijdag 14 november 2014 07:44, reacties: 132, views: 22.007 • Feedback
Submitter: Teijgetje

Microsoft is van plan om alle Lumia-smartphones met Windows Phone 8 van een upgrade naar Windows 10 te voorzien in de toekomst. Dat heeft het softwareconcern in tweets laten weten. Wanneer dat gaat gebeuren is niet bekend.

De melding kwam via het Twitter-account van Lumia, in antwoord op een vraag van een gebruiker. "We zijn van plan om alle Windows Phone 8-toestellen naar Windows 10 te upgraden in de toekomst", tweette Microsoft. In een latere tweet herhaalde het bedrijf de belofte in iets stelliger bewoordingen: "Er komen Windows 10-upgrades voor alle Lumia Windows Phone 8-apparaten. En we gaan in de toekomst nieuwe Windows 10-modellen uitbrengen!"

Microsoft probeert zo kritiek te voorkomen die Windows Phone-gebruikers in het verleden hadden op de upgrades van het mobiele besturingssysteem. Veel gebruikers voelden zich in de kou gezet toen ze hun Windows Phone 7.8-toestel niet konden upgraden naar Windows Phone 8. Wel bracht Microsoft enkele features van Windows Phone 8 naar de voorgange.
nieuws: Microsoft: alle Lumia-toestellen met Windows Phone 8 krijgen Windows 10

Ik ben benieuwd naar speculaties van tweakers over hoe dit in zijn werk zal gaan. De desktopomgeving zal vermoedelijk ontbreken, maar zul je bijvoorbeeld .exe programma's op je smartphone kunnen uitvoeren?
En wanneer verwachten we de update?

• Epiphany
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 09:49
Ik denk en verwacht niet dat we .exe files kunnen draaien op Windows 10 telefoons en tablets met ARM processoren. Hoewel het technisch misschien mogelijk is, denk ik en hoop ik dat Microsoft weer voor kerst dat de mobile devices (telefoons en arm tablets) het gesloten karakter van Windows Phone 8.1 en rt8.1 houden, vanwege stabiliteit en gebruikerservaring

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

.exe kan je echt vergeten op een telefoon. Dat gaat Microsoft echt niet doen.
Ik verwacht eigenlijk op het MWC in Barcelona (februari) meer mededelingen van Microsoft. Dat ze daar staan is al bevestigd.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:44
Het is nog steeds "Windows Phone" hoor, alleen zonder "Phone" en je hebt dezelfde appstore als de Xbox One en op de PC etc. + betere sync functies met One Drive maar daar houd het dan ook bij op :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11 09:56
Windows 8 draait ook op een ARM. Simpelweg het OS wilt nog niet zeggen dat je .exe kan draaien, die voor x86 etc zijn gecompileerd. Dat zelfde probleem krijg je ook op een windows phone.

Windows wordt gecompileerd op een target platform. Dat zegt dus nog niets over de executables die daar op kunnen draaien.

Het enige dat ze zouden kunnen doen, maar voor RT nog niet hebben toegestaan, is het openzetten van unsigned executables. Dus software die men zelf compileert door dat platform.

[ Voor 22% gewijzigd door Aphelion op 27-11-2014 11:37 ]

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik verwacht er eigenlijk qua uiterlijk weinig van, alles wat 'platter' zoals nieuwe office tov vorige versies, maar verder weinig. Grootste verandering hoop ik, de universele appstore, voor XBO, WP, surface/RT en desktop.

Daarmee een betere link tussen je PC desktop en je Phone, beter gedeelde favorieten en afbeeldingen, meer/betere ondersteuning voor non-afbeeldingen uit onedrive (documenten etc).

Ik denk dat ze de afgelopen jaar aardig hebben kunnen peilen welke 'layout style' beter is ontvangen, PC , XBO en WP hadden elk wel tiles, maar steeds iets anders, dus ik denk dat ze daar grote mix van maken. (tiles uit Windows, stack uit WP, tabs uit XBO).

Maar als ik zo dat plaatje zie, zie je het 6de apparaat als enige met een 'splitscreen', dus Win10 lijkt een duidelijk split-optie tussen deskstop/touch te krijgen. Snap dan alleen die 5de niet, zie je weer desktop op een tablet-formaat apparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 27-11-2014 11:38 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Het hele platform draait op de " Windows Runtime ". Lees hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Runtime

Windows Runtime is een tussenlaag. Win32 applicaties welke mensen ook wel de executables noemen. De zogenoemde .exe files draaien niet op de Windows Runtime laag.

Op Windows 8.1 draait deze Windows Runtime laagje bovenop de andere laag. Hierdoor kun je de Metro/Modern UI applicaties draaien.

Deze Windows Runtime draait op Windows Desktop, op de tablets. De RT tablets gebruiken eigenlijk alleen de Windows Runtime. Met een hack kun je ook wel ARM compiled executables draaien. Maar als je bijvoorbeeld photoshop zou willen draaien moet je geheel photoshop speciaal voor de ARM processor compileren. Dit gaan alle software producers dus niet doen. Kost teveel geld.

Windows Runtime welke op Desktop Windows draait, op je Windows Phone en Windows tablet is de concurrent van Android Runtime.

Google gaat exact dezelfde weg in als Microsoft. Chrome OS heeft namelijk nu ook de Android runtime bovenop Linux draaien zoals Microsoft Windows Runtime bovenop Windows kernel heeft draaien.

Microsoft zegt langzaam gedag tegen de Win32 omdat het concept volledig verouderd is en niet multiplatform is voor bijvoorbeeld ARM processors.

De Windows Runtime laagje zorgt ervoor dat alle Windows Applicaties ( NIEUWE in .NET geschreven ) dus overal kunnen draaien. Echter het "aantal" applicaties is zeer laag tegenover de aantal applicaties die hedendaags geschreven zijn voor Android Runtime.

Het hele concept is eigenlijk niet echt nieuw. Java is eigenlijk hetzelfde. :) Ook een Runtime op verschillende platforms.

Nu zal straks het gevecht uitbarsten waar de developers voor gaan kiezen: Windows Runtime of Android Runtime voor hun applicaties te gaan schrijven. Windows heeft straks als voordeel dat de applicaties gewoon op de desktop draaien bij Windows 8 en hoger. Echter niet iedereen heeft nog Windows 8 en hoger. Ik denk dat veel mensen van W7 naar W10 stappen. Android heeft als voordeel dat veel Tablet en Telefoon applicaties al bestaan en simpel om te zetten zijn naar desktop applicaties voor Chrome OS. Google is zelfs bezig om Android runtime te laten draaien op Windows. Dit zorgt ervoor dat Android Runtime straks overal op draait en dus een groter publiek heeft wat interessanter is voor developers.

Google heeft de bedoeling om Android Runtime op Windows, OSX, Linux, telefoons, tablets, Auto, TV, Smartwatch, embedded wereld en ga zo maar door te implementeren. Microsoft houdt het heel closed en houdt zijn Runtime enkel op eigen systemen. Het is een keuze. Hoe het allemaal gaat uitpakken weet niemand.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2014 12:20 ]

• Ward85
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik hoop op één aanpassing voor W10 en dat is integratie van je Windows Phone in je desktop.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:42
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2014 @ 12:16:
[...] Microsoft houdt het heel closed en houdt zijn Runtime enkel op eigen systemen. Het is een keuze. Hoe het allemaal gaat uitpakken weet niemand.
Ware het niet dat ze nu met .Net ook andere platformen gaan ondersteunen zoals ASP.NET vNext welke Microsoft officieel gaat ondersteunen op Linux en OSX ;) En de nieuwe generatie .NET compiler (met oude codename Roslyn) die volledig opensource is. Dat alles maakt het porten naar een ander platform een stuk eenvoudiger. Microsoft is er dan ook alles aan gelegen om developers weer naar zich toe te trekken. Op die manier kunnen ze hun cloud diensten eenvoudiger aanbieden en daar geld mee verdienen.

Windows Runtime is overigens niet echt te vergelijken met ART is een managed omgeving, waar WinRT dat *niet* is. Al zijn beide wel sandboxed omgevingen. Ik heb ook niet echt het idee dat ART bedoelt is als toegang tot het onderliggende systeem. Dat zit er alleen in als noodzaak voor het mogelijk maken van bepaalde scenarios. WinRT is echt bedoelt als vervanger van de oude COM API, waardoor je in principe toegang kan krijgen tot elk deel van het systeem waar applicatieontwikkelaars nu ook toegang toe hebben (behalve op WP en als security settings het niet toelaten). Is een beetje de omgekeerde gedachte van Android en vergelijkbaar met de huidige Windows Phone Runtime.

ART is wat dat betreft echt veel beter te vergelijken met het huidige .NET (wat overigens als onderdeel is opgenomen in WinRT, maar ok).

[ Voor 33% gewijzigd door Caelorum op 27-11-2014 21:28 ]

Verwijderd

Klopt. Die stap dat Microsoft het opensource heeft gezet is een goede aanvals positie op dr concurrentie. Hierdoor zorgt Microsoft dan hun services en hun platform kan uitbloeien naar andere systemen.

Zoals Microsoft nu al bezig is denk ik dat het echt een services bedrijf gaat worden. En dat Microsoft dus deze services op elk denkbaar platform wil realiseren. Google heeft exact hetzelfde idee.

Dat ze de .net compileren opensource hebben gemaakt zal zeer aantrekkelijk zijn voor developers. De huidige topman bij Microsoft weet wel waar hij heen wil. Het OS zal steeds minder belangrijk worden.
Pagina: 1