Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[mirktotik] meerdere vlans over 1 interface

Pagina: 1
Acties:

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 22:12
sinds kort beschik ik over een andere en snellere internet verbinding. Nu bleek het toen dat de huidige router dit niet meer aan kon en ben ik overgestapt op een mikrotik routerboard RB2011UiAS-2HnD-IN.
Dit vanwege de goede ervaringen van andere en de eerste goede ervaringen van mijzelf.

Deze router draait nu een al een tijdje. Maar omdat het gebruik steeds complexer wordt en er eigenlijk netwerken gescheiden moet gaan worden. Wil ik het één en ander gaan aanpassen.
Nu heb ik het volgende bedacht:
Afbeeldingslocatie: http://img.rubenrohaan.nl/uploads/thumbs/netwerk.jpg

De situatie is zo dat de RB2011 op locatie 1 staat. Alle RB951's op losse locaties staan.(RB951 omdat ik zowel wifi als switch nodig heb)
locatie 1: Hier werken gemiddeld 10 mensen. Dus 36 devices(3,6 device p.p)
locatie 2: Hier werken gemiddeld 4 mensen. Dus 15 devices
locatie 3: Hier werken gemiddeld 2 mensen. dus 8 devices
locatie 4: Hier werken standaard 0 mensen.

Nu is het zo dat voor elke locatie geld dat er soms bijeenkomsten gehouden worden tot 20 personen. Waar het zo kan zijn dat alle 20 personen toegang willen tot het wifi.

Voor locatie 1 en 4 geldt dat zij een eigen ip-range hebben op netwerk+wifi en een gastwifi.
voor locatie 2 en 3 geldt dat zij een eigen ip-range hebben op netwerk+wifi.

Ik wil graag alle wifi netwerken overal beschikbaar maken.(dit omdat zo het hele bedrijf ongeveer gedekt is.)

De vlan's wil ik gebasseerd hebben op locatie en wifinetwerk.
Dus alle fysiek verbonden clients op een RB951 vallen onder het vlan waar de RB951 aan is verbonden.
En alle clients verbonden met wifi SSID vlan_locatie1en4 vallen onder vlan2.
(het kan dus zo zijn dat ik op locatie 2 verbind met een SSID uit vlan2_locatie1en4 en dus val onder vlan2 van locatie 1 en 4)

Nu het leukste. Zoals het plaatje laat zien is er maar 1 fysieke verbinding tussen de router en de switch naar alle RB951's. Deze verbinding wordt via een switch onderverdeeld naar de bepaalde locaties.
Is het mogelijk om alle vlan's over 1 fysiek verbinding te laten lopen? En daarnaast het wifi zo te regelen als hierboven. Hiervoor vermoed ik dat interfaces moet gaan koppelen via vlan tagging.

Mijn vraag is: Is dit praktisch en is het überhaupt mogelijk om het zo op te zetten?
Ik sta open voor opbouwende kritiek!

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• Mr.Monk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 22:54
Is het mogelijk om alle vlan's over 1 fysiek verbinding te laten lopen?
Dit kan, ik ben geen expert, maar hier op het werk (+/- 500 users) ben ik ook geregeld met vlan's bezig (HP Procurve). Ik laat het default vlan zoals het is. Als je een extra vlan toevoegd, tag de poorten tussen de switches, alle poorten waar een end-device op zit untagged zetten. Let wel, als je meerdere vlan gaat gebruiken en ze gebruiken dezelfde DNS/DHCP/DC, dan zal je wellicht ook iets met routes moeten doen :)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Heb je de wiki al bekeken?

Create 'trunks' and implement routing between VLANs
[url=Vlans on Mikrotik environment]http://wiki.mikrotik.com/wiki/Vlans_on_Mikrotik_environment[/url]

Volgens mij moet het prima kunnen, maar gezien ik weinig praktijkervaring met VLANs heb, heb ik geen concreet voorbeeld.

Kijk ook even naar CAPsMAN, misschien is dat wel handig om de boel te managen.