welke lampen als piek limiter voor speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:01
Ik zoek een mogelijkheid om in een gesloten console (als het moet gaat er een fannetje in) een peak limiter te bouwen voor een (1) aangesloten speaker van 4Ohm 125W RMS. Deze speaker krijgt forse klappen te verdragen; hoge pieken in lage frequenties. vaak...
Nu wil ik dit doen door meerdere (gloei)lampen in serie te zetten en die als een soort limiter te laten fungeren.
Gezien ik het het zo compact mogelijk wil houden, welke lampen zijn hiervoor geschikt en aan welke vermogens moet ik dan denken?
Zouden Halogeenlampjes hiervoor geschikt zijn?
Het is belangrijk dat het verschrikkelijk duurzaam moet zijn, en mijn ervaring met de levensduur van halogeenlampjes is nou niet zo denderend...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Kun je hier wat meer mee??

https://www.trueaudio.com/st_prot1.htm

Over doorbranden hoef je in eerste instantie niet bang te zijn, het lampje zal vrijwel nooit branden, daardoor totaal niet heet worden en een koude lamp brand veel minder snel door.

Maar zoals ook gezegd in het linkje, het is lastig berekenen, liever iets te klein en een keertje vervangen dan een lapotte speaker

En hier nog wat meer leesvoer
http://forum.speakerplans...ion_topic60227_page2.html
http://forum.speakerplans...tops-cabs_topic57133.html

Laat je nog weten wat de uitkomst was, en of je er tevreden mee bent?

[ Voor 25% gewijzigd door jorisjan op 27-11-2014 10:49 ]

• paQ
Selecting the correct bulb is tricky and best left to professional designers who can conduct careful lab tests to select the right bulb.
:P

Het liefst heb ik iets wat ik op een PCB kan prikken of steken. Zodoende dat ik aan Halogeenlampjes dacht, maar een glaszekering-achtige lamp kan natuurlijk ook.

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
paQ schreef op donderdag 27 november 2014 @ 10:48:
[...]

:P

Het liefst heb ik iets wat ik op een PCB kan prikken of steken. Zodoende dat ik aan Halogeenlampjes dacht, maar een glaszekering-achtige lamp kan natuurlijk ook.
Gemak dient de mens.

Im een van de linkjes die ik later heb toegevoegd wordt gesproken over autolampjes, 12V en/of 24V. Wellicht kun je bij de automaterialenhandel een fitting kopen en e.e.a. Utproberen. Een H4 lampje is wellicht nuttig omdat die meerdere filamenten heeft, die je dus (met een schakelaartje) in serie / paralel / single kunt schakelen, afhankelijk van doel/gebruik/ervaring,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb je ook al gedacht aan een serie condensator, zodat je een filter krijgt? Of ben bang voor teveel vervorming hierdoor?
Nadeel van een lamp in serie is dat deze altijd vermogen loopt te verstoken bij elke frequentie. Met een condensator heb je dat probleem niet.
Of het een goede oplossing is hangt een beetje af van de frequentie waarop die pieken zich voordoen af, maar ik ga uit van (bijna) DC. Voor de waarde van condensator ben afhankelijk naar de precieze eigenschappen van de speaker (die gedraagt zich namelijk niet volledig Ohms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is net de niet-lineaire weerstand van de gloeidraad waar ik op uit ben. Het zijn flinke klappen tussen de 60 en 200 Hz. De amp zal ergens aan de 50V DC zitten. Misschien iets hoger.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 29-11-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Let wel op dat je hiermee de spreekspoel alleen maar beschermt tegen thermische schade, je kunt nog steeds de luidspreker beschadigen met een te grote uitslag, omdat een gloeilamp niet direct heet is en begint met stroom beperken.

Als het echt betrouwbaar moet zijn kun je ook kijken naar een polyfuse, die gaan waarschijnlijk stukken langer mee dan een gloeilamp.

Welke waarde gloeilamp of polyfuse je moet hebben is lastig in te schatten, ik denk dat je gewoon moet proberen wat het beste werkt, maar houd er wel rekening mee dat het in ieder geval 50 volt aan moet kunnen.

[ Voor 23% gewijzigd door bobo1on1 op 29-11-2014 19:20 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

http://sound.westhost.com/project53.htm

Er staan nog wat andere mogelijkheden vermeld op die site. Voor een robuuste oplossing (en dus goed advies) zal je een nauwkeurigere probleem en gebruiksomschrijving moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het lijkt erop dat het een verhaal van trial & error wordt.
Ik ga pielen met vrachtwagenlampjes van 10W, en dan 4 parallel, in serie met nog een keer 8 parallel.
En dan op van die glaszekeringklemmen voor makkelijk bijplaatsen of klooien met waardes.

en dan maar gewoon... naja... proberen :P

Pagina: 1