Toon posts:

ASUS Maximus VII: Intel RST wel/niet installeren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort in bezit van een PC met o.a. een ASUS Maximus VII Ranger. In het BIOS is het mogelijk om Intel Rapid Storage Technology in te schakelen. Vervolgens zou ik dan onder Windows de Intel RST software kunnen installeren. Intel beweert dat in het geval van AHCI en RAID de prestaties verbeteren door het gebruik van RST dus omwille hiervan zou ik het willen installeren. Echter, het BIOS laat mij de RST functie wel inschakelen maar zegt tevens: no compatible partition found.

Ik heb een SSD (boot, drivers, software) en HDD (losse data) aangesloten (AHCI) en maak geen gebruik van RAID.

Is de melding "no compatible partition found" wellicht gerelateerd aan het feit dat ik UEFI gebruik? Ik heb dit gedaan op advies van de lokale computerboer en heb vooralsnog geen idee wat nu het verschil is tussen UEFI en de ouderwetse MBR methode, dus hier moet ik nog eens even flink aan de Google. Wél zie ik dus dat ik als boot devices 3 mogelijkheden heb: de SSD, de HDD, en als derde 'device' de bootmanager van de SSD. Deze laatste heeft het BIOS standaard ingesteld als 1e boot device.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Intel RST geeft je de mogelijkheid om een SSD te gebruiken om een HDD te versnellen. Maar daarvoor moet je wel een partitie hebben daarvoor op je SSD (vroeger was dit iig gelimiteerd tot 64GB, geen idee of dat nu nog hetzelfde is).

Of het de moeite is moet je zelf weten, maar met een SSD als bootdrive ga je die iig niet kunnen versnellen, maar je HDD zou je met een SSD wel wat kunnen versnellen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt dit dan in theorie? Ik maak een partitie op de SSD en die wordt gebruikt als cache voor de HDD?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, daar komt het op neer. Maar dat kun je vervolgens niet zomaar met je bootdrive doen als ik me niet vergis (hoewel daar wel een workaround voor te vinden is).

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus als ik deze feature niet gebruik en RAID ook niet, heeft die hele RST functie niet echt nut..

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-02 19:12
TERW_DAN schreef op woensdag 26 november 2014 @ 09:39:
Intel RST geeft je de mogelijkheid om een SSD te gebruiken om een HDD te versnellen. Maar daarvoor moet je wel een partitie hebben daarvoor op je SSD (vroeger was dit iig gelimiteerd tot 64GB, geen idee of dat nu nog hetzelfde is).
Daar vergis je je in, kleine letterwissel maar je bedoeld waarschijnlijk Intel SRT, de technologie om HDD's te versnellen met een dedicated ssd. De prestatiewinst is wiselend, en werkt het best met een 5400rpm sata shijf waar veel en grote bestanden uit geladen moeten worden.

Een bootschijf gaat daar wss. weinig winst van merken, omdat daar veelal kleine bestanden moeten geladen worden ( de access time wordt niet verlaagd door gebruik van een srt ssd).

Intel RST is dacht ik vooral handig bij raid systemen.

Verwijderd

Topicstarter
Shit, ja!

Ik zag het verschil ook niet.. Ik bedoel dus Rapid Storage Tech (RST) http://www.intel.nl/conte...d-storage-technology.html.

Maar als het al nut heeft bij één SATA drive, waarom zou het BIOS dan aangeven dat er geen compatible partitie is?
Pagina: 1