Goede DAC met IO control liefst DIN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 18:04

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik ben op zoek naar ervaringen met DAC's voor in schakelkasten e.d..

Momenteel gebruik ik een EasyDAC USB4PRMxN:

http://www.easydaq.biz/PagesUSB/USB4PRMxNFRAME.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.easydaq.biz/ImagesUSB4/USB4PRMx%20with%20perspex%20cover%20&%20DIN%20rail%20mount%20%20(Angle)%20(40)(30).jpg

Ziet er leuk uit en je kan er zowel outputs doen als inputs. De relais hadden van mij niet gehoeven omdat ik hier meestal toch DIN-rail sockets voor gebruik (makkelijk te vervangen en goede isolatie).

Echter blijkt dat ik voor de inputs deze module continue moet pollen 8)7 op 50Hz bijv . Op zich geen probleem maar geen nette methode vind ik, en er zit geen analoge ingang op. Dus de ingangen moeten wel interrupt based zijn, de DA-converter hoeft dat niet te zijn.

Ik heb bijvoorbeeld systemen met kasten waar verschillende voedingsspanningen zijn, 12V, 24V, 48V etc. Sommige voedingen hebben een DC-OK eigenschap. Daarmee is wel het eea te meten.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een DAC + IO waar het volgende mee kan:
- Inputs 2-4
- Inputs 2-4
- Paar analoge ingangen voor meten voltages.
- Uitleesbaar met USB (serial port, interrupt based).

Zijn er mensen met ervaringen?

Dit zijn eigenlijk de producten die ik zoek alleen die hebben dan per toepassing 1 type module, voor wat ingangen, uitgangen ben je dan 3 modules verder (en met 100 euro per module beetje gortig voor simpele io).

http://www.deciphe-it.com...control-data-acquisition/

Ben op zoek naar een professionele oplossingen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je hebt het veel over DAC's, maar tegelijkertijd wil je enkel voltages meten. Dan heb je het dus over een ADC.
Zo ver ik je verhaal begrijp wil je controleren of de voedingsspanningen goed zijn. Zodra er een (of meerdere) een foute waarde heeft wil je interrupt via USB naar je PC versturen.

Je zult voor het apparaat wat je wilt waarschijnlijk op een microcontroller gebaseerde komen. Dit zijn in de praktijk allemaal USB-slave devices. Die moet zelf de USB pollen om dingen te ontvangen/versturen naar de computer. Dus die communicatie zelf zal niet interrupt gebaseerd kunnen. Dat wil niet zeggen dat er in theorie in de microcontroller afhandeling kan staan om enkel iets te versturen als een meetwaarde beneden een bepaalde waarde komt. Hier zul je dan wel deze opnieuw moeten (soft)programmeren.
Ik zie echter geen probleem om je huidige apparaat te gebruiken en de afhandeling in de software op te lossen. Bij het apparaat wat jij linkt zit LabView ondersteuning. Als je beschikking tot LabView hebt hoef je enkel een vrij simpel programma hiervoor te schrijven en ben je klaar.

Wat betreft de AD-meting, die zal in de meeste gevallen ook pollend gaan, maar het is vrij gebruikelijk dat microcontrollers met ADC's ook ondersteuning hebben voor comparator functies. In dat geval kan dat gedeelte interrupt gebaseerd. Maar ik denk dat dat er niet veel toe doet voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 18:04

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Ik zoek eigenlijk een combi, het meten van voltages inderdaad maar ook een relais aan kunnen sturen voor een reset bijv. Tevens zou het handig zijn als ik de DC-ok's kan uitlezen.

Maar het lijkt mij dat hier toch wel een kant en klaar printje voor is? Ik natuurlijk zelf iets maken maar dit lijkt mij zo generiek. Als ik zelf iets ga maken dan zit je ook weer met input-protectie, isolation slots etc. Je wil niet dat als er 1 voeding stuk gaat die je hele regelsysteem mee trekt.

Verder ben ik het niet helemaal eens met de interrupts. Waar het mij om gaat is dat het 'pollen' beter in de interface kan gebeuren en als er dan een wijziging is deze doorsturen naar de PC, dit gaat dan vooral om analoge inputs. Maar als het gaat om analoge metingen dan wil je die toch periodiek blijven doen inderdaad.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 14:22

Stoney3K

Flatsehats!

Laat het budget je niet toe om bijvoorbeeld een goedkope PLC daarvoor te gebruiken? Die kun je meestal wel via het netwerk gewoon benaderen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:52

ThaHandy

Discovery Channel

misschien zit hier wat tussen?

https://www.olimex.com/Products/AVR/Development/

wel 4x in/out, maar nog geen DAC kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stoney3K schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:09:
Laat het budget je niet toe om bijvoorbeeld een goedkope PLC daarvoor te gebruiken? Die kun je meestal wel via het netwerk gewoon benaderen.
Inderdaad, zo'n Eaton Easy PLC bijvoorbeeld? Kun je, voor zover ik er ervaring mee heb, ook analoge ingangen mee meten (0-10v, potmeter) en op basis daarvan ook een uitgang schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Die DIN rail behuizingen zijn ook los te koop waar je zo een Rasberry of Arduino kunt inbouwen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1