• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:18
Ik en mijn vriendin willen de werkkamer een nieuw likje verf geven. In deze kamer doe ik ook mijn fotobewerking en mijn vriendin vind grijs een mooie tint voor op de muur. Komt dat goed uit, want dan kan ik de kamer ook meteen als soort van mini foto studio gebruiken. :)

Echter, er zijn honderden tinten grijs en ik zou niet weten welke tint er op de muur moet voor een beetje foto studio. Iemand hier ervaring mee? Het is een vrij kleine kamer van 3.5 bij 5 (naar schatting op het oog), dus echt heel spannend zal het niet worden. Is meer voor mezelf om te rommelen dan een volwaardige studio.

Welke verf gebruiken jullie? En belangrijker welke kleurcode?

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:01
Egaliteit van het oppervlak is, vooral bij een kleine ruimte, vele male belangrijker dan de precieze kleur. Ik vraag me af of dat dan ook wel echt goed met een muur voor elkaar te krijgen is?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik heb zelf geen grijze verf op de muur, maar gebruik mijn witte muur soms wel eens als achtergrond. Een paar dingen:

- Je gaat makkelijker van een lichte muur naar een donkere achtergrond dan andersom.
- In een kleine ruimte reflecteert flitslicht veel meer dan in een grote ruimte. Wil je dit, dan is een lichtere kleur verstandig. Wil je juist zo min mogelijk reflectie, dan kan je beter wat donkerdere muren kopen (of je lichtbron gerichter maken).
- In een kleine ruimte zit je al snel dicht op elkaar (afstand camera -> model en model -> achtergrond kan nooit erg groot zijn). Hou dus rekening met het vallen van schaduw op de muur achter het model.

Ik zou zelf gewoon eens experimenteren met de kleur die er nu is (wit?) en kijken in hoeverre je dat donkerder wil hebben. Ik zou oppassen voor een te donkere kleur grijs als je 'm wil gebruiken als achtergrond. Aan de andere kant vind ik antraciet een stuk mooier dan 18% grijs :) Een tussenoplossing kan zijn om elk van de vier muren een andere kleur te geven, maar het is maar de vraag of je dat mooi vindt :P

Voor wat voor soort foto's wil je de muur gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 25-11-2014 21:35 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• PdeBie
De muren zijn nu lichtgroen, dus dat is sowieso al geen optie meer. Het is ook i.v.m. reflecterend zonlicht wat nu op mijn muren weerkaatst. Dit vertroebelt de kleuren op het scherm ook iets merk ik. Helaas kan ik de monitoren (door de indeling van de kamer die vrijwel niet te wijzigen is) niet anders plaatsen.

Het zal niet zo zijn dat ik er modellen ga fotograferen, eerder het kleinere experimenteerwerk als productfoto's of met rook etc. de kleur grijs vind ik zelf gewoon wat netter dan het groen van nu en mijn vriendin vind het ook mooier.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-12 22:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verf het lekker de kleur die je mooi vindt (ik heb alles lekker licht wit) en ga met achtergrondrollen werken als je daar behoefte aan hebt. Dan ben je veel flexibeler.
Als je het echt goed wil doen qua bewerken, dien je alles te blinderen en altijd onder het precies hetzelfde kunstlicht te werken achter je PC.

This footer is intentionally left blank

• 107mb
  • Laatst online: 16:39
ik heb het gevoel dat jij de kamer wilt schilderen in de kleur die een grijskaart heeft tbv de optimale witbalans. Volgens mij moet je deze twee zaken loskoppelen en de kamer fijn schilderen in de kleur die jij mooi vindt.

• PdeBie
Nee, het gaat me puur om het reflecteren van het licht. Het beste zou zijn om de muren mat zwart te verven, maar zie dat er maar weer eens onder te krijgen als je iets anders qua kleur wilt. :P

Plek voor een achtergrond rol heb ik helaas niet in die kamer. Daar is de kamer veel te klein voor (staat ook nog een bureau en kast etc. in)

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat zwart of wit het best is voor je scherm. Dazz natuurlijk niet meteen heel erg gezellig (wit geeft wel indruk van ruimte).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12 15:09
Voor je scherm zwart of 18% grijs. Voor fotografie matzwart, maar dat maakt de ruimte heel donker :)

Je kunt wellicht papierrollen ophangen, ook aan de zijkant, die kun je dan oprollen wanneer je niet aan het fotograferen bent.
Pagina: 1