tl;dr;
Is de 4559frbol01 slechts een verloopstuk, is het een RAID controller, of maakt het de verbinding met een RAID-controller op het moederbord mogelijk? En kan ik dus de aangesloten harde schijven los van elkaar controleren op data?foto's

lange versie
Lap-top van mijn ouders kapot, ik vermoed dat de videokaart het op heeft gegeven. Geeft verder niet, ze hebben er (naar eigen zeggen) acht jaar mee gedaan. Ook lijken ze geen data kwijt te zijn omdat ze veel dingen altijd op een externe schijf zetten, maar toch wil ik voor de zekerheid nog even hun schijven bekijken. Nu opende ik de lap-top en kwam ik tot mijn verbazing een printplaatje tegen met daarop twee harde schijven aangesloten. Dit had ik nog nooit eerder gezien, dus uitzoeken wat het voorstelt.Het blijkt een soort printplaat te zijn met een voor mij vreemde aansluiting. De vreemde aansluiting brengt mij een beetje aan het twijfelen. Ik kan me niet herinneren hoe de schijven in Windows zelf waren genoemd en ingedeeld qua partities. In mijn achterhoofd ben ik er bang voor dat op het moederbord een RAID-controllertje zit die de twee harde schijven als één laten functioneren. In dat geval haal ik de twee schijven niet zo graag van de printplaat af.
Kan ik de harde schijven van de printplaat afhalen om deze los van elkaar te controleren op gegevens, of zal ik er harder voor moeten werken?
Ik weet op het moment niet het type lap-top, en weet dus niet het model moederbord, vandaar mijn vraag hier.
gegevens
printplaat: 4559frbol01hdd: wd3200bevt 22zcto 320GB
aansluiting: Link1 Link2 Link3
Ik heb ooit een usb to ide/sata unit aangeschaft voor het koppelen van oude meuk. Dat ding blijkt wel bij mijn oude IDE hdd te werken, maar niet op de sata schijven van mijn ouders, voor niets een uur lopen zoeken waar het aan zou kunnen liggen.
Ik had nog een behuizing van een oude externe schijf liggen waarvan de hardeschijf is overleden, de na open maken en het aansluiten van een schijf begonnen de platters in de schijf zowaar te draaien. Het blijken inderdaad losse schijven te zijn.