Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

van A6-3400m naar i5 processor ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-11 19:13
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Gewoon een beetje surfen , mailen , lichte spellen en video's kijken dus geen zwaar spul

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
250 euro voor een 2ehands laptop

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Nee zal hoofdzakelijk thuis gebruikt worden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

merk enzo maakt niet zo heel veel uit maar hp en asus zijn altijd goed bevallen

We hebben nu een 1245sd HP pavilion G6. Met a60-3400M 1.4 Ghz en 6gb ram en 500 gb HD

Nu willen we naar een i5 met iets meer ghz en ongeveer dezelfde ram en HD

Is dat haalbaar of scheelt een a6 niet zo veel met een i5?

Mensen die hier advies over kunnen geven , want van de benchmarks die ik heb gezien liggen die niet ver van elkaar

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Als jij alleen maar surft, lichte spelletjes en video's doet is je huidige laptop meer dan prima, een i5 gaat daar weinig aan toevoegen. Uiteraard is een huidige generatie i5 over het algemeen wat pittiger dan gelijkwaardige AMD cpu's, maar echt praktische voordelen heeft het niet bij zulke lichte taken...

Je hebt overigens niet gezegd wat voor een i5, dat maakt uiteraard ook nog veel uit. Om het maar even in perspectief te zetten, Core i5 wordt al sinds 2009 gebruikt en als je het over een cpu hebt uit die generatie zal je er weinig mee opschieten. Je geeft aan dat je in benchmarks ziet dat de AMD en de INTEL redelijk dicht bij elkaar liggen, wat mij dan eigenlijk zegt dat het een oudere i5 is... maar waarom dan upgraden als ze dicht bij elkaar liggen in benchmarks?

Als je perse geld uit wil geven en je laptop sneller wil laten aanvoelen, stop er een SSD in... of een hybride HDD, dat is een veel betere investering dan die cpu upgrade voor wat je ermee doet. Je zal zeker met de SSD een flink verschil in reactiviteit van het systeem bemerken, in mindere mate met een hybrid HDD maar nog steeds een merkbaar vlotter systeem.

pricewatch: Seagate Laptop Thin SSHD ST1000LM014, 1TB

of

pricewatch: Seagate Laptop Thin SSHD ST1000LM014, 1TB

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 25-11-2014 17:41 ]

• Dancis
met de dingen die we met de laptop doen , is dus de winst , als die er al is dus minimaal met de overstap naar een i5?

dus dan kan ik beter een ssd erin stoppen en dan een caddy aanschaffen voor de HD en die in de dvd slot plaatsen?

Dus moet me niet zo blindstaren op de ghz'en , maar als ik het dus goed begrijp ga ik niet veel merken van een i5 met bijv. 2,3 ghz. of het moet een nieuwere generatie zijn

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Dancis schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:10:
met de dingen die we met de laptop doen , is dus de winst , als die er al is dus minimaal met de overstap naar een i5?

dus dan kan ik beter een ssd erin stoppen en dan een caddy aanschaffen voor de HD en die in de dvd slot plaatsen?

Dus moet me niet zo blindstaren op de ghz'en , maar als ik het dus goed begrijp ga ik niet veel merken van een i5 met bijv. 2,3 ghz. of het moet een nieuwere generatie zijn
Dat heb je goed begrepen... als jij niet meer doet dan dat je aangeeft is die AMD cpu prima en zit je winst dus vooral in de snelheid van het lezen en schrijven en dan moet je bij de opslag zijn. Pas als je wat serieuzer gaat gamen, of wilt gaan videobewerken e.d. dan is rauwe cpu kracht veel meer een kwestie... je zou zelfs kunnen stellen dat een i5 inzetten een beetje zonde is voor wat jij aangeeft ermee te doen... een i3 zal ik dan een beter passende cpu vinden.

Sowieso is het kijken naar ghz en daar de prestatie vergelijken tussen AMD en Intel nooit een goede methode, over het algemeen scoort een Intel cpu beter per ghz per core dan een AMD dat doet. Ik weet welke AMD cpu het gaat, niet om exact welke i5... wie weet heb je wel een veel sterkere variant voor ogen en dan is het nog het overwegen waard. Alhoewel het dus niet echt veel meer zal toevoegen aan je huidige prestatiewensen, ben je misschien qua rekenkracht wel wat meer op de toekomst voorbereid.

Maar sowieso, eigenlijk voor elk systeem geld een vuistregel... wil je een systeem upgraden en zit er nog geen SSD in? Direct doen, met geen enkele uitzondering de beste upgrade als je echt een verschil wil merken... voor het perspectief: een oude Core2duo q8400 upgraden met een SSD geeft veel meer resultaat in het normale dagelijkse gebruik dan door blijven draaien op de hdd en er een dikke Core i7 in te stoppen... zo'n i7 kan pas de spierballen tonen als het ook echt gevraagd wordt en op dat soort momenten is juist de snelheid van de opslag van minder belang ;)

• Dancis
Oke duidelijk.

Dan gaan we dus gewoon deze laptop upgrade met een ssd.

Want zware dingen worden er niet mee gedaan.