• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:49
Hallo Allen,

Weet niet of dit het juiste topic is, maar wij hebben thuis hetelucht verwarming.
De installatie is van Brink, type ELAN25L

Echter zou ik graag willen weten hoe ik meer warme lucht uit mijn roosters in het huis kan krijgen.
Vooral in de slaapkamer is het nooit echt warm. Dit is dan ook het laatste kamer wat is aangesloten op de aanvoerbuis.

Ik denk dat als ik het systeem iets harder en warmer kan laten blazen dat het dan klaar is, maar heb geen idee hoe ik dit kan instellen.
Heb de handleiding al gelezen maar kom er niet uit.

Voor de liefhebbers hierbij de link"
http://www.brinkclimatesy...5-Duo,-februari-2007.aspx

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
Moeten de ventielen niet uitgebalanceerd worden? Net als bij een afzuiginstallatie? Als die in je woonkamer vol open staat bijv, dan is het logisch dat er nog weinig 'druk' over is voor de slaapkamer.

Zoiets als dit is voor jouw installatie waarschijnlijk ook nodig.

Ik kan me trouwens herinneren dat er in de huurwoning van m'n oma ook een heteluchtverwarming aanwezig was. Dat systeem is uiteindelijk in alle huizen vervangen door een CV-ketel met radiatoren omdat het hetelucht systeem erg slecht werkte. Geen idee hoe dat verder werkte (gasgestookt of elektrisch) maar weet wel dat ze nu een stuk meer comfort heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2014 17:45 ]

• G.Scholtens
ThinkPadd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:43:
Moeten de ventielen niet uitgebalanceerd worden? Net als bij een afzuiginstallatie? Als die in je woonkamer vol open staat bijv, dan is het logisch dat er nog weinig 'druk' over is voor de slaapkamer.

Zoiets als dit is voor jouw installatie waarschijnlijk ook nodig.

Ik kan me trouwens herinneren dat er in de huurwoning van m'n oma ook een heteluchtverwarming aanwezig was. Dat systeem is uiteindelijk in alle huizen vervangen door een CV-ketel met radiatoren omdat het hetelucht systeem erg slecht werkte. Geen idee hoe dat verder werkte (gasgestookt of elektrisch) maar weet wel dat ze nu een stuk meer comfort heeft.
Dat durf ik je zo niet te zeggen, systeem is begin van het jaar nog gekeken bij de onderhoudsbeurt.
Maar laatste dagen word het wat kouder buiten en dat is in de slaapkamer wel goed te merken.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:46
Heteluchtverwarming kan prima en comfortabel werken hoor. Het is gewoon een CV die met behulp van gas lucht opwarmt en dat door het huis blaast. Verschilt niet zoveel van een 'normale' CV die met gas water opwarmt en dat door de radiatoren in het huis pompt.

Die Elan ken ik niet specifiek (wij hebben een Allure HR van Brink uit 2009), maar het verdelen van warme lucht gaat inderdaad door het stellen van de klepjes bij de uitblaaspunten. Het eerste wat ik zou doen is kijken of die in de slaapkamer iets verder open kan. Daarnaast kun je kijken of de kleppen in andere kamers iets meer dicht kunnen.

Uiteindelijk moet het systeem wel gewoon goed zijn afgesteld en de capaciteit hebben die nodig is om het hele huis warm te krijgen. Op zich hebben de installateurs van Brink daar wel kijk op; ik zou niet op een Nuon/Energiewacht of ZZPer vertrouwen omdat dit soort systemen niet heel veel voorkomen in NL.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:38
Ik heb ook veel ervaring met een luchtverwarmingsysteem en kan je vertellen dat het een behoorlijk gepiel kan zijn om het goed te krijgen, maar dat het zeker kan.

Het systeem werkt heel anders dan de meeste huizen met radiatoren. Het is namelijk alles of niets: de ruimte met de thermostaat bepaald hoeveel en hoe lang er warme lucht geblazen wordt. Als de relatieve toevoer van warme lucht niet precies in balans is met de relatieve warmtebehoefte van iedere ruimte dan krijg je temperatuurverschillen. (Bij radiatorverwarming is dat meestal opgelost door een thermostaat per ruimte in de vorm van een thermostaatkraan op de radiatoren die niet bij de ketelthermostaat hangen en overdimensionering van die radiatoren.)

Controleer allereerst of het retourpad naar de luchtbehandeling vrij is. De lucht die de kamer binnen komt moet ook ongehinderd terug kunnen stromen. Meestal via de verkeersruimtes en dan kun je bij wijze van experiment de deur op een kier zetten.
Wat waarschijnlijk meer helpt is in de ruimte met de ketelthermostaat de toevoer knijpen, de andere ruimtes worden dan vanzelf warmer. Misschien is er wel een hoge interne warmtelast in de ruimte met de thermostaat waardoor het systeem uit balans raakt.

• G.Scholtens
Wij hebben in de woonkamer een thermostaat hangen, in de woonkamer hebben wij zelf iets van 6 rooster zitten. Deze staan allemaal vol open. Maar de boven verdieping gaat via een aan andere aanvoerbuis.

Aanvoerbuis ---sk1 (2 roosters)---->sk2 (1rooster)---->sk3 (2roosters)
In alle 3 de kamers staan de roosters vol open, echter voel ik op onze slaapkamer (sk3) niet echt lucht uit de roosters komen. En al helemaal geen warme lucht.

Onze slaapkamer is ongeveer 22m2, dus met 2 roosters zou dat toch voldoende moeten zijn?

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59
Is het feit dat alle roosters vol open staan nu niet juist het probleem? Ik ken luchtverwarming niet, maar dit klinkt alsof de warme lucht simpelweg de weg van de minste weerstand opzoekt. Logischerwijs zul je de roosters die het de minste weerstand opleveren verder dicht moeten draaien zodat de warme lucht de kans krijgt ook naar de andere roosters te stromen.

Hoe veel werk is het om eens een aantal roosters dicht te draaien en te kijken wat het effect is op de slaapkamer?

• G.Scholtens
Duskwither schreef op donderdag 27 november 2014 @ 09:15:
Is het feit dat alle roosters vol open staan nu niet juist het probleem? Ik ken luchtverwarming niet, maar dit klinkt alsof de warme lucht simpelweg de weg van de minste weerstand opzoekt. Logischerwijs zul je de roosters die het de minste weerstand opleveren verder dicht moeten draaien zodat de warme lucht de kans krijgt ook naar de andere roosters te stromen.

Hoe veel werk is het om eens een aantal roosters dicht te draaien en te kijken wat het effect is op de slaapkamer?
Ga dit direct vanavond testen.Zet boven alle roosters dicht tot aan de slaapkamer, kijken of slaapkamer dan wel warm word.

Maar dan lijkt me dit een tijdelijke oplossing mocht dit werken.
Je zou toch op alle kamers de rooster vol moeten kunnen open hebben staan?

[ Voor 5% gewijzigd door G.Scholtens op 27-11-2014 09:43 ]

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59
Dat kan ook, alleen blijkbaar warmt de ruimte waar de thermostaat hangt nu sneller op dan de rest. Als je wat roosters afknijpt in de ruimte van de thermostaat, wordt deze ruimte langzamer warm, wordt er wat langer gestookt en krijgen de koudere ruimtes ook de kans om op te warmen. Let op! Dit is allemaal gezond boeren verstand logica, ik kan er uiteraard volledig naast zitten 8). Ik heb zoals eerder aangegeven geen ervaring met hetelucht verwarming.

Prima om straks wat te gaan testen. Wil je nog wel aanraden om de huidige roosterstanden ergens vast te leggen of te markeren zodat je altijd terug kunt naar je huidige situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Duskwither op 27-11-2014 10:14 ]

Verwijderd

Andere buis of niet, zolang de buizen door één ventilator worden aangeblazen, communiceren de buizen van slaapkamers en woonkamer met elkaar. Je zult bovendien ook al in de woonkamer per rooster in verschillende mate moeten knijpen om te compenseren voor buislengte om in de woonkamer de luchttoevoer gelijk te verdelen. Daarnaast zul je sowieso moeten knijpen om in de slaapkamers voldoende lucht binnen te krijgen. Helemaal dicht is alleen handig als check op mogelijke verstoppingen, maar als ik dit zo lees is het een kwestie van gebrekkige/geen inregeling.
Liefst gebruik je iets van een debietmeter om te controleren of de luchtstroom zich evenredig verdeelt, dit kan al zoiets simpels zijn als een A4tje dat je in de luchtstroom laat wapperen, een goede installateur heeft hiervoor beter gereedschap.
Voor wat betreft je opmerking 'je zou toch op alle kamers de roosters vol moeten kunnen open hebben staan': Dit werkt alleen als achter elk rooster al een ingeregelde klep zit die ervoor zorgt dat bij vol open de lucht zich evenredig/naar warmtebehoefte verdeelt. Als deze kleppen ontbreken zul je het met de roosters moeten regelen en laat je de roosters daarna altijd op dezelfde stand staan, om ontregeling te voorkomen. Of, zoals Duskwither hierboven opmerkt, de juiste standen goed markeren zodat je eenvoudig terug kunt gaan naar de goed ingeregelde situatie.

• G.Scholtens
De roosters kan ik verder niet echt regelen, gewoon open of dicht of klein beetje openen.

Dit idee rooster:Afbeeldingslocatie: http://www.kempair.nl/Kempair/Images/Behorend-bij-nieuwsberichten/665303-rooster-najaarsactie.aspx

Zal verder in huis dan het een en ander minder ver open zetten, wil eerst weten of er ook lucht uitkomt op de slaapkamer indien dit al niet goed is kan ik beter iemand laten komen

• Terpen Tijn
Je zou altijd lucht uit de roosters moeten voelen, zelfs als de verwarming uit staat (i.e., in de zomer) en zelfs als je het rooster zo veel mogelijk dicht hebt gedraaid (100% afsluiten gaat daarmee namelijk niet).

Ik zou dus denken: als er geen luchtstroom te voelen is, dan is het zeker mis.

Verwijderd

Hallo G.Scholtens,

Dit is typisch zo'n voorbeeld waarbij je nu zelf nog niets moet gaan veranderen maar je eerst de installateur jouw goed laat uitleggen hoe en vooral waar je instellingen kunt veranderen. Als ik je verhaal zo lees, lijkt me dat in het geheel nog niet gebeurt te zijn...

Hard kans dat het systeem luchtzijdig nu goed ingeregeld is, maar de totale temperatuur te laag blijft. Ga je er nu zelf wat aan veranderen, dan is de kans groot dat het hele inregelen weer opnieuw moet. Die tijd en kosten kun je beter gebruiken om eerst achter de 'basic ins en outs' van deze installatie te komen voordat je gaat sleutelen.

De uiteindelijke temperatuur is een spelletje tussen je gasketel en de Elan. Als je de ene veranderd anticipeert de andere daar ook op. Voor je het weet heb je meer lucht die je dan weer als tocht ervaart...

Groet, Cp

• G.Scholtens
Op de slaapkamer is zo goed als geen lucht te voelen. Ook niet als ik boven alles dicht doe.

Wel zou ik graag willen weten wat deze knop doet:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/11qphrt.jpg

Tevens zie ik op het display van de elan 20graden staan. Terwijl op de thermostaat 18 graden staat.

• Terpen Tijn
Dat is een klep in de leiding die de lucht doorlaat of tegenhoudt.

Verwijderd

Inderdaad, hoog tijd om die installateur (niet de servicemonteur) zelf eens langs te laten komen.

Groet, Cp

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2014 20:39 ]

• G.Scholtens
Terpen Tijn schreef op zondag 30 november 2014 @ 20:18:
Dat is een klep in de leiding die de lucht doorlaat of tegenhoudt.
Dus als deze niet goed openstaat, kan het dus inderdaad kloppen dat er boven te weinig lucht uit de roosters komt?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:06
Dat kan ja.

Maar kijk uit met alles verstellen, bij een luchtinstallatie is de balans nog veel belangrijker dan bij een radiatoren installatie. Groot kans dat je het straks wel warm hebt boven, maar pas echt gaat zweten als de gasrekening komt.

Terecht dat iedereen je adviseert hier een luchtverwarmingsdeskundige bij te halen, met de juiste meetapparatuur. De beste man verdient zichzelf terug :)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• ThinkPad
Precies, het is nu gewoon tijd dat je een mannetje met verstand erbij haalt. Het is nu ook niet de goede periode om hier zelf aan te gaan klooien. Het is koud buiten dus je wilt het warm hebben. Ga dan niet van alles lopen verstellen e.d. want straks krijg je het helemaal niet meer warm. En dan kun je op een zaterdagavond ofzo iemand bellen die voor een leuk tarief langs moet komen $$$$ ;(

In de zomer ofzo kun je beter kijken hoe e.e.a. werkt, dan ben je er niet van afhankelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2014 09:10 ]

• G.Scholtens
ThinkPadd schreef op maandag 01 december 2014 @ 09:10:
Precies, het is nu gewoon tijd dat je een mannetje met verstand erbij haalt. Het is nu ook niet de goede periode om hier zelf aan te gaan klooien. Het is koud buiten dus je wilt het warm hebben. Ga dan niet van alles lopen verstellen e.d. want straks krijg je het helemaal niet meer warm. En dan kun je op een zaterdagavond ofzo iemand bellen die voor een leuk tarief langs moet komen $$$$ ;(

In de zomer ofzo kun je beter kijken hoe e.e.a. werkt, dan ben je er niet van afhankelijk.
Dat lijkt mij zelf ook een goede keuze, allen bedankt voor de reactie.
Mocht er wat uitgekomen zijn dan laat ik het nog wel even weten.

• ThinkPad
Laat sowieso maar ff weten, is voor ons ook interessant (en voor mensen die wellicht dit topic vinden omdat ze ook problemen hebben met hun heteluchtverwarming) :)

Zorg wel dat je echt een vakman met verstand van heteluchtverwarming erbij haalt, en niet een standaard CV-monteur. Die laatste heeft waarschijnlijk niet genoeg specifieke kennis van systemen als deze.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 01-12-2014 09:14 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zijn er eigenlijk oplossingen om de hete lucht verwarming te vervangen voor een lucht/lucht warmtepomp. Lijkt mij ideaal gezien je gebruik kan maken van de aanwezige luchtkanalen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

Geen enkel probleem voor zover je er een grotere warmtewisselaar in de luchtunit kunt zetten. Die heb je (zeker bij de oudere eenheden) nodig wegens de lagere aanvoertemperatuur.

En als die ook nog uit te voeren is met een condensbak, behoort ontvochtiging en koeling ook tot de mogelijkheden, voor zover de (niet-) geïsoleerde kanalen geen problemen geven.

Edit: Sorry, had L/L gemist ging uit van L/W. Maar L/L kan ook goed. 'Warmwaterbatterij' vervangen door condensor/verdamperbatterij van de WP. Past qua vervangende maat zeker door de directe expansie/condensatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2014 16:48 ]

• Terpen Tijn
revolution-nl schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:33:
Zijn er eigenlijk oplossingen om de hete lucht verwarming te vervangen voor een lucht/lucht warmtepomp. Lijkt mij ideaal gezien je gebruik kan maken van de aanwezige luchtkanalen.
Maar een L/L warmtepomp is feitelijk een airco, toch? Ik denk dan dat je capaciteit tekort zal komen om daarmee het hele huis te verwarmen...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Terpen Tijn schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 19:26:
[...]

Maar een L/L warmtepomp is feitelijk een airco, toch? Ik denk dan dat je capaciteit tekort zal komen om daarmee het hele huis te verwarmen...
Met een 15kw buitenunit moet je een aardig eind komen, echter moet je het ook ontsluiten naar je lucht kanalen en daar vind ik zo snel geen pasklare oplossing voor.

http://www.airconditioner.nu/Daikin-5MXS90E
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 16:44:
Geen enkel probleem voor zover je er een grotere warmtewisselaar in de luchtunit kunt zetten. Die heb je (zeker bij de oudere eenheden) nodig wegens de lagere aanvoertemperatuur.

En als die ook nog uit te voeren is met een condensbak, behoort ontvochtiging en koeling ook tot de mogelijkheden, voor zover de (niet-) geïsoleerde kanalen geen problemen geven.

Edit: Sorry, had L/L gemist ging uit van L/W. Maar L/L kan ook goed. 'Warmwaterbatterij' vervangen door condensor/verdamperbatterij van de WP. Past qua vervangende maat zeker door de directe expansie/condensatie.
Het moet eigenlijk een pasklare oplossing zijn en geen zelfbouwproject.
Mijn ouders hebben net een huis gekocht waarvan de ketel van de luchtverwarming defect is, ik ben dus aan het zoeken naar duurzame alternatieven.

[ Voor 48% gewijzigd door revolution-nl op 20-12-2014 20:57 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Hi Revolution, daar ooit uitgekomen? ik ben nu ook aan het zoeken naar pasklare oplossingen voor de aansluiting naar mijn luchtkanalen onder de vloer, maar tot nu toe nog niks

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

Pagina: 1