Aardlek uit na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 11:54
Helaas heb ik gisteravond (bij thuiskomst) mogen constateren dat de aardlek schakelaar bij ons weer een omgeslagen was. Dit is me de laatste tijd helaas al een aantal keer eerder gebeurd. Maar nu is me opgevallen dat er in ieder geval de laatste 4 keer ook een stroomstoring is geweest in ons dorp. Het lijkt er dus op dat tijdens de stroom uitval of op het moment van herstel bij mij 1 van de twee aardlekschakelaars omklapt. Het is ook telkens dezelfde.

In het verleden viel deze aardlek ook wel eens uit, maar heb nooit het verband met een stroomstoring gelegd of kunnen leggen.

Kan het zijn dat het aan de aardlek ligt? Of moet ik het zoeken in de apparatuur achter de aardlek die op het moment van inschakelen een lekstroom veroorzaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Het kan zelfs zijn dat de aardlek die getripped goed is en juist de andere niet goed is.....( blijven plakken)
Maar andersom kan natuurlijk ook.

Allebei door laten meten met een tester ........dan weet je iets meer.

Verders kunnen het zoveel oorzaken zijn ik zou daar mee beginnen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:19
Het kan gewoon aan het type automaat liggen.

Passieve automaten blijven gewoon in staan bij een stroomstoring.
Maar als je een actieve aardelekschakelaar hebt (met een NO-relais erin) dan gaat de schakelaar open bij een storing.

Als je 2 identieke automaten hebt dan is er iets mis. Druk eens op het "test" knopje van degene die in bleef en kijk of hij nog werkt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zo'n actieve aardlekschakelaar (dit topic gaat over een aardlek) die jij beschrijft heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Nou moet ik erbij zeggen dat ik hoewel elektrotechnicus totaal niet werkzaam ben in het installatievak, dus ook niet van de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Maar ik ben wel op de hoogte van alle theoretische aspecten ervan en van alle begrippen. Vandaar mijn vraag, of die dingen echt bestaan. Want wat is de zin van zulke dingen. Immers gewone stroomuitval heeft totaal niets met een aardsluiting te maken. Ik kan me wel iets voorstellen bij een nulspanningsschakelaar die je installeert in een installatie(deel) waarin bij spontaan terugkeren van de spanning bepaalde machines of apparaten niet ongecontroleerd weer mogen opstarten. Daar zijn talloze voorbeelden van te bedenken en daar zijn dan ze een normaal onderdeel van een besturingssysteem. Maar nogmaals, in combinatie met een aardlekschakelaar met een relais met NO-contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
Waarschijnlijk zitten er gewoon meer apparaten met een hoog piekverbruik bij het opstarten op de enthousiaste schakelaar. Zo heb ik ook weleens een koelkast gehad die er voor zorgde dat een groep er standaard uit ging.

Misschien een idee om bepaalde apparaten op een timer te kunnen zetten, wanneer de stroom weer ingeschakeld wordt. Want het lijkt wel echt op een piek probleem.

Overigens als aardlekschakelaars regelmatig uitvallen kan het voorkomen dat ze op een gegeven moment helemaal kapot gaan.. Althans, bij installatieautomaten kan dit in ieder geval wel voorkomen (weet ik uit ervaring). Dus het is wel verstandig om het probleem te achterhalen, voordat je onverwacht een half huis zonder stroom hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SolarDog schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:04:
Waarschijnlijk zitten er gewoon meer apparaten met een hoog piekverbruik bij het opstarten op de enthousiaste schakelaar. Zo heb ik ook weleens een koelkast gehad die er voor zorgde dat een groep er standaard uit ging.
<knip>
TS z'n problemen gaan over alleen een aardlekschakelaar, niet over een combi-automaat. Althans dat heeft hij niet genoemd. Trippen van een aardlekschakelaar kan daarom nooit iets met inschakelstromen hebben te maken, want die stromen blijven in de fase- en nuldraad gewoon altijd gelijk, ook bij extreem hoge inschakelstromen. Behalve als je normaliter ongemerkt ook al geringe lekstromen hebt die bij startstromen ook wat hoger kunnen zijn. Hoewel ik dat niet waarschijnlijk acht, want die lekstromen zijn doorgaans alleen maar afhankelijk van de spanning. Maar mocht hier toch sprake van zijn, je kan in gewoon bedrijf al op het randje zitten, dan moet je natuurlijk die oorzaken opsporen en niet de oplossingen zoeken in eventueel getrapt inschakelen want dat is alleen maar symptoombestrijding, net zoals een paracetamolletje dat bij hoofdpijn ook is.

Dat gewone installatieautomaten bij spontaan terugkeren van de spanning kunnen uitschakelen is uiteraard wel heel aannemelijk. Immers het inschakelen van alle gebruikers zal nooit tegelijk plaatsvinden, maar wel bij dat terugkeren van de spanning. Maar verwar dit niet met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hadden mn ouders vroeger ook.. altijd de 0.03A aarlek die er uit fietste.. later de kast geupgrade. en de oude aarlekschakelaars eens laten testen.. bleek dat de 0.5A er pas uit klapte bij ruim 2A..... oeps... :X
en de 0.03 juist weer veel eerder tripte dan bij 30mA.. die ging er al uit bij zuinig aan de 15mA..

wel veilig... alleen niet praktisch :P

404 Signature not found

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:19
SMSfreakie schreef op woensdag 26 november 2014 @ 23:00:
hadden mn ouders vroeger ook.. altijd de 0.03A aarlek die er uit fietste.. later de kast geupgrade. en de oude aarlekschakelaars eens laten testen.. bleek dat de 0.5A er pas uit klapte bij ruim 2A..... oeps... :X
en de 0.03 juist weer veel eerder tripte dan bij 30mA.. die ging er al uit bij zuinig aan de 15mA..

wel veilig... alleen niet praktisch :P
Die 15mA hoort zo hoor.
Hij moet trippen bij maximaal 30mA. 15mA is ook goed. 31mA = fout.

TheS4ndm4n#1919

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Maar overmatig trippen is niet grappig..

404 Signature not found

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 11:54
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Voor de duidelijkheid, het gaat om een aardlekschakelaar van 30mA (en niet om een Alamat ofzo) daarachter zitten 2 reguliere installatie automaten en een fornuisgroep. De andere aardlekschakelaar (identiek exemplaar ook 30mA) heeft geen last van dit fenomeen.

Bij mijn weten mag een aardlekschakelaar er niet afschakelen bij een korte inschakel piek. Een aardlek dient af te schakelen bij een verschil tussen de stroom over de fase en de nul. Schakeld de aardlek dus uit bij een inschakel piek dan lijkt mij de aardlek defect.

Overigens weet ik niet wanneer hij afschakeld, bij het wegvallen van de spanning of bij het herstel van de stroomonderbreking.

Ik zal dit weekend eens gaan testen of een inschakelpiek op eindgroep de oorzaak is. Ik kan natuurlijk zonder problemen de installatie automaten 1 voor 1 of gelijktijdig omzetten, schakeld de aardlek dan af, dan heb ik denk ik mogelijk een defecte aardlek? Of er is sprake van een overslag naar aarde bij het inschakelen door een combinatie van een inschakelpiek en slechte isolatie tussen fase/nul en aarde door bijvoorbeeld stof in een wandcontactdoos..

• Techneut
  • Niet online
Heb je zo vaak een stroomstoring? Bij mij vindt dit hooguit eens in de 10 à 15 jaar plaats. Misschien is de laatste keer zelfs nog wel langer geleden.

Maar goed, je beschouwingen zijn honderd procent correct, bij een goed werkende aardlekschakelaar en een foutloze installatie schakelt een aardlekschakelaar nooit uit op een inschakelpiek of uitschakelverschijnsel. Fysiek is dat eenvoudig onmogelijk. Hoe knettergek de stroom ook mag zijn op zo'n moment, hij blijft eender in fase en nul, hij kan immers nergens anders heen, met als resultaat dat er hoegenaamd geen verschilstroom ontstaat. Maar let wel, als alles verder in orde is.
Kortom, de merkwaardige blijkbaar bij herhaling optredende uitschakeling moet in de installatie worden gezocht (sluimerende aardsluiting) of in een brakke aardlekschakelaar.

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 11:20
Techneut schreef op woensdag 26 november 2014 @ 15:10:
Trippen van een aardlekschakelaar kan daarom nooit iets met inschakelstromen hebben te maken, want die stromen blijven in de fase- en nuldraad gewoon altijd gelijk, ook bij extreem hoge inschakelstromen.
Kan een inschakelend apparaat, door bijvoorbeeld een vonk wél een lekstroom veroorzaken? In combinatie met een spontane piek in verbruik, zou er in principe ander gedrag kunnen veroorzaakt worden bij inschakelende apparaten, en daardoor een vonk over laten slaan naar de aarde, waardoor de aardlekschakelaar er wel uit vliegt.

• Techneut
  • Niet online
Hier is eigenlijk maar één antwoord op, probeer geen verbanden te leggen tussen dingen die geen verband met elkaar hebben en ook niet kunnen hebben. Pieken veroorzaken wat ik in mijn vorige bericht al probeerde uit te leggen uit zich zelf nooit verschilstromen.

Maar het optreden van een vonk (overslag tussen fase en aarde) ontstaat, dat mag wel duidelijk zijn, door een isolatiefout. En natuurlijk kan zo'n overslag juist wel een uitschakeling tot gevolg hebben, behoort dat ook te doen. Echter een extra hoge belastingstroom voegt daar op zich totaal niets aan toe. Hooguit zou zo'n belastingspiek over een door herhaald optreden mede t.g.v. het geleidelijk verkolen van de isolatie toch al slechte geleiding wat extra hitte kunnen opwekken waardoor mogelijk zo'n vonk wordt getriggerd. Dat zou dan misschien een verklaring kunnen zijn voor dat gelijktijdig optreden. Een ander verhaal is uiteraard dat in geval van een vonk deze doorgaans wel sporen achterlaat die het zoeken alleen maar kan vergemakkelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 28-11-2014 16:13 ]

Pagina: 1