Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedemiddag,

Ik heb een tweetal vraagjes ivm een virtualisatie lab dat ik aan het opzetten ben.
De situatie zit zo:
Ik heb een Synology DS1813+ waarop 2 diskgroupen staan, 1 voor data en 1 voor iscsi. Buiten dat heb ik alsook onlangs een Proliant DL380 G5 (om wat mee te spelen) aangeschaft en wil deze voornamelijk als main virtualisatie server gaan gebruiken.
Nu dit is eigenlijk hoe ik het zou willen en dan hopen dat iemand me hier even kan bevestigen of het lukt of niet (want heb nog niet concreet online hier veel over gevonden)

Dus ik zou graag op de server een ubuntu of CentOS zetten met daarop VMWorkstation (zonder gui) Workstation zou gewoon moeten starten @ startup en dan kan ik hem verder beheren via mijn desktop of laptop waar alsook VMWareWorkstation opstaat. Dan zou ik graag verder 1 ISCSI target willen sharen over mijn server, desktop alsook laptop. De reden hiervoor is omdat ik dan als ik voor school werk moet doen gewoon copy-paste snel kan doen en het zo inladen om mee te nemen naar school op mijn laptop zonder te converten via Vcenter. (vandaar ook ineens de keuze voor allemaal VMWareWorkstation).

Dus om het verhaal compleet te maken zou ik graag willen weten of:
- VMWareWorkstation geïnstalleerd kan worden (en draaien) op een GUI-loze ubuntu of CentOS server?
- Is het mogelijk om hetzelfde target te sharen over meerdere pc's met bv. een NTFS partitie?

Alvast bedankt :)!

ps. Een nfs/smb share had ik ook al in gedachte maar door er al ervaring te hebben qua magere prestaties hou ik dat liever als laatste oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommienator op 25-11-2014 16:41 ]

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom wil je een stroomverslindende DL380G5 gebruiken als virtualisatiehost terwijl je ook een laptop hebt? Grootste beperking van een laptop mbt virtualisatie is vaak de relatief trage disk, maar dat speelt bij jou niet aangezien je de storage via ISCSI gaat aanbieden.
Tommienator schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:37:
- Is het mogelijk om hetzelfde target te sharen over meerdere pc's met bv. een NTFS partitie?
Nope, NTFS is een niet cluster-aware filesystem. De enige optie die er is om dit te doen is om de storage aan te bieden als "cluster shared volume" binnen een clusteropstelling, maar dat gaat wat te ver voor jouw opstelling.

Wat je wil zou kunnen doen is het ISCSI volume aanbieden aan je server, en daar een share op aanmaken. Dat betekent alleen wel dat je server altijd aan moet blijven staan.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
De reden daarvoor is omdat ik een ultraboekje heb waar eigenlijk niet echt op valt te virtualiseren (draai met moeite een Windows Server (met al de toeters & bellen aan).
Vroeger deed ik het op mijn desktop, maar wou gewoon alles graag gecentraliseerd hebben, en als de server per week misschien 5u aanstaat is dat al veel hoor ;)!
Wil ze enkel overladen op mijn laptop om dan in de servers op de unif te stoppen zodat ik vandaar verder kan werken.
Goed, dan zal ik me daar even verder op gaan verdiepen, thnx voor de response ;).

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."