• Arniebomba
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-02-2025
Nu ben ik er gisteren achter gekomen dat mijn processor koeler niet voldoende contact maakte met mijn processor waardoor de cpu op full load snel 90c aan tikte. Daarbij had het het effect dat mijn GPU ook niet meer goed werkte. Het GPU verbruik schommende tussen de 10 en 70%
Nu dat ik de voetjes van mijn koeler wat verbogen heb en de cpu zijn warmte netjes kwijt kan (60c full load) werkt mijn GPU ook weer zoals het hoort.

Nu heb ik dus geen probleem meer, maar ben ik toch nog wel benieuwd naar de achterliggende reden van dit geheel. Hoe kan het dat een CPU die op full load te warm wordt (en bij een game max 70c) er voor zorgt dat de GPU het niet goed meer doet? Komt dit doordat de controller in de cpu dan mogelijk te warm wordt om het geheel te verwerken?

• ddGee
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09-2019
Waarschijnlijk zal je CPU beginnen throttlen zijn doordat die zo warm werd. Bijgevolg deze de GPU niet meer stabiel kon aansturen. Ben tevens ook benieuwd wat endere tweakers denken. Heb je ook je koelpasta eens vervangen met het terug aanschroeven van je koeler?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zou inderdaad heel goed door de throttling kunnen komen. Niet dat hij de kaart dan niet zozeer goed meer kan aansturen, maar meer omdat de GPU dan geen instructies meer krijgt, omdat de CPU een stuk trager is met afhandelen en als gevolg daarvan de GPU dus continu zit te wachten. Het blijft natuurlijk een samenspel tussen die 2.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-02 17:43

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Daarnaast wordt de kast in zijn geheel warmer waardoor de koeltemperatuur van de lucht ook warmer is.

Het zal namelijk ook kunne wezen dat je HDD's koeler zijn als hiervoor (afhankelijk van je setup en airflow)

• Arniebomba
De airflow is absoluut goed. Daarnaast is het geheel ook getest op een bench table. De koeler was een H100i. De koelpasta heb ik uiteraard iedere keer vervangen.
Begint een CPU niet te throttlen als hij daadwerkelijk te heet wordt? Want hij werd met gamen ongeveer 70c (uiteraard te warm voor een potje gamen) maar niet 100c+.

Maar ik vraag mij dus af of er een causaal verband is tussen de temperatuur van een CPU en de werking van een GPU.

[ Voor 15% gewijzigd door Arniebomba op 25-11-2014 18:15 ]

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Arniebomba schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:37:
De airflow is absoluut goed. Daarnaast is het geheel ook getest op een bench table. De koeler was een H100i. De koelpasta heb ik uiteraard iedere keer vervangen.
Begint een CPU niet te throttlen als hij daadwerkelijk te heet wordt? Want hij werd met gamen ongeveer 70c (uiteraard te warm voor een potje gamen) maar niet 100c+.

Maar ik vraag mij dus af of er een causaal verband is tussen de temperatuur van een CPU en de werking van een GPU.
Een CPU hoort bij 70 graden nog niet te gaan throttlen nee.. Wat voor CPU gaat het uberhaupt over?

Als de CPU 90C werd onder full load en de cpu koeler zat er niet goed op, vermoed ik dat de CPU ondertussen zn warmte op andere manieren is gaan afvoeren (VRMs?). Misschien dat t daar iets mee te make kan hebben?

• Arniebomba
Het gaat mij niet om mijn probleem ansich.. Mijn probleem is verholpen.

Waar ik gewoon benieuwd naar ben is dus of er verband is tussen de temperatuur van den cpu en de werking van de gpu. En waar dit dan door beïnvloed wordt.
Pagina: 1