Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[aankoopadvies] Internet radio en app bediening

Pagina: 1
Acties:

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:34
Voor mijn vader ben ik aan het rondkijken naar een oplossing voor zijn probleem. Hij wil graag in de woonkamer internet radio af kunnen spelen via de versterker. Maar ook het volume daarvan harder en zachter zetten via een app. Er is een versterker aanwezig die volgens mij prima gebruikt kan worden in samenwerking met een streaming device ernaast. Maar de versterker heeft geen optical in, of HDMI. Het is een oude Denon versterker aangesloten aan twee staande speakers.

Ik probeer mijn vader geen miskoop te laten begaan of iets te laten kopen wat eigenlijk veel goedkoper had gekund. Hij is nu bijvoorbeeld aan het kijken naar een versterker van Denon pricewatch: Denon AVR-X2000 maar het lijkt me dat dit wat overkill is.
Onder de 200 euro zou erg mooi zijn.

Het punt waar ik op vastloop is dat ik slecht weet wat de ervaringen zijn met bepaalde streaming devices zoals pricewatch: Minix Neo X8-H 16GB (kan verbonden worden via 3,5mm naar tulp) en pricewatch: Mede8er MED600X3D of dat allemaal een beetje stabiel werkt en of die ook bediend kunnen worden door middel van een app. Of dat ik hier beter een heel ander apparaat voor kan gebruiken.

Ik heb dus moeite om mijn vader advies te kunnen geven omdat hij zelf niet zo goed weet wat hij wil maar hij weet wel dat hij graag een nieuwe versterker wil. :+

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-10 22:07
Ik zou zelf naar een Sonos oplossing kijken in deze situatie. Je kunt een Sonos Connect nemen, welke je aan kunt sluiten op je versterker.

Speelt prima internetradio. De interface op de smartphone en laptop is zeer prettig en het systeem is zeer eenvoudig uitbreidbaar met meerdere componenten. Daarnaast is de installatie erg eenvoudig. Ook zijn er eenvoudig diensten als Spotify (Premium) mee te koppelen.

Edit: klein nadeel is de prijs natuurlijk. De pricewatch: Sonos CONNECT staat voor 349 euro in de boeken...

[ Voor 18% gewijzigd door GoeiedagEem op 25-11-2014 21:41 . Reden: Prijsinfo toegevoegd. ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Streaming on a budget blijft nog steeds een beetje lastig. Het grote voordeel van een receiver waar het ingebouwd zit, is dat je met de volumeregeling ook daadwerkelijk het volume van de versterker regelt. Heb je een los apparaat, dan regel je met de bijbehorende app het volume van het apparaat, maar je moet ten eerste altijd in de gaten houden dat je versterker in eerste instantie hard genoeg staat, ten tweede heb je best kans op ruis als je je streamer bijvoorbeeld op 30% hebt staan en je versterker harder zet - de volumeregeling op de meeste streamers is namelijk digitaal, als je dat naar je versterker stuurt dan ga je dus ruis versterken. Dus: het kan wel werken, maar je krijgt geklooi met volume. De X2000 lost dat probleem in elk geval op.
Het is misschien wel zonde van de bestaande Denon-versterker, maar je noemt het typenummer niet, dus dat is slecht in te schatten.

Die Android-box zou ik niet aan beginnen, die kan uit zichzelf sowieso niet streamen maar is daarvoor afhankelijk van externe apps (bijv. bubbleupnp), een mooie geintegreerde oplossing is dat niet.
Van de Mede8er weet ik niet of die überhaupt remote bediening van bijv. Spotify en andere internetradio ondersteunt, ik heb zelf geen recente ervaringen maar de laatste keer dat ik met dat soort apparaten in aanraking kwam, kreeg je alleen de volle ervaring op een TV en waren de apps beperkt.

De Sonos Connect heeft helaas een nogal bezopen prijsstelling, maar is wel redelijk uniek in z'n soort. Ik zou zo geen kant-en-klaar apparaat weten wat daarbij in de buurt komt. De Denon HEOS is vergelijkbaar, maar die is op slinkse wijze exact hetzelfde geprijsd als de Connect. Wat dat betreft is de X2000 een veel betere bang-for-buck-oplossing, al koop je dus wel iets wat je eigenlijk al hebt. Maar wellicht brengt die oude Denon nog wat op op marktplaats :P

Als je een beetje avontuurlijker bent, kun je ook naar het Squeezebox-ecosysteem kijken. Naar mijn mening is dat met de juiste apps (bijv. Orange Squeeze op Android) qua bediening zeker vergelijkbaar met Sonos. Er zijn tweedehands nog Squeezeboxen te krijgen, maar je kunt ook een klein computertje bouwen (ITX of een voorgebouwde zoals een NUC, Brix of iets van Zotac) en die opzetten met bijv. Daphile. Eventueel nog een extern geluidskaartje of DACje erbij en het moet prima mogelijk zijn voor onder de 200 euro. Voor nog minder kun je iets bouwen op basis van een Raspberry Pi, maar voor Squeezeserver vind ik die persoonlijk net iets te krap bemeten.

Goedkoper alternatief is nog de WiDAC, maar dat moet je echt als een soort draadloze ontvanger zien. Sonos en Squeezebox beheren hun eigen playlists, muziekservices en geluidsbestanden, dus de apps gebruik je alleen voor de bediening, de WiDAC geeft alleen maar geluid door, dus je moet hem altijd "voeden" van een extern apparaat. D.w.z., er moet altijd een telefoon, tablet of computer aanstaan die de bron afspeelt en dat vind ik persoonlijk erg onhandig.

[ Voor 3% gewijzigd door Solarsparc op 25-11-2014 23:56 ]

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:34
Bedankt voor het advies. Ik heb jullie commentaar ter harte genomen en het volgende advies aan mijn vader gegeven.
Hij had al een pricewatch: Marantz NR1604 Zwart staan in de groepsruimte. Die werkt naar behoren. Die is nu ook aangeschaft voor in de woonkamer. Het is duurder dan verwacht maar het is wel een uitgave die vele jaren mee gaat. De vorige receiver (15 jaar oud) had geen HDMI wat hem gewoon erg gelimiteerd maakt. Het voordeel van deze stap is dat er nu nog een versterker achter geplaatst kan worden mocht daar de noodzaak voor zijn maar er kan nu ook makkelijk een systeem aan gekoppeld worden via HDMI als een raspberry pie.

Het is dus gewoon zo dat er geen goedkopere mogelijkheid is die aan deze basis vereisten voldoet. En dan is het verstandig om maar een apparaat te kopen wat je voor de toekomst weer flexibel maakt.

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

Videopac

Rommelt wat aan.

Goed om te horen dat er een keuze gemaakt is die bevalt.
(en FYI: een HDMI aansluiting is niet nodig voor een goed geluid).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)