Combinatie HK AVR-171 en Canton Chrono 509 DC : weinig bas

Pagina: 1
Acties:

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Hallo,

Sinds kort heb ik mijn HK 5.1 speakers vervangen voor twee mooie Canton Chrono 509 DC stereo zuilen. Deze zitten aangesloten op mijn HK AVR 171 receiver.

Het geluid is erg zuiver in vergelijking met de 5.1 speakers die ik daarvoor gebruikte, alleen er mist gewoon teveel bas om het te negeren. Nu kan ik in het menu van de AVR 171 ook niet uitschakelen dat ik geen subwoofer heb, waardoor ik me afvraag of die receiver wel zonder kan. Volgens mij moeten de speakers zelf het probleem niet zijn.

Heb net even gekeken voor een Canton SUB 80 subwoofer, maar dat ding kost goed geld. Iemand enig goed advies of tip hiervoor? En graag niet: andere receiver ;)

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Ontbreekt de bass alleen in surround of ook in stereo? Heb even vlug de manual doorgekeken van jouw receiver, staat wel het e.e.a in over LFE kanalen die je in kunt stellen (0 = geen sub aanwezig).

http://www.harmankardon.com/images/media/AVR1610_OM_EN.pdf > pagina 29/30.

Misschien kun je daar wat mee

fotoblog

• rookie no. 1
In Stereo mode, surround mode gebruik ik niet. Ik zal eens kijken naar iets met LFE als ik thuis ben. Goede tip!

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:49
In de handleiding die ViolatoR heeft gestuurd zie je vanaf pagina 30 ook de mogelijkheden die er zijn met manuele setup, hierbij kun je het bereik van je speakers aangeven.
Ik denk dat dit een groot deel van het probleem oplost.

Ikzelf ben ook overgestapt van een set met subwoofer naar 2 mooie zuilen, in het begin klonken deze ook niet super, maar na het instellen op mijn denon (in mijn geval kon het via audyssey) was het geluid echt indrukwekkend.

Alleen in films/games mis ik hier en daar de echt diepe bass, maar in alle muziek zijn de speakers ruim voldoende. Ook bij muziekstijlen waar veel bass in voorkomt (bijvoorbeeld house).

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:09
Daarnaast kun je (zie pagina 31) de sub wel degelijk uitzetten.

Denk dat je beter met de meegeleverde microfoon de automatische speakersetup doen, hiermee worden normaal gesproken ook de afstanden van de speakers en bass settings en dergelijke meegenomen.

Zie pagina 21

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

rookie no. 1 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 15:28:
Sinds kort heb ik mijn HK 5.1 speakers vervangen voor twee mooie Canton Chrono 509 DC stereo zuilen. Deze zitten aangesloten op mijn HK AVR 171 receiver.

Het geluid is erg zuiver in vergelijking met de 5.1 speakers die ik daarvoor gebruikte, alleen er mist gewoon teveel bas om het te negeren.
Zoals gezegd speakers op Large zetten in de receiver dan wel subwoofer op "no". Als het goed is triggert subwoofer op niet aanwezig de speaker-setting ook. Maar dat is de theorie en instelling, in de praktijk zal echter blijken dat dingen als plaatsing en akoestiek ook zeer belangrijk zijn voor de weergave van wat een speaker kan dan wel doet (toch twee verschillende dingen).

Maar wat versta je onder "bas"? Als het is wat voorheen je subwoofer deed met de 5.1 set is het belangrijk te weten dat die 5.1 setjes via een heel ander principe werken: de subwoofer doet dan veel meer dan alleen de echt lage tonen. Subwoofers in dergelijke setjes lopen door tot 150 - 200 Hz (en soms hoger). Hierdoor krijg je een actieve subwoofer en sommigen krijgen dan ook de indruk dat alles wat de subwoofer doet "bass" is, dat is dus niet zo. Ik weet niet of dat speelt, maar wel iets om rekening mee te houden.
Heb net even gekeken voor een Canton SUB 80 subwoofer, maar dat ding kost goed geld. Iemand enig goed advies of tip hiervoor? En graag niet: andere receiver ;)
Voor de 600 euro die ze voor de SUB 80 vragen zou ik eerder een leuke SVS of BK kopen. Veel meer HZ voor je geld. Opgegeven doet die Canton tot 25 Hz, maar er staat nergens bij hoe dat gemeten is. Veel Duitse merken meten niet op -3 dB waardoor dit niet direct één op één af te zetten is tegen andere merken. Ook te zien met de Canton Chrono 509 DC met een opgegeven bereik van 20 - 40.000 Hz. En - wat met audio altijd opgaat - kijk eens tweedehands wat er te koop is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-01 16:03
Check je instellingen eens goed. Speakers op large, crossover zo laag mogelijk. Speakers ook goed aangesloten? Heb je wel bass in de pure direct modus? (of zit dat niet op een HK?)

Als dat nog steeds niets helpt zou ik kijken naar een goede receiver, instap Harman Kardons vallen aardig door de mand als het op vermogen aankomt.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• rookie no. 1
Die subwoofer kon ik pas uitzetten na de crossover instellingen te wijzigen en daarna de L/R speakers op large te zetten. Daarna kon ik ook de LFE setting uitschakelen.

En wát een verschil: nu moet de bass op 0 of lager ;) Lekker geluid nu, zeg! Hiervoor heb ik de surround set aan de kant gezet.

Allemaal heel erg bedankt voor de behulpzame reacties.
Pagina: 1