Server/Domain Controller - WS2012

Pagina: 1
Acties:

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:56
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor een bedrijf met 5 locaties en per locatie 15-30 gebruikers ben ik op zoek naar 5 vervangende opslagservers/domain controllers. Het kan zijn dat er een locatie met 60-70 gebruikers aan komt (verhuizing, niet helemaal duidelijk hoe en wat)
Er komt Windows Server 2012 op te draaien, gebruikers moeten een eigen map voor hun documenten hebben en er moet een centrale opslagplek zijn om werk te kunnen opslaan/delen/archiveren.
Door de bomen zie ik het bos niet helemaal meer (vooral v.w.b. opslagmogelijkheden), vandaar dat ik mijn gevonden oplossing toch maar even kom delen. Misschien mis ik wel iets essentieels.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het blijft vanuit het bedrijf wat vaag v.w.b. het budget. "Het moet gewoon goed werken". Het lijkt mij dat er tussen de 2000 en 4000 euro p/s (ex. btw) incl. schijven en licentie(s) wel wat te vinden is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16GB geheugen, met eventuele mogelijkheden om uit te bereiden naar 32GB
2 schijven in RAID1 voor het besturingssysteem/Active directory e.d.
2 schijven in RAID1 voor opslag.
2 externe schijven voor periodieke archivering van wat er op de opslagschijf staat. Deze disk wordt dan elders bewaard. (v.w.b. back-up wordt er elke nacht een online back-up gedraaid van de gegevens op de server)
1Gbps-netwerkaansluiting.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Betrouwbaarheid van het systeem is het allerbelangrijkst.
I.v.m. archivering op een externe schijf, leek een USB3.0-poort wel handig. Helaas vallen behoorlijk servers daardoor af en blijven er alleen towers met wat mindere CPU's over. Ik wil minimaal een E5 Xeon-cpu, dus dan ben ik toch weer aangewezen op servers met enkel USB2.0.

Wat mijn oplossing tot nu toe is:
pricewatch: HP Proliant DL380p Gen8 (642107-421)

Als ik het goed begrijp, zitten er in bovenstaande server geen disks en ik begrijp dat ze SFF moeten zijn, dus:

2x pricewatch: HP 6G SAS SFF, 146GB (in RAID1 voor besturingssysteem/Active directory e.d)
+
2x pricewatch: HP 6G SAS SFF, 1TB (in RAID1 voor opslag) (na reactie aangepast naar 3x in RAID5)
+
2x pricewatch: Seagate Expansion Desktop 5TB Zwart (voor archivering)

Is er iets wat ik nu mis? Of kan e.e.a. goedkoper, of voor iets meer; beter?

:D

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waarom RAID 1 kiezen voor je opslag? Je verliest 50% van je effectieve opslag. Doe er een schijf bij, zet hem in RAID-5 o.i.d en je 'verliest' maar 33% van het totaal......

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 25-11-2014 14:28 ]

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:56
Goed idee :). Aanpassing naar:

3x pricewatch: HP 6G SAS SFF, 1TB (in RAID5 voor opslag)

:D