Een onderzoek van de consumentenbond nu overal in het nieuws: Webwinkels overtreden nieuwe consumentenregels.
Hier de complete lijst van winkels uit het onderzoek.
[Edit]
Er wordt over mijn vraag heen gelezen, dus daarom wat dikker neergezet:
Foute conclusie(s) van de consumentenbond?
Wel zit er volgens mij een storende fout in: een aantal webwinkels wordt ten onrechte verweten niet de gehele bezorgkosten terug te betalen. De wet stelt dat dat de consument verantwoordelijk is voor (de kosten van) retourneren en dat de webwinkel in geval van volledig retour het aankoopbedrag en initiele verzendkosten moet terug betalen.
Hier wordt ik vrolijk van: naming and shaming van (web)winkels die zich niet aan de wet houden. Ook leuk dat de meeste reacties van 'foute' winkels in de trant is van "het is een incident, normaal gesproken betalen we wel bezorgkosten terug" (year right...) en "het was een menselijke fout"...Veel webwinkels houden zich niet aan de nieuwe regels voor koop op afstand, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. 31% van de onderzochte winkels stortte niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen het aankoopbedrag van een geretourneerd product terug. Bovendien bleek de hoogte van het teruggestorte bedrag vaak niet te kloppen.
[...]
Hier de complete lijst van winkels uit het onderzoek.
[Edit]
Er wordt over mijn vraag heen gelezen, dus daarom wat dikker neergezet:
Foute conclusie(s) van de consumentenbond?
Wel zit er volgens mij een storende fout in: een aantal webwinkels wordt ten onrechte verweten niet de gehele bezorgkosten terug te betalen. De wet stelt dat dat de consument verantwoordelijk is voor (de kosten van) retourneren en dat de webwinkel in geval van volledig retour het aankoopbedrag en initiele verzendkosten moet terug betalen.
Normaal gesproken is de klant dan 6,95 euro of 8,60 euro (aangetekend) kwijt bij PostNL. Nu zijn er webwinkels die het retour zenden fasciliteren. Bijvoorbeeld H&M en V&D die als 'fout' op de lijst staan, bieden 2 opties voor retourneren:* de kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument als dit ten minste vooraf is gemeld;
- of gratis terug brengen in een winkel;
- of verzenden via een retourservice waarbij de klant 1,- of 2,50 betaalt die wordt ingehouden van het terug te betalen bedrag (inclusief initiele verzendkosten).
[ Voor 11% gewijzigd door croxz op 25-11-2014 13:02 ]