De caps (capaciteiten) dienen voor de stroomverliesbescherming. Als je stroom van het net uitvalt, valt de stroom op de SSD niet gelijk weg door die capaciteiten en is er nog even tijd om data weg te schrijven (een SSD heeft ook vluchtig RAM geheugen, de buffer, alles wat daarin zat bij stroom uitval zou weg zijn als je dat niet kan wegschrijven naar NAND). Of het waar is dat die caps te klein zijn, weet ik niet, maar ik zou toch zeker niet te veel vertrouwen op die stroomverliesbescherming, in mijn ogen is het niet het voornaamste voordeel van de Crucial SSD's.
De 840 EVO had wel een bug waarbij oude data heel traag werd, maar die is opgelost. De Crucial SSD's zijn ook betrouwbaarder omdat ze MLC NAND (1 bit niveau) gebruiken tegenover TLC NAND (3 bit niveaus, dus veel meer schrijfoperaties per cel, dus veel snellere slijtage). Al gaat TLC NAND voor een gewone gebruiker ook nog lang meegaan, je moet al TB's per dag schrijven om die op een paar jaar te slijten.
Zo te horen wil je vooral graag 1TB SSD opslag. SSD's zijn heel parallel in opbouw en je wint snelheid hoe groter de SSD is. Een 1TB SSD is dus sneller dan een 512GB SSD. Als ik van jou was zou ik dus vooral 1 grote nemen en geen 2 kleinere. Ik denk ook dat je die tweede SSD, waar dan niet je operating system en programma's op komen te staan, weinig gaat benutten en je dan eigenlijk even goed een gewone HDD had kunnen nemen.
Goede 1TB SSD's zijn
-
pricewatch: Crucial M500 2,5" 960GB (als die nog ergens te koop is)
-
pricewatch: Crucial M550 2,5" 1TB
-
pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB
-
pricewatch: Samsung 850 series Pro 1TB
De 850 Pro is een geweldige SSD, maar is volgens mij de meerprijs niet waard. De M500 is de voorloper van de MX100 en de M550. Met de MX100 is er weinig verschil behalve dat er meer ruimte vrijgehouden wordt en dat de M500 beschikbaar is in grotere maten. De M550 is wat sneller dan de M500 en de MX100. De 840 Evo is de goedkoopste uit het rijtje en is zeker beschikbaar, dus ik zou gewoon die nemen.