Upgrade fans en GPU cooler voor stil system

Pagina: 1
Acties:

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-02 23:12

aercaen

Proud framerate whore

Topicstarter
Na onlangs een nieuwe pc in mekaar te hebben gestoken, blijkt het dat dit systeem niet zo stil is als mijn vorige. Dit zou ik graag willen verhelpen maar daarvoor zou ik eens hier willen afchecken welke opties ik het beste kan opvolgen.

Wat wil je bereiken?
Een fluisterstil systeem indien mogelijk. Momenteel hoor ik al mijn fans vrij luid. Vooral die van mijn waterkoeling (draait maar op 20% (800 RPM denk ik) en toch hoor ik hem) en die van mijn GPUs (deze hoor ik alleen onder load tijdens games dat in SLI draaien).

Wat is je budget?
Absolute max van € 800, al denk ik dat dat veel meer is dan ik nodig ga hebben.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Indien mogelijk zou het voldoende moeten koelen om overclocken van CPU nog mogelijk te houden (momenteel nog niet gedaan maar dat ga ik wel in de loop van volgende maand mee beginnen). Al is deze laatste eis niet zo belangrijk als dat het systeem stil is.Ook zou ik omdat ik mijn kast heb gekozen voor grotendeels de look deze behouden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5960X Boxed€ 971,50€ 971,50
1Asus Republic Of Gamers X99 RAMPAGE V EXTREME€ 398,50€ 398,50
2MSI GeForce GTX 780 Ti Gaming 3GB€ 479,50€ 959,-
1NZXT Phantom Series 530 Black€ 114,30€ 114,30
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64-bit€ 132,50€ 132,50
1NZXT Kraken X61€ 118,35€ 118,35
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 182,90€ 182,90
1Corsair HX1000i€ 192,50€ 192,50
1Samsung 840 EVO 1TB€ 355,12€ 355,12
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 158,90€ 158,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.583,57

Inb4 iedereen die dit systeem overkill noemt.

Mijn oplosingen

Case fans
Wel ik heb zelf al rondgekeken en zou graag al mijn fans in mij huidige case vervangen (inclusief waterkoeling fans) door de volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
6Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 14,46€ 86,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 86,76

Mijn enige twijfel dat ik hiermee heb is of deze in mijn waterkoeling genoeg gaan koelen. Ik ga er vanuit van wel want mijn doorvoersnelheid is niet veel lager dat de huidige fans (huidig: 116,7m³/h nieuw: 110,3m³/h ) en dat deze als ze op een iets hogere RPM draaien ze evengoed kunnen koelen. Of deze redenering klopt weet ik niet want ik ben niet zo thuis in fans.

GPU cooling
Voor de GPUs heb ik 3 oplossing bedacht. Het grootte nadeel van ze allemaal is dat er een extra slot word ingepakt door de grafische kaart wat de mogelijkheid tot 3 of 4-way SLI wegpakt. Ik denk wel dat ik hiermee kan leven maar als iemand toevallig een manier weet om dit niet kwijt te raken, dan zou ik dat fantastisch vinden.
Oplossing 1:
#ProductPrijsSubtotaal
2NZXT Kraken G10 Zwart€ 27,-€ 54,-
2NZXT Kraken X41€ 89,-€ 178,-
2Noctua NF-B9 redux 1600 PWM, 92mm€ 12,04€ 24,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 256,08

Voordelen zijn:
• Met nieuwe fan vermoedelijk een vrij stille oplossing
• Zal optimaal koelen (handig voor overclocken)
Nadelen zijn:
• Kaart pakt hiermee nog 1 extra slot in
• Prijs
• Standaard fan meegeleverd met G10 is blijkbaar luid volgens 1 review

Opmerkingen: Ik zou voor deze al bestaande fans (namelijk de fans die ik hierboven wou kopen) in mijn systeem gebruiken. Ook wil ik de meegeleverde fan van de G10 vervangen omdat deze volgens volgende review (link), het systeem evenveel als niet meer geluid maakt als een stock gekoelde GPU. Dit is spijtig genoeg de enige review die ik vond welke geluidsmetingen deed. Alle andere sites zeiden er niet veel over buiten dat hij wel stil is. Hierdoor twijfel ik ten zeerste aan die review en ben ik niet zeker of het wel een goed idee is een extra fan bij te kopen.

Oplossing 2:
#ProductPrijsSubtotaal
2Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV€ 51,55€ 103,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 103,10

Voordelen zijn:
• Prijs
• Volgens reviews maar lichtjes hoorbaar op 100% fan speed
Nadelen zijn:
• Koelt niet zo goed als waterkoeling

Oplossing 3:
#ProductPrijsSubtotaal
2Arctic Accelero Hybrid II 120€ 73,25€ 146,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,50

Voordelen zijn:
• Waterkoeling
• Goedkoper als optie 1
• Geen fans meer aanwezig op GPU dus waarschijnlijk stilste oplossing
Nadelen zijn:
• Duurder dan optie 2
• 120 mm fans, ik verkies 140 mm omdat deze op een lagere RPM even goede koelprestaties behalen. En daardoor ook stiller zijn (correct me if I’m wrong).

Samenvatting
Dus mijn huidige voorkeur voor de GPUs gaat momenteel naar optie 1. De reden is dat ik buiten geluidsproductie heel goed te spreken ben over NZXT terwijl ik dit niet heb met Arctic. Maar zoals al gezegd verkies ik een stil systeem boven overclocken dus als blijkt dat ik met NZXT geen gegarandeerd stil systeem kan maken, ik Arctic toch zou overwegen.
Waar ik nu graag een antwoord op zou weten is het volgende:
• Zijn de fans welke ik heb gekozen om mijn systeem te koelen voldoende (de noctua redux)?
• Welke van de 3 oplossingen is het beste of is er nog één dat ik over het hoofd heb gezien?
• Voor oplossing 1, is het aan te raden om de meegeleverde fan van NZXT G10 te vervangen?
• Zou het voldoende zijn als ik enkel de GPU welke het warmste wordt aanpas met 1 van de oplossingen of doe ik best beide?

Op voorhand bedankt als je alles hebt gelezen en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met de knoop door te hakken. :)

[ Voor 100% gewijzigd door aercaen op 25-11-2014 11:00 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

is het bij dit budget en systeem een hele gekke gedachte om voor een custom loop waterkoeling te gaan? nee...
hardwardinfo heeft onlangs een grote ventilatortest gedaan voor 120mm fans, daar zijn ook wel wat fans naar boven komen drijven. voor een radiator heb je 't liefste een hoge statische druk, en voor airflow juist weer meer luchtverplaatsing.
wat je aan je GPU's kunt doen is misschien nog je koelingsprofiel aanpassen en de kaarten dus wat warmer laten worden

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-02 23:12

aercaen

Proud framerate whore

Topicstarter
NLBUURMAN schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:37:
is het bij dit budget en systeem een hele gekke gedachte om voor een custom loop waterkoeling te gaan? nee...
hardwardinfo heeft onlangs een grote ventilatortest gedaan voor 120mm fans, daar zijn ook wel wat fans naar boven komen drijven. voor een radiator heb je 't liefste een hoge statische druk, en voor airflow juist weer meer luchtverplaatsing.
wat je aan je GPU's kunt doen is misschien nog je koelingsprofiel aanpassen en de kaarten dus wat warmer laten worden
Merci voor de reactie.

Ik zal vanavond eens zien of ik het koelingsprofiel van mijn gpu's kan aanpassen. Want echt superwarm werden ze niet, ik heb het gemonitord en ze kwamen nooit boven de 60 uit onder load.

Over die custom loop watercooling:
Dat ben ik nu aan het bekijken en het ziet er allesinds wel interessant uit maar dat betekend wel dat ik mijn X61 weg moet gooien wat ik niet direct zie zitten.

Zou je dat artikel van Hardware.info ook eens kunnen linken want ik vind het niet direct op hun website. :?
Never mind ik heb ze gevonden (link)

[ Voor 6% gewijzigd door aercaen op 25-11-2014 14:16 ]

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09-2025
Custom waterkoeling zou ik inderdaad ook aanraden, vooral als je 800 euro wel wil uitgeven.

€186 - 2x GPU
€170 CPU + Mainboard (Wel erg leuk dingetje) :P
€160 - 2x Radiator (Ik heb vluchtig gekeken naar de specs van je kast, dus er zijn ook wel wat andere mogelijkheden.
€150 - 2x Pomp (2 Pompen in serie presteert net even wat beter)
€100 Reservoir, koppelingen, slang, vloeistof... Kom je vast wel uit :)

Qua fans kan iemand anders je wel advies geven.

Totaal kom je wel rond de 800 euro.