Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Misschien heb ik het verkeerd gelezen of begrepen, of slaat dit artikel in de Telegraaf de plank mis. Er staat namelijk
GroenLinks: "De minister wil het legaliteitsbeginsel afschaffen, zodat er niet langer een wettelijke reden hoeft te zijn om bijvoorbeeld iemand te fouilleren of om een woning te doorzoeken."
Het zijn in het algemeen niet de meest verheven landen waar de politie zomaar je woning mag doorzoeken, in dat rijtje zou Nederland zich moeten scharen?

[ Voor 1% gewijzigd door Señor Sjon op 25-11-2014 17:08 . Reden: Quote verduidelijkt, is van een politicus. ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:46

Rannasha

Does not compute.

Voor zover ik kan zien gaat het artikel over een kamerlid van GL dat kritiek heeft op minister Opstelten. De quote dat hij het legaliteitsbeginsel af wil schaffen komt dan ook niet van de minister zelf en het lijkt mij dat het vooral het kamerlid is dat de boel probeert aan te dikken.

Overigens gaat het legaliteitsbeginsel vziw helemaal niet over het vereisen van een wettelijke reden om iets of iemand te doorzoeken, maar om het feit dat zaken die oorspronkelijk niet strafbaar zijn niet met terugwerkende kracht strafbaar worden als er een nieuwe wet wordt ingevoerd.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:27
Het legaliteitsbeginsel zorgt er voor dat er altijd een wettelijke basis moet zijn voor de actie's die uitgevoerd worden volgens mij. Het klopt inderdaad ook dat hij er is om niet snel een nieuwe wet er door heen te drukken zodat iets alsnog strafbaar is waarvoor gisteren personen zijn opgepakt volgens die nieuwe wet veroordeeld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Los van het feit dat een Kamerlid van GroenLinks de minister 'beschuldigd' van iets wat er niet is, is het legaliteitsbeginsel ook niet zomaar af te schaffen, sinds het (onder meer) in zowel de grondwet als het EVRM staat. Al zouden we het af willen schaffen, dan is daarvoor dus een lange (en moeizame) weg te gaan.
Rannasha schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:25:

Overigens gaat het legaliteitsbeginsel vziw helemaal niet over het vereisen van een wettelijke reden om iets of iemand te doorzoeken, maar om het feit dat zaken die oorspronkelijk niet strafbaar zijn niet met terugwerkende kracht strafbaar worden als er een nieuwe wet wordt ingevoerd.
Het beginsel ziet op beide.
- elk handelen van de overheid moet een basis hebben in de wet; en
- wetten mogen niet met terugwerkende kracht worden toegepast (zie o.a. art. 1 WvS en art. 16 Gw).

[ Voor 51% gewijzigd door argro op 25-11-2014 12:14 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt