Zuinige videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-01 14:48
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Zuinige videokaart

Wat is je budget?
zo goedkoop mogelijk (rond de 30 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
n.v.t. Sta voor alles open :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn oude (game)pc gebruik ik nu als server. Daar zit nu een nvidia 8600gt in die heel warm wordt en veel energie staat te verstoken om niets. Ik gebruik de videokaart praktisch nooit. Ik sluit alleen een scherm aan op de server als ik er remote niet meer bij kan. Als back-up dus. Geen zware videoprestaties, H264 oid. Alleen beeld weergeven om een simpele (lees: geen hoge res. monitor).

(voor degene die advies geven om een nieuwe (compleet zuinige/stille) server te kopen, dat is mij voor nu nog niet de moeite waard aangezien deze pc nog prima werkt.

Ik heb zelf al zitten kijken naar deze kaarten:
http://www.gpureview.com/geforce-8600-gt-card-513.html - Huidige kaart
- Alternatief 1:
http://www.gpureview.com/Radeon-HD-5450-card-625.html
http://tweakers.net/price...deon-hd-5450-silence.html

- alternatief 2:
http://www.gpureview.com/geforce-210-card-621.html
http://tweakers.net/price...ce-210-1gb/specificaties/

Heb gpu-review linkjes erbij gezet omdat hier het energieverbruik mooi bij staat.

de 4550 is een stuk zuiniger, maar een paar euro duurder (marginaal). Mijn gevoel zegt dat dit de beste optie is.

Mijn vraag is:
- Welke zouden jullie kiezen?
- Werkt deze kaart wel in mijn pc? (qua PCI slot e.d.)

Alvast bedankt voor het lezen! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Kliko op 25-11-2014 09:29 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49

Croga

The Unreasonable Man

Ten eerste:
Het is raar dat die 8600 warm wordt of überhaupt energie verbruikt als hij niets aan het doen is. Wat voor OS draait er op en kun je dat OS niet gewoon in terminal modus zetten zodat er geen load op de videokaart komt te staan? Dat gaat je heel wat meer besparing opleveren dan de kaart te vervangen.

Ten tweede:
Wat zijn de specs van de server? Het maakt nogal een verschil of je Linux draait op een CoreDuo of Windows 2013 op een Core i7. Processor, Moederbord, OS maakt allemaal verschil. Een goed advies is niet mogelijk zonder die informatie. Je tweede vraag is ook niet te beantwoorden zonder deze informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Croga op 25-11-2014 09:33 ]

• Kliko
Croga schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:32:
Ten eerste:
Het is raar dat die 8600 warm wordt of überhaupt energie verbruikt als hij niets aan het doen is. Wat voor OS draait er op en kun je dat OS niet gewoon in terminal modus zetten zodat er geen load op de videokaart komt te staan? Dat gaat je heel wat meer besparing opleveren dan de kaart te vervangen.

Ten tweede:
Wat zijn de specs van de server? Het maakt nogal een verschil of je Linux draait op een CoreDuo of Windows 2013 op een Core i7. Processor, Moederbord, OS maakt allemaal verschil. Een goed advies is niet mogelijk zonder die informatie. Je tweede vraag is ook niet te beantwoorden zonder deze informatie.
Bedankt voor je snelle reactie! :)
De pc is een oude Dell XPS 420.

Gegevens uit CPU-Z:
- CPU is een intel Q6600 @ 2.40 GHz
- Dell TP406 mobo met Intel X38 chipset
http://www.ascendtech.us/...rd_i_mb4755delltp406.aspx
- Graphic interface: PCI-EXPRESS x16 (max supported x16)

Ik draai win 7 professional SP1 (stond er toen al op, en werkt prima voor mijn behoeften)

Je idee om te checken waarom de kaart zo heet wordt is wel een goed idee. Is er een manier om te checken wat de work-load is van een GPU/graka?
FYI: Speedfan zegt nu dat de GPU 56 graden is 8)7
Hij is recent nog schoongemaakt en al het stof is eruit. Daarnaast kan hij nu geen workload hebben. Ik zit remote ingelogd en er hangt geen (ingeschakeld) scherm aan.
Is er daarnaast misschien de mogelijkheid om het terug te klokken naar een lagere snelheid?

edit:
Terminal modus is helaas niet mogelijk. Ik draai plex op mijn server.

[ Voor 18% gewijzigd door Kliko op 25-11-2014 12:02 ]

• Kliko
Niemand..? :/ ;( -O-

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
wat dacht je van pricewatch: MSI GeForce 210 1GB

de goedkoopste die er is. passief gekoeld. workload is toch nihil. dus staat 9 van de 10 keer idle te draaien.

pricewatch: HIS Radeon HD 5450 Silence is ook een die is energie zuiniger dan de 210.

[ Voor 25% gewijzigd door loki504 op 28-11-2014 11:18 ]

• Kliko
loki504 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:07:
wat dacht je van pricewatch: MSI GeForce 210 1GB

de goedkoopste die er is. passief gekoeld. workload is toch nihil. dus staat 9 van de 10 keer idle te draaien.

pricewatch: HIS Radeon HD 5450 Silence is ook een die is energie zuiniger dan de 210.
Bedankt voor je antwoord. :)
Klopt, deze stonden ook als alternatieven in TS.
Echter vraag ik mij af of deze werkt op mijn moederbord. Ik ben daar niet zo in thuis namelijk. :X O-)
Werkt PCI-express altijd? Of moet je ook echt met 16x/32x etc rekening houden?

[ Voor 5% gewijzigd door Kliko op 28-11-2014 11:56 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Ja PCIe werkt altijd ongeacht de grootte van de kaart, x16/x8/x4/x1 heeft alleen met de bandbreedte te maken. Je kunt zelfs een grote videokaart met PCIe x16 aansluiting in een PCIe x1 slot krijgen, aangezien de achterkant van het slot open is, dan heeft het merendeel van de pinnen geen contact maar het stuk dat echt nodig is voor de communicatie nog wel. In dit geval heb je waarschijnlijk wel een PCIe 2.0 x16 slot waar die 8600 in zit, dus alles moet mooi passen.

Controleren waarom die 8600 warm wordt gaat volgens mij weinig opleveren. Je hebt met Windows 7 waarschijnlijk Aero aan staan, dat belast de videokaart al een beetje. En oudere videokaarten schakelen niet zo af als moderne zuinigere kaarten dat doen. Die 8600 heeft dus een constant minimum verbruik. Al is die GT210 ook niet bijzonder nieuw, maar die chip is vele malen kleiner.

• Kliko
MacPoedel schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:01:
Ja PCIe werkt altijd ongeacht de grootte van de kaart, x16/x8/x4/x1 heeft alleen met de bandbreedte te maken. Je kunt zelfs een grote videokaart met PCIe x16 aansluiting in een PCIe x1 slot krijgen, aangezien de achterkant van het slot open is, dan heeft het merendeel van de pinnen geen contact maar het stuk dat echt nodig is voor de communicatie nog wel. In dit geval heb je waarschijnlijk wel een PCIe 2.0 x16 slot waar die 8600 in zit, dus alles moet mooi passen.

Controleren waarom die 8600 warm wordt gaat volgens mij weinig opleveren. Je hebt met Windows 7 waarschijnlijk Aero aan staan, dat belast de videokaart al een beetje. En oudere videokaarten schakelen niet zo af als moderne zuinigere kaarten dat doen. Die 8600 heeft dus een constant minimum verbruik. Al is die GT210 ook niet bijzonder nieuw, maar die chip is vele malen kleiner.
Aero heb ik al uit staan. Ook om de performance voor remote wat te verbeteren.
Bedankt voor je advies over de PCI-e, weer wat geleerd!

Ik denk dat ik maar voor de meest zuinige kaart ga (de 4550). Scheelt toch redelijk wat...
Iedereen bedankt voor de antwoorden! O+

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49

Croga

The Unreasonable Man

Daarnaast kun je nog:

- Terminal Services aanzetten zodat remote control niet op de interface van het systeem zelf draait
- booten zonder GUI. Ofwel: De shell "explorer.exe" simpelweg niet aanroepen bij het opstarten.

Je hebt op die manier geen grafische interface draaien op de server zelf zodat er überhaupt al geen load op de grafische kaart gezet wordt.

• Kliko
Croga schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:12:
Daarnaast kun je nog:

- Terminal Services aanzetten zodat remote control niet op de interface van het systeem zelf draait
- booten zonder GUI. Ofwel: De shell "explorer.exe" simpelweg niet aanroepen bij het opstarten.

Je hebt op die manier geen grafische interface draaien op de server zelf zodat er überhaupt al geen load op de grafische kaart gezet wordt.
Bedankt voor je reactie.

Booten zonder GUI is geen handige optie voor mij.
Ik heb er te weinig ervaring mee. Ik log nu in met teamviewer. Kan mijn torrents aanklikken. Plex-server beheren etc. Daarvoor behoud ik graag de grafische windows-omgeving voor deze taken.

Maar bedankt voor de tip! :)

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
mkliko schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:45:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Booten zonder GUI is geen handige optie voor mij.
Ik heb er te weinig ervaring mee. Ik log nu in met teamviewer. Kan mijn torrents aanklikken. Plex-server beheren etc. Daarvoor behoud ik graag de grafische windows-omgeving voor deze taken.

Maar bedankt voor de tip! :)
Als je Remote Desktop aanzet, dan kun je TeamViewer weglaten en verbinding met extern bureaublad maken naar je server. Standaard heeft Windows deze functie en je kan er alles mee wat je normaal ook doet op je display (behalve grafische acceleratie).
Pagina: 1