[Upgrade] XBMC / Storage tank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:35
Aangezien de behuizing in onze huidige setup eigenlijk niet ruim genoeg is voor de 4, 3.5" HDD's die er in geplaatst kunnen worden, en de storage ook al tegen haar limiet begint aan te lopen ben ik op zoek naar een toepasselijke upgrade.

Ik zoek een?
Upgrade om in de toekomst op een beetje een ruime manier tot 5 - 3.5" HDD's en een SSD moet kunnen ondersteunen.

Wat is je budget?
~€200,- hoe lager hoe beter.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar een beetje een stakke behuizing is wel een eis aangezien deze naast het TV meubel komt te staan. Verder eisen staan hierboven beschreven maar komen neer op de aanwezigheid van minimaal 5 plekken voor een 3.5" HDD en een plek voor een SSD. Het maakt niet veel uit of de HDD's in een 5.25" slot moeten worden geplaatst door gebrek van normale 3.5" sloten.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem hangt aan een wat oudere HD-Ready TV van Sony en draait Steam in big-picture mode met een aantal games en XBMC in de bibliotheek. Verder draaien Couchpotato en Sickbeard i.c.m. uTorrent op de achtergrond om het downloaden van series en films te automatiseren.

Waar ben ik zelf op uit gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75M-GL R2.0€ 39,99€ 39,99
1Fractal Design Core 1500€ 52,95€ 52,95
1Gembird MF-543€ 3,18€ 3,18
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 35,50€ 35,50
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 192,53

Mobo: Aangezien de huidige processor momenteel nog ruimschoots voldoet lijkt het me een slecht idee om te upgraden naar S1150, indien het systeem in de toekomst aan een FHD TV komt te hangen zal het ook niet al te moeilijk zijn om in V&A een 2e hands quadcore te vinden. Verder bied dit model 5 SATA-II poorten en een SATA-III poort. USB3.0 aansluiting voor de front-panel is geen vereiste, maar blijkbaar wel aanwezig. Het bord is de goedkoopste S1155 mATX plank met 6 SATA aansluitingen.

Behuizing: Fractal levert gewoon hele mooie behuizingen, deze is klein maar toch vrij ruim van binnen. Met 4 makkelijk bereikbare 3.5" sloten en een weggewerkte plek voor een SSD voldoet deze bijna aan alle eisen. Een extra 5.25" > 3.5" adaptertje voor die laatste schijf.

RAM: Aangezien er een aantal pittige processen draaien op de achtergrond wil het RAM nogal eens vollopen. Waarom deze DIMM? Omdat er nu al eentje aanwezig is en het I.V.M. eventuele compatibiliteit makkelijker is.

SSD: Momenteel dient een vrij oude 250GB HDD als bootschijf, ansich geen probleem maar we zijn toe aan een algemeen iets sneller systeem. De 250GB HDD zal dienst blijven doen voor games en zal verder niet aangesproken worden. Op de SSD komt dus het OS, Steam, XBMC, Couchpotato, Sickbeard en uTorrent te draaien. Mogelijk nog een kleine MySQL database aangezien we sinds recentelijk een 2e XBMC client in huis hebben.

Wat zal er in de toekomst veranderen: Vrij weinig, mogelijk een losse CPU koeler - al is de huidige ook al onhoorbaar. De 1TB HDD's worden op den duur vervangen door grotere modellen, maar dat heeft verder geen invloed op de build.

Aangezien ik vrij zeker ben van m'n hardwarekennis is de enige vraag die mij rest: Hebben jullie nog op- of aanmerkingen op het systeem en de te kopen upgrade?

Edit: De boel word momenteel bestuurd met een draadloos setje en een draadloze Xbox-360 controller. We hebben hier in huis ook nog een Logitech Harmony 200 afstandsbediening die voornamelijk m'n moeder graag zou willen gebruiken om XBMC te besturen. Echter heb ik geen flauw benul van IR ontvangers, eventueel advies hierin is geen must - maar wel welkom. :')

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 25-11-2014 03:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken