Videokaart upgrade time

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05-2022
Ik zoek een?
Videokaart ter vervanging van mijn huidige kaart (XFX DD HD 7950 3GB).

Wat is je budget?
Tussen de 200 en 300 euro. Liever richting de 200 euro, maar dat ligt een beetje aan hoe dat aansluit bij mijn wensen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, qua merk niet. Van 2006 tot 2012 nVidia gehad, nu van 2012 tot heden AMD.
Wat wel heel belangrijk is: de kaart moet minimaal qua performance gelijkwaardig zijn aan mijn huidige, en (dit is voor mij zeer belangrijk), STIL en koel. Deze XFX maakt namelijk een herrie die me na 2 jaar echt de keel uithangt. (heb ik onlangs een separaat topic voor geopend, maar bang dat ik er voor het grootste deel niet onderuit kan komen met deze kaart).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Intel Core i5 3450 (Socket 1155, Boxed)
MSI H77MA-G43 (Socket 1155)
XFX ATI Radeon HD7950 3GB DDR5 Black (PCI-e)
Seagate 2TB Barracuda ST2000DM001 (SATA-600, 7200RPM, 3.5")
Fractal Design Define Mini Zwart
Corsair 8GB PC3-12800 Vengeance Low Profile DDR3 SDRAM (2x 4GB, 1600MHz, CL9)
LG GH24NS90 SATA DVD-RW Brander Zwart
XFX PRO550W Core Series voeding
Samsung 128GB Solid State 830 Series (SATA-600, 2.5")

Hier heb ik later, op aanraden van leverancier, een viertal Noctua fans (Noctua NF-P12 PWM ) in laten zetten. Daarnaast ook de Scythe Mugen 3 Rev. B CPU Cooling PCGH Edition (Alle Sockets) laten installeren.

Games lopen op het moment super soepel, de meesten op Ultra maar die herrie, ik kan er maar niet aan wennen. Nu las ik dat de GTX 760 2GB best wel eens een hele geschikte vervanger zou kunnen zijn: onder de 200 euro, in reviews wordt expliciet genoemd dat ie stil is, en zo'n 10% betere performance dan de XFX over het algemeen (correct me if i'm wrong uiteraard). Eén maar, deze is 2GB in tegenstelling tot de 3GB die ik nu heb. De meningen zijn hierover verdeeld, zo lijkt het. De reden waarom ik dit van belang vind:
- ben ik met 2 GB nog wel enigszins futureproof (hieronder versta ik dat ik MINIMAAL nog 2 jaar hiermee vooruit kan)
- Kan ik games als Skryim, Fallout 3 met HD texture packs en pak 'm beet tientallen mods nog wel blijven draaien (zowel script als texture heavy mods). Kom vaak terug "naar" die games namelijk, en draait nu zo soepel, met mods, als maar zijn kan (maar, wederom, die herrie! ondraaglijk bijna), als ik over "slechts" 2GB beschik?

Over de GTX 760 denk ik dus na, maar betere / andere / any suggesties zijn natuurlijk welkom!
Disclaimer: ik ben een redelijke leek en ga dan ook iemand anders de kaart laten inbouwen. Daarnaast is overclocken en dergelijke niet heel erg van belang voor mij: het is niet waarschijnlijk dat ik me hier verder in ga verdiepen namelijk.

Om je een idee te geven welke games ik speel: shooters als Far Cry 3, Crysis 2 (maar 3 zou ook fijn zijn als ie die aankan), Bioshock Infinite, sandbox games als Skryim en Fallout, en zo nu en dan een potje FIFA / PES (maar die laatste twee zullen geen enkel issue opleveren).

Alvast dank! Alle hulp is zéér welkom.

PS: mocht je advies gepaard gaan met "mits je deze kaart neemt, moet je ook X / Y / Z upgraden in je setup", is dat niet de ideaalsituatie, maar sta ik er wel open voor uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07 19:24
Wat dacht je van een 280x met stille koeler? (reviews checken)

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

Ruilen met een stillere AMD.
Dit vanwege je spellenvoorkeur.

[ Voor 5% gewijzigd door Waterlelie op 25-11-2014 00:08 ]

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tussen de 200 en 300 is een R9 290 een erg goede keuze, lekker veel VRAM, hoge prestaties, leuke prijs.

pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X is eentje met een prima koeler, en een van de goedkoopste.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

van de 760's bestaan ook 4gb edities.
Ik weet niet of het handig is om een r9 280x of hoger te kopen aangezien deze kaarten janken op herrie. Misschien met een goede aftermarket cooler niet hier heb ik geen ervaring mee.
Als ze minder lawaai maken waren deze kaarten namelijk uitermate geschikt.

Misschien nog even wachten tot de gtx 960 komt?
(Q1 2015) (verwacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

GTX760 en GTX770 4GB versies zijn nutteloze marketing dingetjes. Die 256bits bus is een gigantische bottleneck voor die 4GB VRAM, waardoor het nooit [efficient] aangesproken kan worden

De R9 290 reference is idd een herrieding, al helpt een goed gedempte kast al veel, maar de non-reference, zoals de TRI-X is gewoon prima. Veel stiller dan de XFX koeler, aangezien dat ding een notoire herriemaker is.

Nu nog teruggaan naar 2GB vind ik geen slim idee, Aardig wat spellen zitten er al dicht bij, en FC4 blaast er vol overheen door 3,3GB van mijn 4GB VRAM op te slurpen.

GTX960 lijkt mij niet heel speciaal worden, ben bang voor wéér een 2GB kaart, gezien de 256bits bus van Nvidia nog overal. De R9 380 en soortgenoten kunnen leuk zijn, maar het duurt nog maanden eer die komen.

Dus, ik zou lekker een R9 290 halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Dank allen.

VasZaitsev: wat is het verschil tussen reference en non-reference precies, in zijn algemeenheid?
Die r9 290 klinkt wel erg goed in de oren. Iets aan de dure kant binnen mijn budget, maar de reviews klinken veelbelovend. Gaat het ook passen (zowel hardwarematig als fysiek qua ruimte) bij mijn setup en kast?
En, kan het niet genoeg benadrukken maar weet je zeker dat deze merkbaar stiller is dan mijn huidige kaart? Ik kwam namelijk ergens een vergelijk tegen van beide kaarten (op anandtech geloof ik...weet het niet meer zeker), waar R9 290 onder load, maar ook idle in elk geval warmer werd dan de XFX 7950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:53

br00ky

Moderator Harde Waren
frikandel1 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:04:
Dank allen.

VasZaitsev: wat is het verschil tussen reference en non-reference precies, in zin algemeenheid?
Het verschil tussen een spreekwoordelijk opstijgend vliegtuig/grasmaaier/boor en vrij stevige warmteontwikkeling met throtteling tot gevolg enerzijds en een lieflijke alpenweide met rustig grazende koeien anderzijds. Tl;dr, reference is luid en warm, non-reference/aftermarket is stil(ler) en koel.
Die r9 290 klinkt wel erg goed in de oren. Iets aan de dure kant binnen mijn budget, maar de reviews klinken veelbelovend. Gaat het ook passen (zowel hardwarematig als fysiek qua ruimte) bij mijn setup en kast?
Gaat zeker passen, afhankelijk van het model moet je wel een drivebay verwijderen, dus kan je niet meer je 6 schijven kwijt.
En, kan het niet genoeg benadrukken maar weet je zeker dat deze merkbaar stiller is dan mijn huidige kaart? Ik kwam namelijk ergens een vergelijk tegen van beide kaarten (op anandtech geloof ik...weet het niet meer zeker), waar R9 290 onder load, maar ook idle in elk geval warmer werd dan de XFX 7950.
Stilte ligt met name aan de koeler. De XFX staat niet bekend als een hele stille versie, dus als je dit tegenover een pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X zet heb je een veel stillere kaart te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Thanks br00ky. Helder zo! Heb me ook wat meer verdiept in mijn huidige kaart en de Sapphire uitvoering blijkt veel stiller en koeler te zijn ook...Balen zeg, had ik dat destijds maar geweten / beter onderzocht.
Drivebay verwijderen is verder ook geen probleem, 6 schijven heb ik bij lange na niet nodig.

Overigens wat ik bedoelde met het verschil tussen reference en non-reference; niet zozeer het praktische maar meer het theoretische (zoals ik al zei, ben een leek), waar staat "reference" voor? Dat bedoelde ik meer.

Tenslotte, just to be sure: er zijn geen kaarten die eraan zitten te komen in de komende 2-3 maanden, waar ik wellicht beter op zou kunnen wachten? Niet dat ik dadelijk upgrade en denk "shit, had ik maar...."

Daarnaast, ik besef me dat dit een hogere prijsklasse zal zijn, maar hoe verhoudt de GTX 970 zich tot de Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X ? Werelden van verschil, of valt het mee?

[ Voor 11% gewijzigd door frikandel1 op 25-11-2014 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nouja, AMD hoort over een maand of 3 wel zijn 300 serie klaar te hebben volgens mij. Hoe goed ie is, tja, de R9 285 is nou niet echt bepaald schokkend, maar dat zou ook nog geen echte Tonga zijn. Eigenlijk kun je bij AMD de meest gekke dingen verwachten, van een relatief kleine stap [HD5870-HD6970 was een knap kleine] tot een flinke sprong voorwaarts HD7970 en R9 290 waren allebei leuke verrassingen]

De GTX970 is prijs/prestatie vergelijkbaar met de R9 290, mss iets slechter. Hij is flink wat duurder, maar ook leuk sneller. De R9 290 heeft nog wel een streep voor op hoge resoluties.

Reference design wordt zo genoemd omdat het een standaard ontwerp is van de GPU-bakker, dus een vaste layout van het hele pcb, handig voor bijv. waterkoelers. Non-reference-kaarten zijn aangepaste kaarten door fabrikanten als MSI, Asus, Gigabyte etc. Zij verplaatsen/verbeteren sommige onderdelen, wat de kaart beter kan maken, maar dus onhandig is voor waterkoelers als bijv. de VRM's verplaatst worden.

Bij de R9 290 wordt het vooral gebruikt om het verschil tussen de standaard AMD koeler en de aftermarket koelers aan te geven. De standaard AMD koeler is een slecht ontwerp, waardoor hij de GPU niet goed kan koelen, terwijl er wel veel herrie is. De koelers van bijna alle andere merken zijn een gigantische verbetering in opzichte van koeling en stilte.

Bijna alle? Ja. XFX heeft een manier ontdekt om hun DD koeler eigenlijk nog slechter dan de reference te maken. De VRM's worden zeer slecht gekoeld, waardoor de kaart zichzelf uit bescherming uitzet[en dan crasht je pc]. Ook de GPU zelf is matig gekoeld, en de fans maken knap veel herrie.

Van de Club3D RoyalAce en Sapphire TrI-X weet ik dat ze goed gekoeld zijn, ook qua VRM's. Asus, MSI en Gigabyte zijn volgens mij ook prima. Alleen XFX dus vermijden als de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Helder! Veel dank. Dat wordt dus een 970 of r9 290..neig nu naar de laatste.

CPU zal voorlopig geen bottleneck worden? If so ga ik sowieso voor de r9 290 en upgrade ik de CPU er ook bij.

Daarnaast VasZaitsev, uit nieuwsgierigheid ; welke kaart heb je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Laatst online: 22:39
frikandel1 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 07:22:

CPU zal voorlopig geen bottleneck worden? If so ga ik sowieso voor de r9 290 en upgrade ik de CPU er ook bij.

nee denk niet dat je cpu een bottleneck is. ga binnenkort zelf ook een r9 290 halen. en iemand die ik volg op youtube had een i3 3220. en is overgestap op een i5 3570. en qwa fps heeft hij niet echt winst geboekt. alleen heeft hij veel minderlast van fps dips. maar mocht je er als nog van af willen ik hou me aanbevolen:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Had de 970 niet een feature om de fans helemaal niet laten draaien t/m 60 graden? Als stilte echt belangrijk is zou ik daar ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strokjer2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 12:37
via VA zijn zat r9 290 vanaf 175 euro. Gewoon eerst bij de verkoper testen onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-07 20:54
461943 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 08:09:
Had de 970 niet een feature om de fans helemaal niet laten draaien t/m 60 graden? Als stilte echt belangrijk is zou ik daar ook eens naar kijken.
Niet alle 970's, die van EVGA, Asus en MSI sowieso, dacht ik.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD || Pixel 3a - Huawei P10 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

frikandel1 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 07:22:

Ik heb een pricewatch: XFX R9 290 4GB Core Edition met daarop geschroefd pricewatch: Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) die aan de fancontroller van mijn Define R4 hangt. Op 7v lekker koel en nauwelijks hoorbaar.

Die cpu gaat zeker niet bottlenecken, die is nog snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Thanks allemaal weer. Het moet gek lopen wil het niet de 290 gaan worden.

Loki504: in dat geval, hou ik 'm lekker voor mezelf ;)

VasZaitsev: laatste vraag en dan ben ik er wel uit: is er een specifieke reden waarom je zelf voor de XFX met aparte koeler hebt gekozen? In verband met overclocking of...?

• frikandel1
Sorry voor de bump, allerlaatste vraag. Moet ik nog iets met mijn voeding doen of ben ik zo good to go, met alleen het aanschaffen van de kaart?

• loki504
voeding zal het wel trekken. niet de beste die er is. maar zal niet zo snel je systeem opblazen. maar je videokaart maakt op full load ong 55db. je voeding zit op 500w op 52 db en met 300 wat op 47db. ook niet bepaalt stil te noemen.

http://www.bit-tech.net/h.../550w-650w-psu-roundup/11

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 27-11-2014 19:03 ]

• frikandel1
Met andere woorden.. Dan zit ik nog steeds met veel herrie? If so, enig advies voor een geschikte voeding bij de r9 290?

[ Voor 3% gewijzigd door frikandel1 op 27-11-2014 19:18 ]

• loki504
is wel waar je rekening mee moet houden. ik zit zelf tussen

pricewatch: Seasonic M12II Evo 520W
en
pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular

twijfelen. maar dat komt omdat ik modular/semimodular zoek(erg kleine kast heel vol gepropt):P
maar als je ook niet modular kan is pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W een overweging waard. je kan ook gewoon eerst kijken hoe hij het doet tijdens het gamen. is te erg kan je er altijd nog een andere in doen.

• frikandel1
Bedankt loki. Denk dat ik dat eerst ga doen. Kijken hoe die het doet, maakt het geheel nog steeds te veel herrie, ga ik de voeding vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Hopelijk niet tegen de regels als ik dit topic nog één zetje geef. Ik lees zo hier en daar (met name op Engelstalige sites) dat AMD drivers veruit inferieur zijn aan die van nVidia. In hoeverre klopt dit in jullie optiek? Ik lees conflicterende dingen hierover dus vind het lastig hier een definitieve conclusie over te trekken.
Als het waar is, en het past fysiek in mijn kast, overweeg ik toch de 970 serieus onder de loep te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat klopt niet/nauwelijks. Het is heel veel fanboy gelul, welke al jaren simpelweg niet meer klopt. Heel wat jaar geleden had Ati/AMD idd een badstreak qua drivers, maar ik heb nu al 4 jaar achter elkaar een AMD kaart, en met geen van de drivers die ik gebruikt heb heb ik echte problemen gehad, inclusief vele beta's. Grootste probleem was een veranderde kleurtemperatuur, paar maanden terug, met toen nog een HD5870.

Kortom, lekker negeren.

En op je andere vraag: Die XFX heb ik tweedehands gekocht [uit de mijnbouw] en ik had geen zin in een stofzuiger, vandaar de Gelid erop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Alright, helder ! R9 290 it is. Neem aan dat die 256 bits bus er voor kan zorgen dat de 970 in sommige gevallen zelfs minder performt dan de 290.
Nogmaals dank VasZaitsev. Weer een hoop bijgeleerd en ik kan mijn kaart gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Uit interesse welke R9 290 heb je besteld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
MacCollac : nog geen enkele, maar ik ga vanmiddag voor de tri-x zoals aangeraden door VasZaitsev. Met name stil en koel, voor mij erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53
frikandel1 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 07:13:
Alright, helder ! R9 290 it is. Neem aan dat die 256 bits bus er voor kan zorgen dat de 970 in sommige gevallen zelfs minder performt dan de 290.
Nogmaals dank VasZaitsev. Weer een hoop bijgeleerd en ik kan mijn kaart gaan bestellen.
Hoge resolutie is voor de 256bits bus vooral een probleem. Hier heeft (volgens mij bovenin gezegd) de R9 kaart een voorsprong.

Ik heb zelf altijd AMD gehad en inderdaad is er ergens een dipje geweest in de drivers. Maar al jaren echt geen problemen meer gehad. Heb nu een R9 290X tri-x al een tijdje in mijn systeem.
Zorg wel voor goede doorstroom van lucht in je kast. Ik bezit zelf een geluidsgedempte kast welke bekend staan om de mindere airflow. Hier moet ik dus nog even een fan bij zetten en de cpu koeler upgraden naar een betere/stillere.
Op het moment dat de GPU koeler gaat blazen zul je hem wel horen. Bij mij vaak het geval ivm bovenstaande, maar verwacht dat dat bij anderen veel minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Heb zelf ook een R9 290 Tri-x besteld :)! Krijg hem morgen binnen. Heb zelf alleen AMD Phenom II 965 BE 3,8Ghz OC erbij.. Gaat deze erg bottlenecken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ligt aan de games, van een beetje tot vrij veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
En MacCollac, hoe bevalt de kaart je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacCollac
Hij is vandaag binnen gekomen ben nu nog op de uni!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
Hmm de 970 begint toch wellicht een aantrekkelijke keuze te worden... Mijns inziens is de 290 qua prijs kwaliteit met name tweedehands super scherp en kunnen er weinig kaarten tegenop. Echter vind ik nu geen tri-x van een tweakers met ratings bij VA . Nu (nieuwprijzen) kijk ik tegen een verschil aan van 75 euro in het voordeel van de 290 tri-x. De GTX 970 biedt me voor de meerprijs in mijn optiek :

Iets sneller, hoewel nauwelijks waarneembaar.
Stuk zuiniger waardoor voeding het makkelijker heeft en deze nog even meekan (right?)
Stuk koeler en minder luid (zoals aangegeven van belang, 23dB verschil onder load tov de 290). Betere koeling geeft me (als het ooit gaat spelen, wss niet maar je weet nooit) ook betere OC mogelijkheden. Of is dit te kort door de bocht?
Drivers zijn om het even

256 bits bus ga ik weinig tot geen last van hebben omdat ik niet boven 1080p ga gamen. Right?

(excuses voor het vele getwijfel en gedraai)

Vooruitlopend op de zaken en na grondige analyse lijkt deze pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 gezien mijn eisen / wensen zeer aantrekkelijk...thoughts?

[ Voor 23% gewijzigd door frikandel1 op 03-12-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:06

Thomg

Aww yiss

Ik zou zelf dat tientje ( 15 + verzenden ) in je zak steken en de phantom / gigabyte halen, beiden zijn ook geweldige kaarten.
Phantom als je stilte en out of the box performance belangrijker vind, gigabyte als je meer wilt kunnen overklokken en een koudere kaart wilt.

Niet dat de asus slecht is, maar dat tientje :+

[ Voor 59% gewijzigd door Thomg op 03-12-2014 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
De Gigabyte gaat denk ik lastig passen zelfs als ik een drivebay weghaal gezien wat ik lees over de huge-ass koeler die daar op zit...thoughts? Wel gezien in de vergelijking dat ie qua snelheid af en toe + 10% scoort tov de Asus..maar dat is voor mij een verschil tussen "heel goed" en "heel heel goed", in de praktijk nauwelijks merkbaar, verwacht ik althans?

Phantom kan ik bijzonder weinig referentiemateriaal over vinden..daarnaast heeft ie geen passieve fans als ie idle is als ik het goed lees. (ik erger me nogal aan overtollig geluid zoals je hebt kunnen merken wellicht...vind die passieve fans wel een coole feature)

Hoe kijk je overigens tegen de 256 bits bus aan Thomg? (ik besef me dat hier eerder op ingegaan is, maar dit is eigenlijk het enige waar ik me nog druk om maak tov de 290 dus zoek nog even die final confirmation)

[ Voor 14% gewijzigd door frikandel1 op 03-12-2014 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frikandel1
In het kader van feedback: Asus Strix 970 zit erop. Wat een fjine kaart zeg. Je hoort niets, maar dan ook niets. Bij Far Cry 3 op Ultra wordt de kaart max 71 graden waarbij de fans nog steeds fluisterstil zijn. Mijn 7950 was toen ongeveer al zo'n beetje aan het opstijgen richting stratosfeer zo leek het wel waar temps van 90 graden geen uitzondering waren.
Zeer, zeer content mee, hier kan ik wel even mee vooruit.
Dank voor het advies allen!
Pagina: 1