• pride2
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-03-2025
Waerde lezer,

Een aantal jaren geleden vond ik het tijd voor een nieuwe computer welke ik zelf uit losse componenten heb samengesteld.
De onderdelen hiervoor waren:

Processor: Intel core i5 750
Geheugen: 4 GB Kingston 667MHz
Video: ATI HD5830
Opslag: 60 GB SSD
1 TB Samsung HDD
MoBo: MSI P55 GD65
Voeding: 750W Corsair

Na verloop van tijd verloor dit systeem toch een beetje haar kracht dus besloot ik om het te upgraden. Ik voegde er 8GB Ram van Crucial op 800MHz aan toe. Mijn videokaart verving ik voor een MSI R9 270x Gaming met 4GB GDDR5 SDRAM.

Ik vond het een goed idee om dit gepaard te laten gaan met een schone instalatie van Windows. Echter, sommige spellen, waaronder Dirt 3, Far Cry 3 en nog anderen draai ik op low met <30 FPS. Als ik op www.canyourunit.com kijk, zie ik dat ik de minimale vereisten makkelijk haal en zelfs boven de recommended eisen zit.
Sterker nog, in mijn vorige set-up draaide beide spellen ook al beter dan het nu doet. Ook als ik op internet ga merk ik dat flash/silverlight filmpjes op Google Chrome 90-100% CPU opvragen. Hierdoor ben ik overgestapt op Firefox maar ook hier lopen HD filmpjes (720p of hoger) niet vloeiend..

Mijn vraag; Waar gaat het hier mis?

Met vriendelijke groet,

Caspar

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Heb je de drivers voor je videokaart geinstalleerd?

• pride2
Ja die zijn helemaal up-to-date. Dat vind ik dus ook erg vreemd.

Verwijderd

Begrijp ik goed dat je nu zowel kingston als crucial geheugen tegelijkertijd gebruikt?
Probeer het dan eens met alleen het crucial geheugen

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-02 15:14

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:55:
Begrijp ik goed dat je nu zowel kingston als crucial geheugen tegelijkertijd gebruikt?
Probeer het dan eens met alleen het crucial geheugen
IDD Die 800 haalt hij niet als er 667 mem bij inzit ;)

En hoe zit het met je SPD?
1:2?

[ Voor 5% gewijzigd door evilweed op 25-11-2014 14:09 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

evilweed schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:07:
[...]

IDD Die 800 haalt hij niet als er 667 mem bij inzit ;)
Dat verklaart alsnog niet waarom het systeem opeens een stuk trager is. Het verschil in snelheid is namelijk nihil voor normaal gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/memory/core2duo-memory-guide/266mhz/sandra-1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/memory/core2duo-memory-guide/266mhz/sciencemark-1.png

Edit: Whoops DDR2 geheugen, maar het zelfde geld voor DDR3. 1333MT/s vs 1600MT/s.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 25-11-2014 14:11 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Sterker nog, in mijn vorige set-up draaide beide spellen ook al beter dan het nu doet. Ook als ik op internet ga merk ik dat flash/silverlight filmpjes op Google Chrome 90-100% CPU opvragen. Hierdoor ben ik overgestapt op Firefox maar ook hier lopen HD filmpjes (720p of hoger) niet vloeiend..
Als ik dit zo lees denk ik toch dat er iets niet goed is gegaan qua drivers.
Als je CPU 90-100% is tijdens een flash filmpje of iets dergelijks houdt dat in dat je GPU niks doet (althans, geen hardwareversnelling om de CPU te ontlasten).

Heb je de oude drivers eerst goed verwijderd? (veilige modus, en dan een drivercleaner gebruiken, alleen uninstall is vaak niet goed genoeg).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-02 16:11
@above.

Hij heeft een schone windows instalatie gedaan. Misschien is windows niet lekker geinstaleerd? Gebeurt zelden maar is wel irritant

En wat gebeurt er als je je nieuwe ram er uit haalt?

[ Voor 16% gewijzigd door loki504 op 25-11-2014 19:36 ]

• pride2
Ik kwam erachter dat ik -waanzinnig stom- in mijn enthousiasme de chipset drivers van mijn MoBo niet geinstalleerd had. Deze heb ik nu dus wel geinstalleerd maar het probleem blijft zich voordoen. Sterker nog ik heb als test Far Cry 3 opgestart, alles uit en op low gezet en de resolutie op 800x600, hij komt amper boven de 30 fps uit... Heel vreemd dit.. :/
Ik probeer zo even een run te doen van 3DMARK 11 waarin ik met MSI afterburner de activiteit van mijn GPU, temperatuur en FPS bijhoudt.

Ook zal ik zo proberen mijn nieuwe RAM er eens uit te halen.

Edit: In mijn huidige setup haal ik een graphics score van 7961, mijn physics score daarentegen komt niet hoger dan 1630. Dit zorgt in 3DMARK voor een gecombineerde score van 1472..

[ Voor 14% gewijzigd door pride2 op 27-11-2014 16:46 ]

• pride2
Ik heb het getest na verwijdering van de nieuwe ram chips, helaas bracht dit geen verandering.. Heeft iemand misschien een probleem welke tests ik kan draaien om de oorzaak van dit probleem te vinden?

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Als je een game speelt en op de achtergrond Catalyst Control Center met het prestatie tab open hebt staan, kun je dan zien of je videokaart überhaupt wat doet? Wordt die warmer, gaat het gebruik wel omhoog?

Een jaar geleden speelde ik door gebrek aan een videokaart (R9 280x) met een i5 3570 en toen haalde ik ongeveer dezelfde resultaten in grote 3D games op low. Het kan best dat je GPU niet gebruikt wordt of in een lagere clock modus blijft hangen. Misschien dat je daar iets aan hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door SN4K3 op 29-11-2014 21:22 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Bios helemaal controleren en instellen, dan,

Windows schoon installeren,
dan chipset drivers installeren,
dan videokaart driver installeren,
andere drivers installeren,
dan spel proberen.

• pride2
@Snake, ik heb de game gedraaid met Catalyst prestatie monitor aan. Ook keek ik ondertussen op het prestatietab van mijn logitech G15. De resultaten:

In Idle:
Activiteit 0%
GPU clock 450MHz
Memory Clock 1400MHz
Temperature 45 graden
Fan speed 18%

RAM: 24%
CPU 2%

Ingame:
Activiteit +/- 65%
GPU clock 1080MHz
Memory clock 1400MHz
Temperature 52 graden

CPU +/- 65% (geen van mijn cores raakte de 100%
RAM Heel steady (zonder verandering) 30%

Ik heb de graphics naar High gezet en de anti aliasing op 2, gek genoeg veranderde dit niet veel aan de prestaties van de game. Ik bleef rond de 30FPS met een piek van 65 (een fractie van een seconde toen ik naar de lucht keek) en een dal van 15 FPS.

@Janmetveelnegens; Waar moet ik op letten bij het controleren en instellen van mijn bios?

Edit: Ik heb nu zelfs alles vol aan gezet, AA op x8, HBAO alle settings op Ultra.. guess what..? FPS rond de 30... :/

[ Voor 6% gewijzigd door pride2 op 30-11-2014 02:18 ]

• VirtualGuineaPig
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Welke versie DirectX? Misschien die DirectX eens helmaal opnieuw installeren?

Verwijderd

Ik zou je SSD GB ruimte verhogen naar minimaal 120 GB of zelfs 256 GB
Je kunt trouwens het best de directX van ddr3 maakt niet heel veel uit welke versie van ddr3
Maar je kunt bij de hoogste prestaties en voor de toekomst kun je gaan voor een mogelijke upgrade naar ddr4

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Weet je zeker dat je Vsync niet aan hebt staan? Misschien Vsync in Catalyst even uitzetten en in-game ook checken of het uit staat. Misschien dat je bij de monitor instellingen van Catalyst kan zien wat je verversingsnelheid is, misschien dat het probleem daar ligt. ;)
Pagina: 1