Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 636058

Topicstarter
Ik zou graag een nest aansluiten op mijn vaillant ketel ( atmoMAX pro vuw 240) maar ik kom er niet helemaal uit. Momenteel heb ik een kamer thermostaat 230v van Elro die via 2 draden is aangesloten op contact 3 en 4 waar 230v thermostaat bij staat van mijn vaillant ketel. Nu zie ik op mijn ketel ook klemmen 7,8 en 9 waar 24v thermostaat bij staat. Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/rlgyt0.png

Nu kan ik een bv de Nest heatsink aan sluiten als volgt: De L en N van de heatsink aansluiten op een zekering van 3A, Op contact 2 en 3 van de Nest heatsink naar contact 3 en 4 ( kant 230v) op de ketel en T1 en T2 naar de nest thermostaat? Of zit ik fout en moet ik contact 2 en 3 van de heatsink op 24 v aansluiten? En is het dan schema 1 of schema 2 van de nest dat ik moet volgen?
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/28tyvx3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:50
Ik zou het schema aan de rechterkant aanhouden, die is het meest veilige omdat je dan niet per ongeluk 230V op het verkeerde contact kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En sluit ik dan contact 2 en 3 van de heatsink op 3 en 4 van de ketel aan (volgens nest schema 1 en 2)?

Als ik tussen contact 3 en 4 meet heb ik 72 v waardoor ik vermoed dat een L is die onderbroken is zoals een lichtschakelaar en tussen 3 en 5 en 4 en 5 heb ik 230v waardoor ik vermoed dat de 5 de N is.

Daarom dat ik mij afvraag of die NEST met de 230v schakeling omkan en ik deze laat schakelen tussen klem 3 en 4 van de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De Nest kan met via 230V (linkerschema) of 24V (rechterschema). Maar zoals gezegd zou ik liever 24V volt aanhouden, is wat veiliger.

De HeatLink gewoon met 230V voeden, en dan klem 2 en 3 van de HeatLink aansluiten op 7 - 8 - 9 van de ketel aansluiten. Moet je alleen even kijken welke klem wat doet. Ik vermoed dat 7-8 NO open is bijv, en 8-9 NC (of net andersom).

Staat er verder in de handleiding niks over het aansluiten van een 24V kamerthermostaat? (aan/uit thermostaat).

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 25-11-2014 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neen er staat enkel in de handleiding dat 7 8 en 9 dienen voor een weersafhankelijke of modulerende thermostaat en een Nest is toch on/off?

Schema 1 is volgens mij voor een ketel zonder contact want daar schakl je de stroom uit of aan van de ketel zelf en stuur je ook 230v over het contact van de heatsink niet?

Kom er niet helamaal wijs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan moet het volgens het linker schema inderdaad.

Kun je het niet aan Nest / Vaillant vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb ik gedaan met als antwoord van Nest dat moet je aan Vaillant vragen en van Vaillant dat moet je aan Nest vragen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo85
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 12:40
@extweem

Ik heb een soortgelijke ketel (ecoTEC plus VCW BE 346/3-5 met een Honeywell CMT901 thermostaat.)

Ik zou ook graag de Nest Thermostaat willen installeren maar twijfel ook aan de aansluitingen.

Is het bij jou ondertussen succesvol afgelopen? Wat heb je precies gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 645606

Gegroet

Is er al een juiste manier gevonden om de nest aan te sluiten, als ik hem op 8 en 9 aansluit en ik zet de thermo aan valt mijn ketel gewoon uit en als ik 7 en 8 gebruik heb ik de indruk dat hij niet wil aanspringen.

Iemand hier die er al wat wijzer is van geworden?

Grtz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 646493

Na lang zoeken op internet heb ik mijn Nest aangesloten op mijn Vaillant gasketel.

Aansluiting van de Heatlink op de Vaillant aansluiting 7-8-9 (24V) werkt bij mij niet.

Dus ik heb gekozen om 230V te schakelen met de Heatlink.

Ik heb gekozen voor een draadloze installatie van de Nest thermostaat, dus gebruik Heatlink klemmen T1-T2 niet.

Heel eenvoudig:
Heatlinkklemmen N-L verbinden met stroomnet 230V. Ik gebruik hiervoor een aparte stekker en stopcontact, omdat je dan gemakkelijk kan resetten zonder heel de ketel te moeten af en aanschakelen. Maar je kan ook aftakken van Vaillant klemmen L en N.
Dan heb ik de jumper (luskabeltje) op Vaillant klemmen 3-4 verwijderd.
Dan sluit je Vaillant klemmen 3-4 aan op Heatlink klemmen 2-3. Of je 3 met 2 en 4 met 3 of 3 met 3 en 2 met 4 verbindt maakt niet uit omdat de Heatlink enkel schakelt (Ketel aan/uit).

Dat werkt!

PS ik heb een ketel met Vaillant ebus thermostaat. Deze heb ik losgekoppeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 646493 op 03-01-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 648015

Ik heb sinds kort ook een Nest, en ook mijn Vaillant ebus thermostaat afgekoppeld.
Ik ben momenteel verbruik ah meten, om te zien of Nest nu zuiniger of niet is.
Mijn vermoeden is dat, als het koud is, niet echt, maar als het warmer wordt wel : Nest zal nl. later beginnen met de verwarming op te zetten als het buiten warmer wordt, vs. de klokthermostaat die altijd op zelfde uur start.
Het is wel handig om via de app of internet de verwarming aan/uit te schakelen, maar het aan/uit principe van Nest is wel niet zo goed qua comfort : waar mijn Vaillant ebus de brander sterkte regelt in functie van temperatuur (moduleren), doet Nest dat dus niet. Het gevolg is dat het aangenaam warm wordt, bvb. 21°, dan slaat de verwarming volledig af, en Nest zet ze pas terug aan als de temperatuur 0.7° gezakt is. Die schommelingen zijn goed te voelen helaas.

Daarom vroeg ik me af, is het mogelijk om de oude ebus en de Nest tegelijk te gebruiken ?
Ingeval van een ebus, moet er een brug gezet worden tussen de aansluitingen waar Nest nu op werkt. Als ik het goed begrijp, dan kan ik die brug niet terugzetten, Nest HeatLink erop aangesloten laten.
Het principe is dan : de ebus thermostaat zal naar zijn ingestelde temperatuur gaan (en moduleren om die te houden), zolang als Nest dat toelaat. In feite een heel dure, remote, aan/uit schakelaar.
Zou dat mogelijk zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 708730

Oud forum, maar ik hoop dat er nu al wat meer ervaring mee is.
Zojuist heb ik ook mijn e-bus thermostaat (calormatic370) vervangen voor een nest
De nest aangesloten op 3-4 waar eerst de brug zat en de kabels van de ebus gebruikt.
Maar mijn ketel reageerd niet op de aan uit, hij wacht nog steeds op zijn ebus signaal.
Hoe schakel je tussen ebus en aan/uit signaal in zo een Vaillant ding(Hr solideplus 24/28)??
Ik heb nu beide thermostaten in werking, dat werkt ook, zolang ze maar en-en warmte vragen. In de ebus thermostaat
Casaban heb jij het nu ook zo aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 577180

Bedankt Gie, voor jou handleiding. Ik heb de brug over 3-4 van de Vaillant HRSolide 24-28/3C verwijderd en vervolgens aangesloten op 2-3 van de Heat Link. Het werkt.
Ik heb helaas wel een bedrade verbinding nodig naar de Nest kamerthermostaat. Via wifi krijg ik geen verbinding tussen thermostaat en heatlink. Ik vermoed dat hier iets niet in orde is met de Nest. Zelfs als ik met de thermostaat naast de heatlink ga staan lukt de verbinding niet.
Iemand nog een tip? Ik twijfel of ik de Nest zal terugsturen voor een betere.

@Kootrudy: heb jij niet hetzelfde probleem als ik? Geen draadloze verbinding mogelijk tussen heatlink en thermostaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 577180 op 09-12-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midifreakz
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-01-2022
Na lang te zoeken en zelfs met 2 bevriende loodgieters er ons gek op te staren heb ik de nest (Gen3) werkende gekregen (zonder opentherm, dus gewoon aan/uit signaal voor de radiatoren)

één opmerking hierbij: als je N & L van de ketel aftapt naar de heatlink werkte het om één of andere reden niet (bij ons althans). N & L van de heatlink aansluiten bij een nabij stopcontact (of gewoon met een stekker inpluggen) did the trick!

2&3 van de heatlink dan naar 3&4 (230volt) op de ketel (fase maakt trouwens nergens iets uit), zoals hieronder beschreven.

Thermostaat wel bedraad (via de oude thermostaatkabel T1 & T2) aan de muur geplaatst. Voor een draadloos signaal zal het waarschijnlijk gewoon wat prutsen zijn met de instellingen of dergelijke...

Bedankt alvast aan iedereen wie zijn zegje hier had gedaan. Via deze weg is het mij uiteindelijk toch gelukt!
Anoniem: 646493 schreef op zaterdag 3 januari 2015 @ 11:11:
Na lang zoeken op internet heb ik mijn Nest aangesloten op mijn Vaillant gasketel.

Aansluiting van de Heatlink op de Vaillant aansluiting 7-8-9 (24V) werkt bij mij niet.

Dus ik heb gekozen om 230V te schakelen met de Heatlink.

Ik heb gekozen voor een draadloze installatie van de Nest thermostaat, dus gebruik Heatlink klemmen T1-T2 niet.

Heel eenvoudig:
Heatlinkklemmen N-L verbinden met stroomnet 230V. Ik gebruik hiervoor een aparte stekker en stopcontact, omdat je dan gemakkelijk kan resetten zonder heel de ketel te moeten af en aanschakelen. Maar je kan ook aftakken van Vaillant klemmen L en N.
Dan heb ik de jumper (luskabeltje) op Vaillant klemmen 3-4 verwijderd.
Dan sluit je Vaillant klemmen 3-4 aan op Heatlink klemmen 2-3. Of je 3 met 2 en 4 met 3 of 3 met 3 en 2 met 4 verbindt maakt niet uit omdat de Heatlink enkel schakelt (Ketel aan/uit).

Dat werkt!

PS ik heb een ketel met Vaillant ebus thermostaat. Deze heb ik losgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerdna13
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09-2020
@extweem heb je een oplossing gevonden? Ik zit met hetzelfde probleem.
Pagina: 1