Toon posts:

Powerled past niet in msi moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw moederbord gekocht een msi z97 pc mate. Echter mijn oude systeemkast heeft een power led kabeltje van 3 pinnetjes nodig maar op het nieuwe moederbord heb ik 2 pinnetjes zitten.
Hoe moet ik dit oplossen, want ik krijg geen stroom. Systeem doet niks.

Ik heb ook foto's als het verhaal niet duidelijk is.

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Maak er eens een foto van.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De powerled is iets wat totaal niet nodig is om de PC te laten draaien. Het is alleen een led die brand wanneer de PC draait. Je kan dus prima zonder en dit kan ook niet de oorzaak zijn dat de PC niet werkt.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Een power led heeft naar mijn idee altijd maar 2 kabeltjes lopen, je kan echter wel één hebben met een blokje van 3, maar daar zijn maar 2 contacten van werkend.

Ik heb bijvoorbeeld een moederbord waar de kast een power led heeft met een blokje van 3 connectors en me moederbord heeft dat ook, als ik nu een power led had waar maar een (standaard) blokje van 2 aan zat dan kon ik deze niet aansluiten.

Je kunt de kabel in het 3e gat echter gemakkelijk verwijderen en deze terug prikken in de middelste gat. Dat zal wel met een tandenstoker, of beter een speld/naald moeten.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/P/5/296393/original/sbm-high_q2-2011_assembly-3.jpg

Er zitten als het goed is lipjes op, die moet je 'opwippen' en dan kun je het kabeltje er uit trekken en in het andere gat steken :).

Op je moederbord staat vast ook wel waar de PLUS (+) moet, dat is veelal de gekleurde draad, de witte is de min (-) of ground.

[ Voor 7% gewijzigd door BLACKfm op 24-11-2014 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2e5ld1g.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/23jk1om.jpg

Ik ben even op mijn telefoon aan het kloten, dus ik weet niet of de fotos werken.

• PilatuS
  • Niet online
Power Switch aansluiten en Power Led niet. Dan kan je gewoon werken met de PC. Eventueel later een verloopje kopen of een nieuwe connector maken voor de Power Led. Nogmaals: Je hebt die Power Led dus helemaal niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/23jnwag.jpg

Zo ziet het er nu uit.
Heb power led nu niet aangesloten alleen pwr sw. Maar systeem doet helemaal niks hoor.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dan doe je iets verkeerd. Die switch zit toch op JFP1 bovenste (kortste) rij ??

Foto is nogal wazig

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

Met een naald aan de achterkant de zwarte veertjes die de metalen clipjes vasthoud afbreken. En dan kaal op je moederbord zetten. Maar hij moet het idd prima doen zonder powerled.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:57
Als je je "power SW" stekkertje aansluit op de "powerswitch" pinnentjes met nummer 6 en 8 van JPF1 zou je gewoon moeten kunnen opstarten.

Zitten de rest van je kabels wel goed aangesloten, zoals de CPU ventilator, voedingen naar je moederbord enz.

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Niet dat het wat uit zou moeten maken, maar je geheugen zit in ieder geval niet volgens de Dual Channel modus geseat. Daarvoor moet het in Dimm 2 en Dimm 4 (de 2 zwarte sloten).
BCC schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:20:
Met een naald aan de achterkant de zwarte veertjes die de metalen clipjes vasthoud afbreken. En dan kaal op je moederbord zetten. Maar hij moet het idd prima doen zonder powerled.
Wat voor advies is dit dan? De zwarte veertjes afbreken? De draden kaal op je moederbord zetten? |:(
Druk dan gewoon even een schroevendraaier op die 2 contactpunten als je zo nodig wilt testen, maar dit is absurd..

@TS, Je hebt een nieuw moederbord, maar is er nog meer nieuw spul of is de rest allemaal hergebruik?
Weet je wel of de voeding het doet? (Test deze even: https://www.youtube.com/watch?v=ixcWCrYpw3Y)

Test het verder met alles losgekoppeld (zonder optische drives, geen HDD/SSD of videokaart en andere kaarten die je hebt ingeprikt. Enkel 24pins power + P4 stekker en de powerswitch aansluiting op het moederbord.

Eventueel wissel je nog met 1 geheugenreep in alle 4 de sloten.

[ Voor 35% gewijzigd door BLACKfm op 24-11-2014 21:27 ]

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:18

rg-mohwa

Phoe Hé

je weet wel waar je JPF1 zit ? je foto is gefocust (nou ja focus) op je koeler en niet in de buurt van de JPF1

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord, processor, geheugen en voeding zijn nieuw.

Heb dimm inmiddels verplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/k2i7ip.jpg

Kan het zo zijn dat je ergens een jumper moet plaatsen of is dit iets oubolligs.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 21:50 ]

• PilatuS
  • Niet online
Afstandsbusjes gebruikt en niet misschien 1tje te veel ?

Powerknop van voeding in de juiste stand ?

[ Voor 29% gewijzigd door PilatuS op 24-11-2014 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee alleen met schroeven. Dit had ik ook zo in mijn oud mb.

Heb het systeem met een schroevendraaier getest om hem aan te krijgen. Maar doet het ook niet. Ik begrijp het niet meer wat ik 'fout' doe.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 21:56 ]

• PilatuS
  • Niet online
Zit er niet zo'n bultje waar de schroeven in gaan te veel ?

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:21

Sorbo

Uw hulp in huis!

Wat zit er naast het nieuwe moederbord dat je gekocht hebt nog meer in je PC?

Processor? Geheugen (merk/type en hoeveelheid svp)? Zijn er toevallig nog meer dingen veranderd dan alleen het moederbord?

En je had de powerswitch kabel al een keer 180 graden gedraaid he?

Verwijderd

Topicstarter
Zie vorige post.

Heb het op allerlei manieren al geprobeerd zonder enig succes

• PilatuS
  • Niet online
En je had de powerswitch kabel al een keer 180 graden gedraaid he?
Het enige wat die kabel doet is via de powerknop sluiting maken. Hoe je deze plaatst maakt geen verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn idee is dat ding gewoon stuk hoor. Maar lijkt me sterk, want hij komt nieuw uit de doos.

• PilatuS
  • Niet online
Welk ding ?

En heb je al naar de powerknop van de voeding gekeken ? En maakt het bord geen sluiting ? Het is wel handig om op alle vragen antwoord te geven. Wij willen je wel helpen, maar dan moet je wel wat meer gaan doen dan zeggen dat het nogsteeds niet werkt.

[ Voor 38% gewijzigd door PilatuS op 24-11-2014 22:09 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
haal hem maar weer uit je case, leg hem op een telefoonboek/goudengids/iets soort gelijks ( dan passen je insteek kaarten er nog zonder probleem in ;) )
en sluit het geheel eerst met zo min mogelijk extra's aan. dus 1 reepje ram,, processor met koeler, etc. HDD / DVD drive heb je nog niet nodig om te testen.

en kijk wat die dan doet..

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Ik kijk er morgen weer naar. En zal het testen uit de case.

Met ding bedoelde ik moederbord.

Verdere gegevens: intel core i5-4460 3.2 Ghz socket 1150
Crucial ballistix geheugen 8gb.
Msi h97 pc mate
Cooler master b700 700 watt

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 23:29 ]

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01-2025
Is er ergens een ledje te vinden op het moederbord om te zien of hij daadwerkelijk stroom krijgt, en heb je al op de achterkant van de voeding gekeken of de switch/knop niet op uit staat.

En over de Power Led er is ruimte voor 3 adders maar er zijn er maar 2 aangesloten als het goed is, zorg dat de 2 aangesloten aders uit komen op de 2 pinnen en laat de lege plek uitsteken.
code:
1
2
| |x|x|
   | |

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

PilatuS schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:50:
Afstandsbusjes gebruikt en niet misschien 1tje te veel ?
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:53:
Nee alleen met schroeven. Dit had ik ook zo in mijn oud mb.
Dit kan gewoon niet.

Je hebt echt geen enkele tussen het mobo en de behuizing zitten?
Afbeeldingslocatie: http://www.eoo-bv.nl/images/uploads/Afstandsbus-binnen-buiten-M4-10.jpg

Edit: Gezien je een nogal wazige behuizing met non-standard connectoren hebt kan het ook zijn dat je ze 'ingebouwd' hebt zitten, maar dit is erg zeldzaam.

Maak eens betere foto's met wat beter licht zodat we alles kunnen zien.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 24-11-2014 23:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Ja die zaten er nog een paar in van mijn vorige moederbord.
Ik dacht dat je iets anders bedoelde. Maar zoals je ziet heeft de kast zelf al geïntegreerde verhogingen.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/1117yq9.jpg

En ja ik weet wel wanneer de voeding wel of geen stroom krijgt etc etc. Maar ik ben eerder benieuwd of je kunt zien dat je mb stroom krijgt.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 01:09 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

BLACKfm schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:23:
Niet dat het wat uit zou moeten maken, maar je geheugen zit in ieder geval niet volgens de Dual Channel modus geseat. Daarvoor moet het in Dimm 2 en Dimm 4 (de 2 zwarte sloten).

Wat voor advies is dit dan? De zwarte veertjes afbreken? De draden kaal op je moederbord zetten? |:(
Druk dan gewoon even een schroevendraaier op die 2 contactpunten als je zo nodig wilt testen, maar dit is absurd..

Eeh nee!? De metalen hulsjes komen dan uit het stekkertje waarna je ze netjes 1 voor 1 op je moederbord kan zetten. Maar de TS heeft volgens mij hele andere problemen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 00:37:
Ik dacht dat je iets anders bedoelde. Maar zoals je ziet heeft de kast zelf al geïntegreerde verhogingen.
Had je oude mobo exact op dezelfde plekken de schroefgaten? Als er een afstandbusje zit op een plek waar geen schroefgat zit heb je grote kans dat er iets kortsluit.

• Glenn023
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11-2025
Nu je mobo er toch uit is, sluit de boel eens aan op een telefoonboek oid zodat je insteekkaarten ook nog passen. Dit sluit kortsluiting uit. Je kan dan met een schroevendraaier of iets anders geleidends de twee pinnen waarbij staat 'power switch' tijdelijk met elkaar doorverbinden en dan moet de PC opstarten.

Controleer ook of je voeding daadwerkelijk aanstaat, 8 pin cpu power ingeplugd e.d. dit zijn domme dingen waar je zomaar overheen kijkt..

[ Voor 3% gewijzigd door Glenn023 op 25-11-2014 12:47 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Over dat Power led stekkertje, ik knipte die gewoon door de midden zodat ik 2 losse had.

Gaan er trouwens totaal geen lampjes branden op je bord als er stroom op staat?

http://montagepcgaming.fi...05/msi_b85g41_pc_mate.jpg

Er zitten meerdere leds op, dus je zou 'iets' moeten zien als alleen je cpu/mem/psu er op zitten en er stroom op staat.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 00:37:

[afbeelding]

En ja ik weet wel wanneer de voeding wel of geen stroom krijgt etc etc. Maar ik ben eerder benieuwd of je kunt zien dat je mb stroom krijgt.
Het is leuk dat die verhogingen er in zitten maar ik zie ook een 'gewone' afstandsbus en gaten die overeen komen met de standaard (m)ATX mounting punten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het mb uit de kast geprobeerd en hij doet echt niks. Mijn oude heb ik op dezelfde manier getest en doet het gelijk. Dus ik denk echt dat het aan het mb zelf ligt.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:19:
Ik heb het mb uit de kast geprobeerd en hij doet echt niks. Mijn oude heb ik op dezelfde manier getest en doet het gelijk. Dus ik denk echt dat het aan het mb zelf ligt.
Maak nou eens fatsoenlijk foto's en ik kan je meer vertellen..

Probeer sowieso met zo min mogelijk HW te booten, ofwel:

Mobo met alle powerkabels, processor en 1 DIMM (RAM) in Slot A1 (Het dichtste bij de CPU) en de POST speaker aangesloten. Eerst de BIOS even resetten door de batterij er voor minimaal 30 seconden uit te halen. Werkt het dan niet en krijg je ook geen POST beeps: Speakertje omdraaien (Word nogal vaak verkeerd om aangesloten) en opnieuw testen of je beeps krijgt.

Werkt het dan niet: RAM omwisselen en opnieuw testen. Niks > RAM er uit halen en kijken of je dan wel POST beeps krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 25-11-2014 13:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:19:
Dan is het te hopen dat ie DOA is, en niet kapot door een (eigen fout) kortsluiting. Anders wordt het lastig m.b.t. de garantie.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:59:
[...]

Dan is het te hopen dat ie DOA is, en niet kapot door een (eigen fout) kortsluiting. Anders wordt het lastig m.b.t. de garantie.
Mwhah nee, de eerste 6 maanden is het aan de verkopende partij om aan te tonen of het door user-abuse of door een fabrieksfout komt. Dat is zeker bij niet-oppervlakkige schade erg lastig.

Verwijderd

Oké, dat is prettig voor de TS.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp. Ik kijk of ik hem om kan ruilen. Ik ben toch meer een asus fan. Heb de z97-a-socket-1150-atx op het oog.
Is dat een goede?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 07:06

rdejongjr

Gnome

Ik durf te zeggen dat het ding door je eigen fout defect is geraakt en geen doa betreft.
Kijk nog eens goed in je kast en daarna naar het moederbord.

6 gaten, 8 stand-offs.

Sluiting bij je chipset.... :X

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

6 gaten 8 standoffs? Kijk nog eens goed. :>

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jIW71LJdk8ExDyCclN6zjAhc/full.jpg
(Klik voor groot)

Even in GIMP snel een ATX plaatje er overheen geplakt, de image is 90 graden gedraaid (Expansion slots zitten linksonder).

Originele image maar dan gedraaid: klik

De setup van de TS is qua stand-offs prima.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-02 01:44
D4NG3R schreef op woensdag 26 november 2014 @ 01:11:
6 gaten 8 standoffs? Kijk nog eens goed. :>
Nou het lijkt me dat rdejongjr gelijk heeft.
Exact de standoffs die D4NG3R omcirkeld heeft hebben geen overeenkomstige gaten in een ATX mb, die zijn voor uATX gereserveerd.

TS, was je vorige moederbord een mATX formaat, en ben je nu over naar ATX , en heb je die twee afstandsbusjes laten zitten?

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
BCC schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:43:
[...]

Eeh nee!? De metalen hulsjes komen dan uit het stekkertje waarna je ze netjes 1 voor 1 op je moederbord kan zetten. Maar de TS heeft volgens mij hele andere problemen.
Ten eerste hoef je ze niet af te breken (Klein beetje optillen en je trekt het stekkertje er zo uit), en ten tweede is het gebruik van stekkers die niet afgeschermd zijn geen goed idee, als ze om wat voor reden dan ook los gaan dan heb je kans op kortsluiting met alle gevolgen van dien (brand in het ergste geval, hoe onwaarschijnlijk ook).
D4NG3R schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:22:
Speakertje omdraaien (Word nogal vaak verkeerd om aangesloten)
Dat maakt niks uit, de enigste reden waarom een speaker een polariteit meekrijgt is voor het geval ze in meerkanaals toepassingen gebruikt worden, in dat geval kun je horen dat ze uit fase staan (met name de lage tonen vallen weg).
DieAnder schreef op woensdag 26 november 2014 @ 01:44:
[...]

Nou het lijkt me dat rdejongjr gelijk heeft.
Exact de standoffs die D4NG3R omcirkeld heeft hebben geen overeenkomstige gaten in een ATX mb, die zijn voor uATX gereserveerd.

TS, was je vorige moederbord een mATX formaat, en ben je nu over naar ATX , en heb je die twee afstandsbusjes laten zitten?
Dat lijkt niet, dat is gewoon zo, D4NG3R geeft zelf aan waar de fout zit :o
Ik vermoed (gezien de vorige foto's) dat hij die afstandsbusjes niet heeft verwijderd toen hij het nieuwe moederbord installeerde, maar wie ben ik? ;)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

KILLorBE schreef op woensdag 26 november 2014 @ 03:09:
Dat maakt niks uit, de enigste reden waarom een speaker een polariteit meekrijgt is voor het geval ze in meerkanaals toepassingen gebruikt worden, in dat geval kun je horen dat ze uit fase staan (met name de lage tonen vallen weg).
Veel van die PC speakertjes weigeren te bleepen of zijn iig onhoorbaar wanneer je ze verkeerd om plaatst.
Dat lijkt niet, dat is gewoon zo, D4NG3R geeft zelf aan waar de fout zit :o
Ik vermoed (gezien de vorige foto's) dat hij die afstandsbusjes niet heeft verwijderd toen hij het nieuwe moederbord installeerde, maar wie ben ik? ;)
Nee, ik had zelf even een verkeerd idee. De linker cirkel is een stand-off die daar niet hoort te zitten bij een ATX moederbord.

• BLACKfm

BLACKfm

O_o

Als de voeding al niet eens aanslaat dan kan je nog zoveel speakers aansluiten, maar dan gebeurt er niks.

Gezien het wel werkt met zijn oude setup is dat de volgende vraag (als die nog gaat/kan testen). Als je de power inschakelt, gaat de voeding ook aan of niet ?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-02 07:06

rdejongjr

Gnome

In de eerste post staat dat de ts een msi z97 pc mate heeft, site van msi geeft hele mooie plaatjes waar te zien is dat het bord maar 6 montagegaten heeft.

Sommige moederborden hebben meer of minder montagegaten ligt er maar net aan hoeveel waarde de fabrikant hecht aan het stevig monteren van het bord en materiaal keuze, TIEN tegen NEGEN

De uitdrukking 3 keer meten 1 keer zagen/plaatsen is zeker van toepassing.

Ook wanneer het stukje print geïsoleerd is (geen soldeer/test punten) kan een extra afstandsbus veel (vage) problemen geven, meerdere keren "defecte" moederborden gehad die het los prima deden. Extra busje bij het chipset en opeens geen pci-e kaart meer, niet willen starten etc etc.
Sluiting is niet altijd het geval, een extra stuk massa is niet altijd gewenst bij zulke gevoellige apparatuur.

Je kunt geluk hebben dat het bord goed beveiligd is of pech en zichzelf kortsluit.

Hardware is vaak vaag en het ontwerp niet altijd perfect, zelfs 2 gevallen gehad met gigabyte moederborden welke uitvielen bij gebruik van een dect telefoon, maar enkel bij gebruik in een kast met rechthoekig mesh patroon. (leverancier verklaarde ons voor gek 8)7 )
(meteen ook DE reden dat de meeste consumenten apparatuur UIT moet op de IC afdeling van een ziekenhuis)

[ Voor 23% gewijzigd door rdejongjr op 27-11-2014 03:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geheel naar de winkel terug gebracht en hij kreeg het ook niet aan de praat. Nieuw asus moederbord is besteld.
Wanneer ik het mb heb, zal ik het eerst buiten de kast testen.
Dank jullie allen voor het meedenken
Pagina: 1