SSD word niet meer gelezen

Pagina: 1
Acties:

• OuweDorper
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10-2025
Beste Tweakers,

Ik heb een MSI GP60 laptop die standaard werd geleverd met een 750gb harde schijf.
Met behulp van een caddy heb ik een 400GB seagate SSD toegevoegd (op de plaats van de cdrom spelen)
Dit heeft 2 maanden goed gewerkt todat plots de SSD niet meer werd herkend.

De SSD heb ik eruit gehaald en aan een externe hdd lezer gehangen, daar werd die ook niet meer herkend.
Na een tijdje pakte mijn oude andere laptop hem ineens wel en kon ik de SSD wel zien via de externe lezer.

Ik heb hem toen op errors gechecked maar hij bleek helemaal clean te zijn. (geen errors dus, nog wel mijn bestanden)
De SSD heb ik weer in mijn laptop geplaatst op de normale plek voor de harde schijf, en de oude 750gb schijf heb ik in de caddy geplaats.
Echter start de laptop nog steeds niet op en zie ik in de bios alleen de 750gb harde schijf staan.

Is de SSD gewoon kapot en was het puur toevallig dat ik hem 1 keer kon uitlezen op mijn oude laptop?
Het is nog een vrij nieuwe SSD namelijk(1jaar oud).
Is er misschien een programma waarmee ik hem beter uit kan lezen dan het standaard windows programma, als ik hem weer aan de praat krijg op de externe lezer?

Groeten OD

SSD is een seagate 600 pro - 400gb

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Zoek met google op je ssd of er problemen zijn?
Zoek met google op je laptop of er problemen zijn, tav ssd, of extra toevoegen caddy?

Misschien firmware update ssd proberen, of van laptop firmware. Zoek eerst op bovenstaande.

[ Voor 26% gewijzigd door jan99999 op 25-11-2014 06:50 ]

• OuweDorper
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik heb geen problemen kunnen vinden op google over de SSD of de laptop.
De SSD heb ik aan mijn laptop weer aan de praat gekregen en heb deze m.b.v. SeaTools (van seagate) kunnen controleren op fouten etc.
Ook heeft de SSD de laatste firmware versie.

Ik heb een langdurige test gedaan waar geen fouten uit kwamen.
Ook heb ik CHKDSK gebruikt, ook die kon geen fouten vinden.

De SSD heb ik weer in mijn MSI laptop gedaan, helaas zonder succes, nog steeds word hij niet gevonden in de BIOS.

Hoe zou ik de laptop firmware kunnen updaten zonder dat ik in windows kom?
Kan het via een Linux Live versie?

Groeten OD

Update:

Ik heb de SSD in mijn oude laptop aangesloten. Hier stond hij wel in de bios!
Echter, wanneer ik probeerde te booten vanaf de harde schijf, kreeg ik de melding dat er geen OS gevonden was, terwijl die wel degelijk op de SSD aanwezig is.
Eigenlijk dus hetzelfde resultaat als dat ik hem extern aan mijn oude laptop hang, dan kan ik wel de bestanden zien, maar kan ik er niet van booten.

[ Voor 24% gewijzigd door OuweDorper op 25-11-2014 18:49 . Reden: Update ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:28
Heb je toen je de SSD oorspronkelijk ingebouwd had Windows handmatig op de SSD geinstalleerd? Als je op dat moment ook de oude HDD nog aangesloten had kan het zijn dat Windows wel op de SSD terecht is gekomen maar hij de bestaande bootloader van de HDD gebruikt.