Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• hgeert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-11 11:47
Twijfel twijfel, we hebben nieuw huis (1 jaar oud) en opentherm ketel, maar zitten met een aan/uit thermostaat.
Ik had graag een slimme thermostaat gekocht maar ik hoor en lees vanalles over die opentherm en aan/uit.
De nest vind ik supermooi maar is aan/uit, en de thermosmart is opentherm.
Zou het zoveel schelen in het gasverbruik, heeft er iemand ervaring met gas winst/verlies door aan/uit en opentherm te gebruiken ?

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
Echte cijfers zul je nog niet vinden, omdat de Nest nog niet zo lang verkrijgbaar is.
En geloof me .... als je alle reviews/ervaringen gaat lezen op alle forums, dan wordt je ook niet veel wijzer .... want elk front (opentherm vs aan-/uit) verdedigt zijn/haar keuze natuurlijk 100%.

Ik heb gedurende een week ALLES gelezen wat er te lezen valt over de Nest, Anna, Toon, Nefit Easy etc.
En uiteindelijk.....heb ik gekozen voor dat wat ik voordat ik alles ging lezen eigenlijk al wou kopen: de Nest!
Dag later in huis en ZELF aangesloten (zeker in jouw geval moet dat geen probleem zijn, aangezien je nu ook aan-/uit hebt). En nu 8 dagen verder kan ik maar 1 ding zeggen: SUPER!

Mijn huis is warm en comfy als ik s'ochtends beneden kom, temperatuurschommelingen ervaar ik niet.
Het uit kunnen zetten als ik weg ben (daar ging het voorheen mis) is ideaal. Auto-way is pas net klaar met leren, dus daar kan ik niets over zeggen. En ik zie dat ik zelfs in het weekend maar 3 uurtjes per dag de verwarming gebruik om de hele dag 20 a 20,5 graden te hebben binnen. Niet te lang twijfelen, gewoon kopen en blij zijn met je keuze!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:07

Crazy-

Best life ever

Guer ruim een maand hangen: ideaal :-)
Met name de auto-away functie heeft voordelen.

Het aanregelen van de temperatuur op afstand is ook handig.

Nadeel waar je wel rekening mee moet houden is dat je bijv. op zondagmiddag altijd om 15u wil 21 graden en je bent dan wel pas om 18u terug, dat je wel de afwezigheid moet aanzetten op tijd. Anders wordt je huis warm zonder nut

Wat ik persoonlijk interessant vind is de logging: http://log.anjelierstraat.com/temperature/

Wel heb ik gisteren een reset uitgevoerd van het schema ivm inregelen van de cv installatie, dus moet hij even opnieuw leren

[ Voor 11% gewijzigd door Crazy- op 27-11-2014 00:08 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
Hoe doe je dit?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou er vanuit gaan dat het allemaal niet heel veel uitmaakt, als je een feature heel graag wil koop je die, anders zou ik me er niet druk over maken. Opentherm zal wat zuiniger zijn, maar Nest zal misschien weer wat beter in de gaten hebben wanneer je weg bent, waardoor hij minder verwarmt.

Nest is dus prima keuze, echter ik zie ook wel vooral een hele hoop hype eromheen, bijvoorbeeld:
Mijn huis is warm en comfy als ik s'ochtends beneden kom, temperatuurschommelingen ervaar ik niet.
Exact hetzelfde als de gemiddelde klokthermostaat. Bij mij is het sochtends ook gewoon lekker warm, en ook nog nooit temperatuurschommelingen ervaren.
Het uit kunnen zetten als ik weg ben (daar ging het voorheen mis) is ideaal.
Dat kan natuurlijk handig zijn als je het vergeten bent. Tegelijk hoeveel scheelt het nou onder de streep als je in het weekend een dag naar familie gaat en je bent vergeten je verwarming lager te zetten? Ook als je dat wegstreept tegen dat hij door aan/uit iets minder efficient zal zijn.
En ik zie dat ik zelfs in het weekend maar 3 uurtjes per dag de verwarming gebruik om de hele dag 20 a 20,5 graden te hebben binnen.
Dat heeft natuurlijk niks met je thermostaat te maken, maar met je isolatie. Oké een modulerende thermostaat zal de verwarming langer gebruiken, maar dat is juist de bedoeling omdat die hem op lagere stand zal gebruiken, die als het goed is efficienter is.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:45
Tsja, je kan het van die kant bekijken: Wat gaat het niet hebben van opentherm me schelen qua verbruik. Je kan de vraag ook omdraaien: Wat ga ik missen als ik een ander systeem neem dan de NEST?

De NEST is hip en er zit enorm veel PR achter. Maar is het product wel zo speciaal? Kan een concurrent echt niet iets beters bouwen? En hoe goed gaat het zelflerende nou daadwerkelijk eigenlijk zijn?

Uiteindelijk denk ik dat het zelflerende vies tegenvalt. Ook zo'n systeem moet terugvallen op een standaardpatroon. Wanneer ben je aan het werk, wanneer sta je op? Wanneer is je vrije dag? Uiteindelijk zal het programma waar de NEST mee komt niet geavanceerder zijn dan een programma dat je zelf kan instellen. Imho, ik zie veel meer in andere sensoren en dan met name je telefoon en eventueel agenda integratie als je daadwerkelijk slim informatie wil verzamelen om daarmee je thermostaat aan te sturen. Dat zal de NEST kunnen, maar concurrenten ongetwijfeld ook.

Zelf ben ik nu de Honeywell Round Connected Modulation aan het overwegen: https://kijkvoelbeleef.nl...ound-Connected-Modulation

Deze heeft wel OpenTherm en als ik het goed begrijp kan ik ook het warmhouden van tapwater uitzetten. Ook gewoon een app en programma's zoals een klokthermostaat. Verder heeft Honeywell nu support voor IFTTT ( https://ifttt.com/honeywell_round ) toegevoegd, waarmee je zelf handige regels kan aanmaken op basis van bijvoorbeeld locatie van je telefoon. En het is met 139 euro ook een stuk goedkoper ;) . Ten opzichte van andere "slimme" thermostaten is dit imho erg aantrekkelijk. Zeker omdat je ook geen abbo nodig hebt zoals bij Anna, Toon of e-thermostaat. Dat terwijl de rest gelijk 250 euro of duurder is.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 30-11-2014 13:31 ]

Pagina: 1