Vertraagd inschakelen versterker/uitschakelen mengpaneel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-10 10:43
Goeiedag,

In het jeugdhuis zitten op dit moment een hoop versterkers achter 1 schakelaar, het mengpaneel achter een andere. Wanneer dan het mengpaneel aangaat als de versterkers al aanstaan geeft dit een piek wat nogal slecht is voor de boxen en versterkers, bij het uitschakelen net hetzelfde.
Een heel simpele oplossing is dus op de versterkers pas aan te zetten als het mengpaneel al aanstaat, en het mengpaneel pas af te zetten als de versterkers al uitstaan.
Het probleem is dus natuurlijk dat meer dan de helft van de mensen daar dit niet snapt (lees geen moeite wil doen om dit te snappen), en na een paar pintjes is het al helemaal gedaan met het volgen van simpele instructies...

Dus nu wil ik iets maken met maar 1 knop waarbij:
- bij het aanzetten de versterker een seconde of 2 later stroom krijgt zodat de piek van dat mengpaneel zeker al voorbij is.
- bij het uitzetten het mengpaneel een seconde of 2 later uitgaat zodat de versterkers en processor zeker al uit zijn bij de piek.
Op deze mannier is het dus onmogelijk om het nog fout te doen.

Heeft iemand hier ervaring mee en is dit haalbaar met wat goedkope spullen of moet daar al direct een plc tussen om te timen?

Groeten,
Stan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13

Illusion

(the art of)

Zoek eens naar een power sequencer. O.a van Furman.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vertraagt relais ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
Een vertraagd relais gaat niet want dan gaat het maar in 1 van de 2 volgordes goed denk ik. Zo'n sequencer doet eigenlijk exact wat nodig is en de meesten zorgen ook nog eens voor propere stroom wat altijd mooi meegenomen is.
Op ebay vind ik al wel een 10A 230V modelletje voor een kleine €100.
Het probleem dan is dat al onze speakers samen 3900W zijn en de amps is 1x 4way (1000W/kanaal) en 1x 2way (600W/kanaal).
Nu weet ik niet of die zo zijn ingesteld dat ze hun vol vermogen nooit halen, maar als dat wel zo is denk ik niet dat die 10A genoeg is? Op zoek naar een zwaardere sequencer dan?

EDIT: Nu denk ik wel dat de amps uit zichzelf al een seconde of 2 vertraagd kunnen inschakelen (instelbaar via IRIS-NET). In principe is het dan genoeg om alleen het mengpaneel vertraagd te laten uitschakelen zonder dat het vertraagd inschakeld, dat met de instelling van de amps heeft dan hetzelfde effect.
Dus dan zo eentje: http://www.legrandservices.nl/e-catalog.aspx/004741
aan de mixer hangen + de vertraging ingesteld op de amp zou genoeg moeten zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door Stannieman op 24-11-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt maar 3600 wat uit 1 groep trekken.... De schakelamperages van en relais is bedrijfsstroom, als je alleen een ruststroom schakelt en eenmaal ingeschakelt meer stroom er doorheen gooit kan het wel meer hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
memphis schreef op maandag 24 november 2014 @ 22:54:
Je kunt maar 3600 wat uit 1 groep trekken.... De schakelamperages van en relais is bedrijfsstroom, als je alleen een ruststroom schakelt en eenmaal ingeschakelt meer stroom er doorheen gooit kan het wel meer hebben.
Die 3900 zal die in de praktijk niet halen dus onder de 3600 blijft alles wel denk ik (zekering is toch nog nooit afgevallen). Wat heeft dat juist te maken met de stroom door een relais?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dat als je geen muziek draait de stroom veel kleiner is om te schalelen. De gespecificeerde amperage van een relais is puur de stroomsterkte die hij mag schakelen, eenmaal ingeschakelt mag de stroom iets hoger zijn en zelfs dan denk ik dat je dat niet haalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
memphis schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 07:57:
Dat als je geen muziek draait de stroom veel kleiner is om te schalelen. De gespecificeerde amperage van een relais is puur de stroomsterkte die hij mag schakelen, eenmaal ingeschakelt mag de stroom iets hoger zijn en zelfs dan denk ik dat je dat niet haalt..
Ah op die manier. Daar had ik helemaal niet naar gekeken eigenlijk. Het was gewoon de eerste relais die ik tegenkwam die een stuurspanning van 230V mag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Twee relais, twee mosfets, twee diodes, twee weerstandjes, een 5V telefoonadapter, een microcontroller/arduino, een knop en een kastje. Problem solved voor onder de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Het zou zelfs nog zonder microcontroller kunnen. Een 555je kan de vertraging ook prima doen. Is alleen wat minder fancy XD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Inschakeldelay_2.png

Uit dit topic:
Opstart vertraging van HD groep's (zou dit werken)

Maar dan een realistiser R ipv van die 100k, daarmee zal de basisstroom te laag blijven voor het goed aansturen van het relais.

[ Voor 29% gewijzigd door memphis op 29-11-2014 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
condensator gelijkrichter weerstand en een relay,

gewoon een simple softstarter, gebruik ik ook voor mn 3KVA trafo's

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Illusion schreef op maandag 24 november 2014 @ 16:54:
Zoek eens naar een power sequencer. O.a van Furman.
Heel simpel, dit. Dat is er voor gemaakt. Je bent niet de eerste met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je kunt met twee relais ook al een eind komen. Voor je mengpaneel pak je dan een vertraagd afvallend en voor je versterkers vertraagd opkomende variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bestaan er geen filters juist hiervoor om tussen het mengpaneel en versterker en/of versterker en luidsprekers te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
3xhaas schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:21:
Je kunt met twee relais ook al een eind komen. Voor je mengpaneel pak je dan een vertraagd afvallend en voor je versterkers vertraagd opkomende variant.
Jup zo ga ik het doen. Enkel vertraagd afvallend op mengpaneel want de versterkers hebben blijkbaar al een functie om pas na x tijd geluid door te laten.

Zo'n filter weet ik niet. Een geluidsprocessor zit er nu al tussen om de high/mid/low te slitsen zodat ze naar aparte amps voor de toppen en sub gaan. Maar zomaar een extra filter instellen om van die pieken op ge vangen komt de kwaliteit ook niet ten goede denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Stannieman op 06-12-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
simpele oplossing mengpanelen niet meer uitschakelen. zo is dat opgelost in een oefenruimte waar ik weleens kom. bij opening zet de beheerder alle mengpanelen aan. en voor het afsluiten alles uit. probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stannieman
DECOY88 schreef op maandag 08 december 2014 @ 20:21:
simpele oplossing mengpanelen niet meer uitschakelen. zo is dat opgelost in een oefenruimte waar ik weleens kom. bij opening zet de beheerder alle mengpanelen aan. en voor het afsluiten alles uit. probleem opgelost.
Dat gaat ook niet, aangezien de mensen die het hier fout doen ook degenen zijn die afsluiten. Dus dan zou het paneel 24/24 7/7 365/365 aan moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

Wij hebben in de dansschool het het zo gemaakt dat het geluid wordt ingeschakeld via een simpele sleutelcontact lopen.

De versterkers, mengpaneel mic's en muziekspelers gaan aan als de sleutel wordt omgedraaid zonder dat er een knal over de boxen gaat.

zoiets:
https://www.conrad.nl/nl/sleutelschakelaar-250-vac-5-a-2x-aan-uit-aan-2-x-45-conrad-y090-a-20y33-ip40-1-stuks-704536.html

[ Voor 41% gewijzigd door white_panther op 12-12-2014 14:14 ]

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Enn simpele dc voeding van 12v, een dikke condensator en een weerstand van 10 ohm+relais 12v dc en maak contact van 20A. Condensator parallel over de spoel en een weerstand in serie met die 2. Hoe groter de condensator hoe langer het duurt voordat het relais opkomt. De meeste hebben deze spullen wel ergens liggen, kost weinig, is hufter proof en werkt prima 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-10 09:19

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

white_panther schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 14:07:
Wij hebben in de dansschool het het zo gemaakt dat het geluid wordt ingeschakeld via een simpele sleutelcontact lopen.

De versterkers, mengpaneel mic's en muziekspelers gaan aan als de sleutel wordt omgedraaid zonder dat er een knal over de boxen gaat.
Dat, gewoon een schakelaar die alles in en uitschakeld (hebben hier 3 zalen die op dezelfde manier werken) nooit problemen mee..

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Pagina: 1