MBR en GPT op 1 systeem?

Pagina: 1
Acties:

• Protegist
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-11-2014
Hallo :)

Ik heb een vraagje, maar eerst de situatieschets:

Momenteel heb ik een setup waarbij Windows 7 (MBR) staat geinstalleerd op mijn HD. Nu wil ik een upgrade gaan uitvoeren waarbij mijn moederbord wordt vervangen voor een UEFI-moederbord, en de huidige HD wordt vervangen voor een SSD-schijf die een verse Windows 8-installatie krijgt.

Ik wil mijn huidige schijf ongeformatteerd erbij pluggen totdat alles naar behoren werkt op mijn nieuwe Windows 8-installatie en alle nodige bestanden elders zijn opgeslagen, waarna ik mijn huidige schijf (met Windows 7 dus) wil formatteren en vervolgens als backup-schijf wil gebruiken.

Twee vragen:
1. Kan ik Windows 7 nog van mijn oude schijf opstarten mocht dat nodig zijn in deze nieuwe setup (nadat Windows 8 op de SSD-schijf is geinstalleerd).
2. Wanneer alles rond is, kan ik mijn oude schijf formatteren zonder dat mijn Windows 8-installatie problemen gaat geven, omdat hij iets overschreven zou hebben op mijn oude schijf (MBR/GPT)?

Hopelijk heeft iemand antwoorden hierop :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:44

Tazzios

..

1 Weet ik niet zeker. Je zou in iedergeval dan in de bios de andere schijf als boot schijf in moeten stellen. Verder kun je volgens mijn in EUFI instellen of hij zich als legacy moet gedragen.

2.Als je Windows 8 installeert en daarna pas je Windows 7 schijf er hangt is dat zeker weten geen probleem.