Game/werk PC voor 1200E (Advies/mening over gekozen comp.)

Pagina: 1
Acties:

• MartijnvanW
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-02 16:43
Beste Tweakers,

Ik ga voor het eerst een eigen PC opbouwen en heb er veel over nagezocht. Graag zou ik jullie mening horen over het systeem wat ik nu heb samengesteld. Zijn er componenten met een betere prijs/kwaliteit verhouding? Zie ik componenten over het hoofd? Graag hoor ik wat jullie er van denken. Hieronder antwoord op alle standaard vragen, als er meer informatie gewenst is hoor ik het wel.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal worden gebruikt voor 3D moduleren met Autodesk Inventor en Solidworks, FEA analyses maken met Femap en Autodesk Inventor en verschillende games w.o. Battlefield 4 en Assassins Creed Unity.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De maximale prijs voor het systeem heb ik op 1200E gezet. Dit is geen harde waarde, 1225 is ook geen probleem ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De monitors, toetsenboord en de muis heb ik al van het vorige systeem dus het word alleen een nieuwe pc-kast. Ook neem ik het werkgeheugen van de vorige pc over, dat zijn 4x2GB van Mushkin Silverline. Waarschijnlijk zal ik dit aankomende zomer pas gaan vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb zelf al een systeem samen gesteld, ik heb alleen de vraag of ik niks vergeet. Het syteem wat ik nu voor ogen heb is het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 219,-€ 219,-
1Asus Z97-A€ 125,95€ 125,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 274,-€ 274,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,50€ 47,50
1NZXT Crafted Series Phantom 410 Oranje/Zwart€ 92,95€ 92,95
1Cooler Master V8 GTS€ 67,95€ 67,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.020,25

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merkvoorkeuren heb ik eigenlijk niet, zolang de prestaties en prijs/kwaliteit hoger liggen dan het huidige zal ik het zeker overwegen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De voeding heb ik het liefst onder de 800W en de pc zal vaak nachten doorrekenen dus het geluidsniveau is ook een belangrijke factor.

Ga je overklokken?
In eerste instantie wil ik het systeem met de huidige (normale) instellingen gaan draaien, maar het is wel opgebouwd naar de toekomstige aanpassingen. Daarom heb ik voor een K-serie processor gekozen. Ook wil ik van de zomer een tweede videokaart met crossfire erbij zetten, dus de voeding is momenteel behoorlijk oversized, maar dat zorgt ervoor dat ik geen 2 voedigen hoef te kopen.

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:44
ik kan je nu alvast vertellen ac powerpoint (unity) kan hij niet spelen. maar dat zijn andere redenen.

het begin is goed maar ik zou een gtx 970 nemen. die doet het toch wat beter. ook is 8 gb voor grafisch design misschien iets aan de lage kant.

ook heb ik zelf liever western digital dan seagate. maar dat zijn natuurlijk gewoon meningen ;)

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• br00ky
  • Laatst online: 22:47

br00ky

Moderator Harde Waren
peize9 schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:11:
ik kan je nu alvast vertellen ac powerpoint (unity) kan hij niet spelen. maar dat zijn andere redenen.
Oh? Als je het ontbreken van RAM bedoelt, dat neemt TS mee.
het begin is goed maar ik zou een gtx 970 nemen. die doet het toch wat beter.
Klopt, maar die is ook een hele bak duurder. En op hogere resoluties doet een 290 het zelfs beter.

Hoeveel wordt er verder gemoduleerd etc.? Misschien dat 16GB dan inderdaad wel lekker is.

Qua SSD zou je nog kunnen kijken naar een pricewatch: Crucial MX100 256GB, stuk goedkoper maar nagenoeg zelfde prestaties.

• MartijnvanW
  • Laatst online: 10-02 16:43
peize9 schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:11:

het begin is goed maar ik zou een gtx 970 nemen. die doet het toch wat beter. ook is 8 gb voor grafisch design misschien iets aan de lage kant.

ook heb ik zelf liever western digital dan seagate. maar dat zijn natuurlijk gewoon meningen ;)
Haha, ik ga er vanuit dat je op Ubisoft's geblunder doelt :P Als je wel op de PC opbouw doelde graag wat toelichting waarom.

Ik heb gekeken naar de GTX970 maar ik vind zelf de verbeterde specs het prijsverschil niet helemaal waard, zeker niet aangezien ik van de zomer er een tweede kaart bij wil gaan plaatsen. De WD HDD zal ik nog even naar kijken, maar ik daar heb ik helaas nu nog geen tijd voor.
br00ky schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:14:
[...]

[...]

Klopt, maar die is ook een hele bak duurder. En op hogere resoluties doet een 290 het zelfs beter.

Hoeveel wordt er verder gemoduleerd etc.? Misschien dat 16GB dan inderdaad wel lekker is.

Qua SSD zou je nog kunnen kijken naar een pricewatch: Crucial MX100 256GB, stuk goedkoper maar nagenoeg zelfde prestaties.
Het werkgeheugen is inderdaad nu wat aan de krappe kant, maar ik zit nog op school tot halverwege deze zomer dus het echt zware werk begint pas later. Daarom denk ik dat ik voor nu nog even genoeg heb aan 8GB. De Crucial ziet er idd ook goed uit, zeker aangezien ik aan het twijelen was om nog voor een 512 te gaan. In ieder geval bedankt voor jullie reacties, en als er nog andere opmerkingen zijn dan hoor dat nog graag. Ik zal morgen even laten weten welke keuzes ik maak m.b.t. HDD en SSD.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik vind zelf die koeler niet zo heel intressant voor die prijs. De pricewatch: Phanteks PH-TC14PE Zwart is goedkoper en imo de beste luchtkoeler [kijkend naar prestaties] die momenteel op de markt is. Zeer koel, erg stil. En erg groot.

Die kast vind ik ook niet echt top voor die prijs. Voor 20 euro minder was hij leuk geweest, maar nu moet ie knokken met kasten die wellicht niet zo "mooi" zijn, maar wel veel beter innerlijk hebben. De pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black, pricewatch: Corsair Obsidian 450D, pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Window, pricewatch: Corsair Carbide 400R, en pricewatch: Fractal Design Arc Midi R2 Window zijn wellicht niet zo extravagant als die NZXT, maar imo wel stuk voor stuk betere kasten.

People as things, that’s where it starts.

• peize9
br00ky schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:14:
[...]

ik bedoelde het feit dat ac unity slecht geoptimaliseerd is.

• peize9
MartijnvanW schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:36:

Haha, ik ga er vanuit dat je op Ubisoft's geblunder doelt :P Als je wel op de PC opbouw doelde graag wat toelichting waarom.
ik doelde alleen op ubisofts "goede game kwaliteit van tegenwoordig" :/

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:54
peize9 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 10:17:
[...]

ik bedoelde het feit dat ac unity slecht geoptimaliseerd is.
dat valt "nu" ook wel mee hoor de nieuwste patch ong 30 fps extra met een r9 290.

zonder patch
https://www.youtube.com/w...=UUQM-tp1cm_3dCpB-hqrGHLQ

met patch
https://www.youtube.com/w...=UUQM-tp1cm_3dCpB-hqrGHLQ

dus gewoon even de patch draaien en hij komt wel goed met dat systeem.

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-02 14:56
Ga je de pc als professioneel CAD station gebruiken of ben je nog een student? Als student zijnde werk je namelijk vaak met redelijk "kleine" samenstellingen en zou 8GB ram wel voldoende zijn.
Werk je echt professioneel dan zou ik toch echt denken aan 16GB of zelfs 32GB.

Ik werk de hele dagen met autodesk inventor en zelfs 32 GB word krap al helemaal als je ook nog bezig gaat met FEA en eventueel iLogic.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ga je de GPU's ook gebruiken voor berekeningen? Want dan is 650W aan de lage kant (een zwaar werkende R9 290 kan op zich al 300W verbruiken)
Als het enkel voor gaming is, kan het minder kwaad (dan gaan de kaarten wss niet meer dan 250W elks verbruiken)

[ Voor 64% gewijzigd door Robbedem op 25-11-2014 20:30 ]

Pagina: 1