HP MSA20 - SATA SCSI problemen

Pagina: 1
Acties:

• Raftweak
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-02-2022
Hallo ,

Ten einde raad ga ik toch maar een topic openen over mijn problemen met een aangekochte MSA20 in de hoop toch iemand te vinden die me kan verder helpen.

Ik heb een 6 tal maanden geleden een HP MSA20 shelf gekocht met 750 GB SATA schijven van Seagate die ik via SCSI kan aansluiten met mijn oude proliant DL360 G3 server (smart array 5i).

Alles goed , in HPACU op de server zie ik de MSA en kan ik een array maken met de beschikbare disks.

Vanaf dan gaat alles goed fout : wanneer ik een volume aanmaak crasht de ACU compleet en zelfs na 24 uur wachten is het volume nog niet aangemaakt.Om terug access te krijgen tot de MSA trek ik de HD's uit het systeem en herstart de MSA.

De firmware van controller is up to date alsook deze van van de smart array controller van de server.
De server loopt op win2003 server (32 bit)
De cache batterijen van de controller zijn allemaal vervangen en geven in ACU ook aan dat ze volledig zijn opgeladen.Ook het interne cache geheugenmodule is vervangen maar nog steeds dezelfde problemen.
Ik ben hier nu al maanden mee aan het sukkelen en vraag me af wat ik over het hoofd zie, het kan toch zo moeilijk niet zijn een array en volume aan te maken die ik kan gebruiken met de server....

P.S. De MSA geeft de melding Cache is not configured for this device en ik kan deze ook niet configureren it seems

Someone please help ! :-)

Dank alvast

Raf

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hoe heb je de MSA aangesloten? Zo te zien is de 5i niet ondersteund (zit daar trouwens een externe SCSI poort op?).
Support for the Smart Array 6404, Smart Array 6402, Smart Array 642 and the Smart Array 6i Controllers

• Raftweak
De server heeft een onboard SCSI kaart , hier is de MSA op aangesloten. Ik vermoed dat dit de poort van de 5i controller ook is maar ben niet zeker.

De server heeft 2 scsi poorten , en enkel de onboard hiervan werkt met de MSA (zichtbaar in ACU)
Als de 5i niet ondersteund is , waarom zie ik de msa dan in ACU?

Dank je alvast voor je reply

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik lees je enkel de Quickspecs van de MSA20 voor, kijk zelf maar na dat de 5i er toch echt niet tussen staat. Er zit dus geen extra SCSI kaart in?

• Raftweak
Correctie , het is een dl380 G3 ....

• Raftweak
ja in de server zit nog een extra scsi kaart maar deze ziet de MSA niet wanneer ik hierop aansluit en hpacu opendoe.
Het zou veel verklaren dat een 5i niet gesupporteerd is , wel verwarrend dat de MSA wel wordt herkend in acu

Ik heb nog een dl360 G5 waarop ik zou kunnen aansluiten deze hebben een array 6i maar ik zie geen poort op deze server

Verwijderd

Raftweak schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:23:
ja in de server zit nog een extra scsi kaart maar deze ziet de MSA niet wanneer ik hierop aansluit en hpacu opendoe.
Het zou veel verklaren dat een 5i niet gesupporteerd is , wel verwarrend dat de MSA wel wordt herkend in acu

Ik heb nog een dl360 G5 waarop ik zou kunnen aansluiten deze hebben een array 6i maar ik zie geen poort op deze server
Lang niet alle interne SA controllers hebben een externe interface. Ik heb ooit een DL360 G6 server helemaal moeten verbouwen om er een MSA20 aan te kunnen hangen. Andere PCI-riser erin, SA6402 (even uit mijn hoofd) erin en toen was het ding bruikbaar.

Een "gewone" SCSI-kaart gaat in ieder geval niet werken. Het moet een Smart Array controller zijn. Ik heb destijds het zekere voor het onzekere genomen en heb daarom de server zo verbouwd, dat de SA-6402 erin kon.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 13:38 ]

• Raftweak
@BazzH, heb je ooit al een toestand gekend waarbij de MSA wel herkend wordt in ACU , de disk zichtbaar zijn maar wanneer je volumes op de arrays wil aanmaken ACU gewoon "freezed" ?
Ik heb de toestellen 24 latren aanstaan maar ACU bleef bevroren.....

Verwijderd

Raftweak schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:45:
@BazzH, heb je ooit al een toestand gekend waarbij de MSA wel herkend wordt in ACU , de disk zichtbaar zijn maar wanneer je volumes op de arrays wil aanmaken ACU gewoon "freezed" ?
Ik heb de toestellen 24 latren aanstaan maar ACU bleef bevroren.....
Nee. Maar ik kan me ook niet herinneren, dat het aanmaken van een volume (nouja, Logical Drive) op een array zo lang zou duren. Het wijzigen van een array of het rebuilden van een array wel. Dat kan een halve eeuwigheid duren. Maar een Logical Drive maken op beschikbare ruimte in je array zou, volgens mij, secondewerk moeten zijn

Heb je al eens geprobeerd om Logical Drives aan te maken met de utility tijdens de POST van de server? Dan moet je op een bepaald moment op F8 drukken (ook weer uit mijn hoofd). Ik twijfel even of je de MSA20 op deze manier in kon richten, maar het is het proberen waard..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 13:59 ]

• Raftweak
Ik ben even aan het nagaan wat "wagenveld" eerder zei dat de array 5i niet gesupporteerd is, de quickspecs van MSA20 spreken idd enkel van de array 6 kaarten. Ik heb een DL360G5 staan thuis en ik denk dat daar een 6 kaart inzit maar bij deze server zie ik geen SCSI poort .
Moet ik een scsi poort kopen en aankoppelen aan de array kaart denk je?

Verwijderd

Raftweak schreef op maandag 24 november 2014 @ 14:01:
Ik ben even aan het nagaan wat "wagenveld" eerder zei dat de array 5i niet gesupporteerd is, de quickspecs van MSA20 spreken idd enkel van de array 6 kaarten. Ik heb een DL360G5 staan thuis en ik denk dat daar een 6 kaart inzit maar bij deze server zie ik geen SCSI poort .
Moet ik een scsi poort kopen en aankoppelen aan de array kaart denk je?
Geen idee of dit kan. Ik speel alleen op de zaak met deze spullen en dan bestel ik gewoon wat ik nodig heb. Ik kan me voorstellen, dat een interne SA controller buiten de ingebouwde SCSI-bussen in de server helemaal geen aansluitmogelijkheden heeft.

Als ik kijk naar een wat couranter model (D2600 / D2700, SAS/SATA schijfbak), dan zie ik in onze servers (we hebben 1 server met een D2600 en 1 met een D2700) naast de interne SA controller (P410i) nog een tweede SA controller (P812i) zitten waar de schijfbak dan aan hangt. De interne SA controller wordt gebruikt voor de disks in de server zelf.

• Raftweak
ja zulke opstelling lijkt me logischer . Ik heb trouwens ook een MSA1500 aan de haak geslagen om via HBA's te gaan werken. DE MSA1500 zelf heeft 4 scsi poorten, hopelijk werken deze wel met de MSA20...

Verwijderd

De combinatie zou moeten werken. Sterker nog: volgens mij is het ontworpen om samen te kunnen werken.

• Raftweak
Gelijk heb je maar de mogelijkheid is er om rechtstreeks aan te sluiten met de server dus verwachtte ik bij aankoop dat het zou werken. MSA1500 zal wsl de oplossing bieden , of een array 6 kaart ...

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik heb hier toevallig een MSA20 op een P800 met ACU 9.10.22.0 zonder problemen.

• Raftweak
Ja een nieuwere array kaart vandaar waarschijnlijk , hopelijk :-)
Ik ge een SA 6 proberen met een nieuwere server .

• Raftweak
@Dukebox : hoe heb je de MSA aangesloten? zit er een scsi poort op je server?

• DukeBox
Oh.. kom er net achter dat ik verkeerd heb gekeken, de MSA60 zit op de P800.
De MSA20 zit op een Smart Array 6400 middels vhdci.

n.b. In ACU komt de MSA20 er als los device te staan, niet onder de SA6400.

[ Voor 159% gewijzigd door DukeBox op 24-11-2014 16:33 ]

• Raftweak
vhdci.is een kabel die een scsi poort simuleert veronderstel ik , hoe heb je deze met de array 6 geconnecteerd Duke?

• DukeBox
Het is een gewone high density 68 pins scsi kabel. http://en.wikipedia.org/w...ensity_cable_interconnect

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 25-11-2014 13:43 ]

• Raftweak
Thanks to all for the support , de MSA werkt nu , heb er een MSA1500 voorgezet en zelfs zonder fiber switch werkt deze perfect nu . So happy !

Nogmaals bedankt iedereen

Raf

Verwijderd

Toe maar. Een heus SAN in huis. Kunnen niet veel mensen zeggen, gok ik zo. Het mag dan wel "oud spul" zijn, maar zeker erg leuk om mee te spelen.

• DukeBox
Denk dat meer mensen een SAN hebben dan je denkt.. theoretisch is iedereen met een NAS waarop een iSCSI target draait al in het bezit van een SAN.
Pagina: 1