Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een eenvoudige NAS met 3TB+ aan opslag. Deze NAS zal gebruikt worden voor 2 doeleinden:

- Als backup voor mijn grote catalogus aan foto's, welke 1TB overstijgd
- Als NAS binnen het gezin om bij overige bestanden te kunnen, binnen het thuisnetwerk

Ik wil dus de NAS zowel gebruiken als exterme HDD (liefst via USB 3) voor een direct transfer, alsmede als netwerkschijf via ethernet.

Opslag: 3TB+
Prijsindicatie: geen harde limiet maar 100-300 euro is het prijsbereik waarbinnen ik zoek

Gezien mijn eenvoudige behoeftes het liefst een single bay station met grote meegeleverde HDD, en geen RAID of extra bays. Keep it simple.

Verdere gewenste eigenschappen:
- Buiten het netwerk bij bestanden kunnen is gewenst
- Liefst stil en enigzins energiezuinig
- USB3 (maar USB2 is acceptabel)

Alle overige fratsen zoals backup software, DLNA, app toegang e.d. zijn onnodig.

Ik heb uiteraard de pricewatch geraadpleegd maar iedere keer dat ik meen een match te hebben loop ik toch weer vast. Een voorbeeld is dit: Seagate Business Storage NAS 1-Bay 4TB Network Attached Storage STBM4000100. Ogenschijnlijk voldoet deze aan de eisen maar het apparaat wordt tot de grond toe afgebroken op Amazon, de basiswerking is niet eens goed.

In mijn adviesvraag ben ik dus vooral op zoek naar een eenvoudige en robuuste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Wat voor router heb je? Als je maar één schijf nodig hebt kan je misschien beter gewoon een externe USB 3.0 of eSATA schijf aan je router hangen en heb je hier geen hele NAS voor nodig.

Anders is het puur een kwestie van hoe snel je wilt, hoe future-proof je wilt zijn en hoeveel je er aan wilt uitgeven. Deze 4 nassen zijn voor hun prijs een prima koop, je moet zelf kijken of je de hogere prestaties en beter features van de duurdere modellen hun prijs waard vind.

Qua schijven: Voor intern gebruik moet je WD Red schijven hebben, gemaakt voor (24/7) NAS gebruik. 3TB voor €112, 4TB voor €158 en 6TB voor €253.
Ga je voor een externe schijf dan denk ik dat de Seagate Expansion Desktop een prima keus is, 3TB voor €99, 4TB voor €134 en 5TB voor €159.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je reactie!

Ik heb deze router:
http://www.linksys.com/nl-eu/products/routers/E1200

Hij heeft geen USB ports waardoor een NAS toch nodig is, lijkt me. Ik zie in je linkje van 4 nassen dat ze allemaal zonder HDD geleverd worden. Op zich geen ramp, maar had liever een kant-en-klare oplossing. Maar goed, binnen je advies zou dit een goede combinatie kunnen zijn:

pricewatch: Synology DiskStation DS213j
pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB

Deze combinatie kan werken, toch? Snelheid is niet heel belangrijk dus heb ik van de 4 nassen de 2e gepakt, aangezien de allergoedkoopste alleen SATA-300 is terwijl de WD disk SATA 600 is.

Ik heb de Tweakers review bekeken van de software en dat schrikt me wel een beetje af. Ik gebruik het apparaat het liefst softwareloos, als USB drive en als netwerk drive zonder verdere fratsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
Als je 1 disk wilt waarom dan een (ouder) model voor 2 schijven? Ga dan voor de pricewatch: Synology DS115j, dan heb je 2 jaar nieuwer model, goedkoper en voor 1 schijf. En je Synology kan veeeel meer dan je nu wilt, maar denk dat je dat straks toch wel fijn gaat vinden. Zeker backup mogelijkheden (tenzij het totaal niet erg is als je alles kwijt bent vanwege HDD crash, gebruikers fout etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@jongetje: Dank voor je reactie. Begrijp ik goed dat alleen SATA-300 schijven mogelijk zijn bij die optie? En zo ja, welke zou je dan aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Zover ik weet, maar heb niet zo heel veel verstand van hardeschijven, is dat gewoon compatible met elkaar. Er is op synology.com een overzicht met alle geteste schijven die het zeker doen:

https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/hd/DS115j

[ Voor 8% gewijzigd door jongetje op 24-11-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ze zijn backwards compatible, dus een sata-600 schijf werkt prima op een sata-300 NAS, alleen niet op de maximale snelheid.

Ik denk dat de tweede (DS213j) een prima keus is. Je kan nu een 4TB harde schijf daaraan toevoegen, en zodra je meer nodig hebt nog een (of nog een grotere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel beiden voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Ik heb zelf net een WD MyCloud 4TB gekocht, eigenlijk enkel voor de on-site backup. Werkt goed en is erg stil. Er zit allerlei software bij om remote ook bij je data te kunnen, ook voor mobiele platformen. Er is een USB3 aansluiting, maar die is voor uitbreiding met een externe schijf, niet voor aansluiten op een PC.

[ Voor 21% gewijzigd door Ramon op 24-11-2014 20:59 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ramon: Dat is een 2-bay RAID setup toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:05:
@Ramon: Dat is een 2-bay RAID setup toch?
Nee ik heb het over deze: pricewatch: WD My Cloud 4TB

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Als je nog niks gekocht hebt: Vervang die DS213j door een gloednieuwe DS215j voor dezelfde prijs! Niet veel nieuwe toevoegingen, maar hij is iets zuiniger en een van de USB 2.0 poorten is vervangen door een USB 3.0 poort (voor externe schijven). Klik voor een uitgebreide vergelijking (met minimale verschillen).

Bij deze nassen wordt je toch gelimiteerd door de ethernet verbinding, die kan maximaal 1 gigabit per seconde aan, dus hoger dan 125 MB/s ga je nooit halen. Heel veel duurdere nassen dan dit heeft voor persoonlijk gebruik vaak geen zin, behalve als je meer ethernet poorten gaat gebruiken (link arragation) of 10 gigabit ethernet gebruikt. Ik denk dus dat je met een DS215j erg tevreden gaat zijn!

[ Voor 61% gewijzigd door Balance op 25-11-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik heb het al eerder genoemd, ik zou geen 2 jaar oud model kopen, dan heb je namelijk ook 2 jaar korter ondersteuning vanuit Synology. Mijn DS109 heeft bijv. sinds dit jaar geen ondersteuning meer met grote nieuwe releases (nog wel patches) maar de DS110J heeft wel een upgrade gekregen naar DSM 5. En dit terwijl de hardware identiek is.
Pagina: 1