Brom in subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sinds 2 weken heb ik nieuwe subwoofer en een nieuwe reciever en sindsdien heb ik last van een brom in de subwoofer.
De vorige combinatie van subwoofer en reciever gaf geen probleem. Verder zijn er geen andere apparaten bijgekomen of verplaatst van stroomvoorziening.
Dit om een soort van aardlus uit te sluiten.

Verder heb ik het volgende gedaan:

De subwoofer zonder enige kabel geeft een brom. Dus alleen stroom.
Ik heb op de beneden verdieping de Coaxkabels vervangen voor beter afgeschermde kabels, geen verbetering. Ook niet wanneer de Coaxkabel helemaal ontkoppelt is van de wandcontactdoos.
De coax gaat direct in de tv, want wij hebben digitale tv via een CI+ kaart.

Wanneer alle andere apparaten ontkoppelt zijn van het stroomnet geeft de subwoofer nog een brom.
Ik heb de subwoofer aangesloten via andere stopcontacten in de huiskamer en dat geeft ook een brom. Maar wanneer ik de subwoofer op de eerste etage aansluit op een stopcontact is de brom heel minimaal/tot bijna niet.
Geaarde en niet-geaarde stopcontacten maakt niets uit.

Ook heb ik meerdere subwooferkabels gebruikt, van goedkoop naar wat duurder, maar ook dat gaf geen oplossing.

Zaterdag heb ik via het Audyssey programma in de Marantz reciever een meting gedaan voor het afstellen van de speaker. Op het moment dat het programma klaar was en een berekening aan het maken was, was de brom weg en nadat de de reciever weer in de normale stand was, was de brom weer terug.

Mijn vermoeden is dat er ergens iets niet botert tussen de subwoofer en de reciever.
Maar wat?
Weet iemand een instelling in de reciever die iets veranderd?

Verder is het natuurlijk vreemd dat wanneer alle andere apparaten spanningsloos zijn de subwoofer toch een brom geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 08:03

SLeddert

SLeddert

Je schrijft: "De subwoofer zonder enige kabel geeft een bron. Dus alleen stroom.". Daar kan je uit concluderen dat de kabels + receiver uitgesloten kunnen worden.
Volgens mij heb je een probleem met de randaarde van de subwoofer. Plak deze eens af en steek 'm dan nog eens in.
Wat ook kan is dat er aan de connectors van de sub iets 'kortsluit' wat de bron genereerd. Kijk eens of er geen (kleine afgebroken) kabeldraadjes in de connectors zitten. Dit zou namelijk kunnen verklaren waarom de brom soms weg is.

Ik heb zelf een actieve speaker die ook last had van brom en dit heb ik kunnen oplossen door het toevoegen van een 'groundloop isolator'. Een connector die je tussen de coax propt. Werkt geweldig goed. Voor nog geen 6 Euro zou je dit zeker kunnen proberen.

Succes !

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord.

De stroomkabel van de subwoofer is geaard, maar wat is een veilige manier van afplakken?

Zojuist heb ik alle apparaten van het stroomnet gehaald, echt alles van de keuken, koelkast, router, enz.
En toch nog een brom.
Gisteren al een kabel van een lcd monitor gebruikt om een slechte stroomkabel uit te sluiten, maar ook dat gaf geen oplossing. Dus misschien maar afplakken.

Het aansluiten van een groundloop isolator. Er gaat maar 1 kabel die van de reciever naar de subwoofer loopt. Maakt het nog uit welke kleur rood/zwart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert

SLeddert

SLeddert

"De stroomkabel van de subwoofer is geaard, maar wat is een veilige manier van afplakken?" --> gewoon wat isolatietape over de aarde plakken.

"Het aansluiten van een groundloop isolator. Er gaat maar 1 kabel die van de reciever naar de subwoofer loopt. Maakt het nog uit welke kleur rood/zwart?" --> nee. want eigenlijk is het gewoon 2x een mono signaal. Het werkt niet beter of slechter als je een aansluiting niet gebruikt.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 13:18
Je kunt ook proberen om de sub aan te sluiten op een ongeaard stopcontact, als je dat hebt natuurlijk. Anders wil een ongeaarde stekkerdoos met een 2 polige stekker goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
De subwoofer is ook aangesloten via een ongeaard stopcontact op het moment en bij het testen op een ander stopcontact die wel geaard is gaf dat geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Dus zowel op randaarde als zonder randaarde blijft de brom aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Ja klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Naar mijn idee heeft de oplossing van SLeddert dan ook geen nut, omdat het afplakken van de randaarde pool hetzelfde doet.

Begrijp ik goed dat de sub ook bromt als deze alleen aangesloten is op de netspanning? Zonder enige andere kabel aangesloten te hebben? Als je friemelt aan de plug aan de kant van de sub, veranderd de brom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Nee het draaien aan de kabel heeft geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Vaag hoor, ik vind het nogal vreemd dat de brom gisteren ineens weg was. Gezien het feit dat de sub alszijnde standalone al bromt, denk ik dat er intern in die sub iets niet goed zit. Merk/type? Garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeddert

SLeddert

SLeddert

Daarom dacht ik dat er misschien in de connector iets kortsluit/verbinding maakt dat de brom veroorzaakt.

Karsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Dan zou friemelen aan de connector kant dat wel moeten laten horen. Ook het aansluiten op een niet geaard stopcontact zou een aardingsprobleem moeten uitsluiten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:24

DjVe

Hatsaflats!

Komt de brom uit je speaker of uit de elektronica? Hoe staat het volume op de sub ingesteld? Wat gebeurd er als je de volume helemaal open/dicht draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dat ding is dus gewoon stuk. Duh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
De subwoofer is van Teufel en deze is 2 weken geleden aangeschaft. Er zit nog garantie op. Ben ook aan het mailen met hen dus dat gaat wel ok. Maar ook zij willen eerst alles uitsluiten lijkt het.

Het draaien aan de volumeknop maakt niets uit, geen verschil. Je zou dan denken dat er iets interns verkeerd of los zit. Maar ik ga de subwoofer niet opmaken. Dat laat ik aan Teufel over mocht het zo ver komen.

Maar dan blijf ik het raar vinden dat ik op de eerste etage niets hoor qua brom, vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
Ik vermoed toch intern iets niet in orde, ik geloof niet dat het hem sec in het stroomsignaal zit. De voeding moet dermate afgeschermd zijn dat dit geen invloed mag hebben op het luidsprekersignaal zelf.

Ik zou hem opsturen naar Teufel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Nogmaals:

Komt de brom uit je speaker of uit de elektronica?

Mijn Sunfire HRS8 geeft ook een lichte brom als hij niet gebruikt wordt (maar wel aan staat). Zit hem puur in de versterking en een andere (nieuwe) deed exact hetzelfde. Zelfs in de winkel deed hij dat. Ik kan er mee leven aangezien de sub pas aan gaat als ik hem ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Dat heb ik nog niet onderzocht. De grote speakers van deze subwoofer zit aan de onderkant.
Ik zal hem vanavond eens op z'n zijde leggen en dat precies luisteren.
Nu hoor je gewoon dat de brom er is.

Omdat hij heel veel uitsluitingen blijkt dat het niet aan bepaalde apparatuur ligt, kan het soms zijn dat de elek groep vuil is? Dat daar iets mee is?

edit:

Zojuist de UPS papieren gekregen van Teufel om de subwoofer op te laten halen.
Goede service! En nu maar hopen dat het goed komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Simbob op 24-11-2014 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Van de week een nieuwe subwoofer gekregen van Teufel. Het is niet een omgeruilde, want ik kreeg precies dezelfde dag van verzending een verzendbewijs van UPS dat er de volgende dag een nieuwe mijn kant op zou komen.

Maar helaas, ook deze subwoofer geeft een brom.

Verder heb ik gisteren een coax mantelstroomfilter gehaald, maar ook dit gaf geen oplossing.

Van de week nog iets heel raars opgemerkt.
Als ik met de instellingen speel van de subwoofer in de Mararnt 7008 en schakel bijvoorbeeld tussen bepaalde audio instellingen is er een korte onderbreking van de brom.

Bijvoorbeeld:
Wanneer ik de instelling verander van de Audyssey LFC™, laagfrequentieband, is er een korte onderbreking. Nu hoeft dat niet perse iets te zijn voor de subwoofer, maar ik kan wel concluderen dat er iets niet matched tussen de subwoofer en de reciever.

Kan iemand dit verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

OMD

Wellicht een open deur en een captain obvious vraag maar:

Heb je al andere stroomkabels geprobeerd?

De receiver kan misschien voor een onderbreking zorgen maar het probleem zit hem in de subwoofer daar die ook bromt als er geen RCA kabel is aangesloten. Wellicht zit er een aardlus in je netwerk.

Kan je de sub is bij de buren neerzetten en daar aansluiten op het lichtnet?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Heb precies het zelfde mee gemaakt als jij, het licht aan de subwoofer kabel die je gebruikt.
Je moet een goede, dubbel afgeschermde kabel hebben en dan ben je van je probleem af.
Heb het net nog even gescheckt als ik de RCA kabel los haal van mijn sub dan hoor ik ook een brom stop ik de kabel er weer in dan is de brom weg.

Haal of leen even een andere goede kabel en je zult hopelijk zien dat het weg is.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Bij mij ligt het niet aan de kabel, want ook zonder subwooferkabel heb ik een brom.
Ik heb een soort van dropveter gebruikt, een iets duurdere en kabel van 40 euro. En bij allen is er een brom te horen.

Als ik hem op de eerste etage neerzet hoor ik niets, dus het ligt aan het lichtnet/stroomnet in de woonkamer is mijn idee.
Maar goed, dit is wel iets waar ik niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Heb je nu al onderzocht waar die brom uit komt? Speaker of versterking? Kan je de sub desnoods niet met een master-slave stekkerdoos aan zetten (dus receiver aan = sub aan) of met een klik-aan-klik-uit module schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

OMD

Gebruik je dimmers op de begane grond?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
De brom komt uit de versterking lijkt het. Als ik mijn oor tegen de kast houd hoor je hem goed uit de kast komen.

Er zijn geen dimmers in het huis aanwezig.

Gisteravond nog een aardlus isolator besteld en die zal begin volgende week wel geleverd worden. Dan kan ik het misschien oplossen dan wel uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als ik mijn Harman Kardon sub (HKTS200SUB) op de trigger uitgang van mijn Denon AVR2313 aansluit krijg ik ook een brom die niet weg gaat. En nadat ik er wat op gezocht heb ben ik er achter gekomen dat dat normaal is in de combinatie Denon - HK ;(

Ik laat hem nu dus maar op 'auto' staan zonder de triggerkabel aan te sluiten, brom is in ieder geval weg.

Zoek even je combinatie, zou zou maar 'normaal' kunnen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Resistor op 30-11-2014 09:56 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Het is oud artikel, het netsnoer van mijn Sub de rand aarde met teflon tape afgeplakt, dat werkte!
Pagina: 1