[Router] Ik zoek een router met goed, stabiel bereik

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sinds OS X Yosemite 10.10.1 kan ik niet meer verbinden op 5Ghz, sinds iOS8 (denk ik) kan ik op mijn iPad ook niet meer verbinden met 5GHz. Mijn iPhone heeft nergens last van. Alle hardware kan wel op een ander 5GHz netwerk verbinden (bij vrienden). Niet het probleem van de router, wel heel vervelend.
Daarnaast is de wifi onstabiel, sowieso op 2,4GHz maar volgens mij toch ook op 5GHz. Soms hapert iTunes muziek over Airplay of iPhone Youtube over Airplay. Bufferen, haperingen, heel vervelend.

Ik zoek dus een goede draadloze router
Ik kan vanalles proberen te fixen maar daar wil ik niet aan. Daarnaast is de 2,4 GHz band hier zo vol dat alles trager wordt. Omdat mijn huidige router geen externe antennes heeft of instellingen heeft om het bereik te vergroten lijkt het me slim om een router te kopen met (grotere) externe antennes en eventueel meer instelbare opties. Een router met goed en stabiel (!) bereik.

Wat is je budget?
Ik vind 100 euro een mooi bedrag maar als ik van stabiliteitsissues af kan zijn dan heb ik daar ook 150 voor over. Ik ben het gehaper echt zat. Maar dat was ik ook toen ik voor 99 (toen duur voor mij) de E3200 kocht.
Er worden nogal wat apparaten op verbonden (8 draadloze apparaten (laptops, tablets, telefoons) en daarnaast nog eens 6 bedraad (w.a. tv, versterker, mediaplayer, nas, switch).
Stabiliteit is voor mij het belangrijkst.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb ooit de bekende blauwe Linksys gehad, die vond ik prima. De huidige E3200 van Linksys ben ik toch minder tevreden over. Ook een TP-link die ik ooit had was prima. En Apple is te overwegen. Maar Netgear en Asus zijn ook prima toch?
Een 802.11ac en 5ghz router lijken me vrij logisch.

...en verder
In de Pricewatch zag ik de relatief dure maar populair Netgear Nighthawk AC1900, Asus RT-AC66U/68U, Apple Airport Extreme (3x LAN is geen probleem), TP-Link Archers. Ik heb nu dus een Linksys en ik weet niet of ik daar heel tevreden mee ben... echter weet ik dus niet goed waarom het zo onstabiel is...

De router staat in de meterkast aan een zijde van het appartement. Alles ruimtes zijn in een straal van 15 meter: beton, baksteen, houten deuren.
Mijn Mac vangt ongeveer 10 draadloze netwerken op, soms meer.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-02 19:35
Die E3200 van Linksys is ookal aardig verouderd, en als je in de stad woont is het niet raar dat je stabiliteits issues krijgt op 2.4 GHz. Ik heb zelfs sinds iets meer dan een jaar (sinds hij uitkwam) de Asus RT-AC68U, en deze bevalt prima. Sinds kort heb ik voor een PC op de eerste verdieping een PCE-AC68 aangeschaft, en het is net alsof je op een gigabit ethernet verbinding zit (qua stabiliteit, ping etc.) ondanks dat hij door een gewapendbetonnen muur en zo'n zelfde vloer moet. Clients zijn dus net zo belangrijk als de router, denk daar ook aan.

Nu is een AC68U buiten jouw budget, dus ik denk dat je moet denken aan een TP-Link Archer C7 of een D-Link DIR-868L. Deze zijn een iets minder high-end maar wel een stuk goedkoper. Qua prestaties moet je denken aan ~20% minder (dan een AC68U of R7000), maar dat is nog steeds vele malen sneller dan wat je nu hebt :).

• iAR
  • Niet online
Balance schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:25:
Clients zijn dus net zo belangrijk als de router, denk daar ook aan.
Dat is waar maar aangezien ik met Apple hardware werk ben ik daarin gelimiteerd. Hoewel ik overigens daarover (behalve nu met Yosemite) geen klagen heb.
Nu is een AC68U buiten jouw budget, dus ik denk dat je moet denken aan een TP-Link Archer C7 of een D-Link DIR-868L. Deze zijn een iets minder high-end maar wel een stuk goedkoper. Qua prestaties moet je denken aan ~20% minder (dan een AC68U of R7000), maar dat is nog steeds vele malen sneller dan wat je nu hebt :).
Als het om sneller gaat dan wat ik nu heb dan vind ik een goedkopere optie die je noemt wel aantrekkelijk. Als ik ook 20% moet inleveren op stabiliteit dan moet ik nog eens goed nadenken...

Nog twee vragen trouwens:
1. is het (nog) altijd mogelijk om een 2.4 en 5 netwerk aan te maken? Ik wil 2.4 niet uitsluiten maar als hij de sterkste moet kiezen zal hij terugvallen op 2.4 lijkt me. (of is dat altijd gescheiden)
2. is het mogelijk de sterkte in de router aan te passen, of mag dat niet (legaal gezien) qua uitstoot van golven?

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-02 19:35
Alle huidige routers van €50+ zijn gewoon stabiel in de zin van: Ze vallen niet zomaar uit. Het internet is niet ineens poef weg, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken (zolang je maar niet met firmware en/of instellingen gaat klooien waarvan je niet weet wat ze doen!).

Op korte afstand is zowel snelheid als stabiliteit geen probleem. Op langere afstand, of als er een muur of plafond tussen zit, dan wordt snelheid en stabiliteit lager. Zodra het signaal namelijk zwakker wordt gaat de router minder snelle modulatie toevoegen, waardoor je snelheid afneemt maar waardoor je nog steeds een een fatsoenlijke verbinding meer hebt. Op een bepaalt moment is het signaal te zwak om met welke modulatie dan ook nog een signaal door te geven, omdat er gewoon te veel ruis is. Dan zit je aan het eind van je bereik.

Hoe ligt die verhouding dan? Je moet het ongeveer zo zien (let op dit is een schatting!): Jouw huidige router heeft snelheid en stabiliteit X. De TP-Link Archer C7 of een D-Link DIR-868L hebben snelheid en stabiliteit 3X. De AC68U heeft snelheid en stabiliteit 4X.

De vraag is dus: Heb je €100 over voor 3x de performance, of €160 voor 4x. Let wel op: het bereik wordt niet 3 of 4 keer zo groot, alleen de snelheid! Hoe groot wordt het bereik dan wel? Ongeveer de wortel daarvan, dus respectievelijk ~1,7 en ~2 maal het bereik.

Dus: Routers vallen anno 2014 niet zomaar meer uit. Echter, hoe langer de afstand, hoe moeilijker om een signaal te versturen (daarom wordt de modulatie aangepast en neemt de snelheid af). Op een bepaalt moment wordt de signaal/ruisverhouding te klein, en lukt het niet meer om data te versturen.

Als antwoord op jouw twee ander vragen:
1. Je kan er voor kiezen om één netwerk te creëren waar devices zelf kiezen voor 2,4GHz of 5GHz, maar je kan ook twee aparte netwerken maken. Beide hebben hun voor- en nadelen. Devices kiezen namelijk niet altijd het beste netwerk, en vaak hebben ze moeite met op het juiste moment wisselen van frequentie. Één netwerk is dan wel weer het makkelijkste.
2. In de meeste firmware kan dit, soms tot legale niveau's en soms zelfs daarboven, maar de standaardinstelling werkt vaak erg goed.

• iAR
  • Niet online
Dank voor je heldere uitleg!
In vergelijking met de E3200 (die dus al weer wat jaartjes is) vind ik 100 euro een prima bedrag. Mijn huis is niet zo groot zeg maar. Ik ga mij eens verdiepen in de modellen die Balance heeft genoemd.

Het voordeel van 2 losse of 1 gemengd netwerk is lastig. Mijn Mac staat het verste weg dus ik heb het gevoel dat hij dan sneller naar 2.4 grijpt. Kwestie van testen: het zou fijn zijn als alles gewoon op 5 GHz kan, zonder 2.4 GHz af all.

pricewatch: TP-Link Archer C7 it is (will be)

PS: kun je een router eigenlijk al installeren over wifi? m'n macbook heeft geen ethernet poort meer... ja dus

[ Voor 19% gewijzigd door iAR op 25-11-2014 11:07 ]