Nieuwe IPS game monitor 27 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 15:35
Aangezien er zoveel verschil is in eisen heb ik nergens een topic kunnen vinden die bij mijn wensen aansluit.

Ik zoek een?
Een nieuwe monitor.

Wat is je budget?
maximaal 400-500. Maar belangrijkste is kwaliteit en duurzaamheid.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een IPS paneel, met een lage reactie tijd <10?.
27-28 inch met 2560x1440 resolutie.
3d functie zou leuk zijn, maar is geen vereiste.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het is voornamelijk om te gamen en films/series te kijken. Ik heb sinds 1 - 1,5 jaar de pricewatch: LG IPS277L Zwart. Deze beviel in eerste instantie prima ten opzichte van mijn vorige TN scherm. De kleuren zijn fantastisch. Maar wel een hoop backlight bleeding wat mij tegen staat, waar ik voornamelijk last van heb met films.
Ook merk ik dat de reactie tijd te hoog is. In het begin kon ik niet achterhalen waarom ik niet zo hard kon rushen als voorheen in cod. Maar na een tijdje kwam ik erachter dat het vooral was met scherp draaien en bewegen. Dit moet dus wel de reactie tijd zijn denk ik (of ik word traag en oud:P)

mijn systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 202,51€ 202,51
1MSI B85-G43 Gaming€ 87,95€ 87,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 347,95€ 347,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 70,-€ 70,-
1CM Storm Enforcer€ 69,96€ 69,96
1Zalman CNPS9900 MAX (Red led)€ 44,50€ 44,50
1Cooler Master Megaflow Red, 200mm€ 11,52€ 11,52
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,50€ 93,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.069,79

Ik heb niet per direct een nieuw scherm nodig, ik wil rustig aan kijken naar een nieuwe. Dus tips om te wachten op nieuwe releases mag ook.

[ Voor 1% gewijzigd door NakedDutchy op 24-11-2014 10:52 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-07 17:48
Hoi,

Ik ben zelf aan het wachten op de Dell U2715H:

http://www1.euro.dell.com...c=be&cs=bedhs1&l=nl&s=dhs

Misschien dat deze qua prijs binnekort wel zakt richting de 500 euro? (Daar hoop ik toch op in alle geval)

[ Voor 21% gewijzigd door Witte_200 op 24-11-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydrosine
  • Laatst online: 29-05 20:40
Ik zou ook de Dell zeggen.
Ik heb zelf de 2713hm en ben hier ontzettend tevreden over. Legio aansluitmogelijkheden en een zeer mooi scherm.

Heb hiernaast ook nog een oudere monitor uit de ultrasharp reeks een u2211h.
Passen netjes naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
Ik vind hem qua prijs/kwaliteit wel erg duur. Op veel site's word gesproken over €600,- ongeveer.

Ziet er wel interressant uit inderdaad. Als die reactietijd klopt zou dat mooi zijn.

Vraagje: Naar welke ms moet je nou kijken? Vaak word in reviews gesproken over grey to grey. Maar welke is nou de belangrijkste?

[ Voor 28% gewijzigd door NakedDutchy op 24-11-2014 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou vooral niet teveel waarde hechten aan de responstijd die wordt opgegeven door de fabrikant, er wordt bizar veel gegoocheld met getallen. Grey-to-grey betekent dat de pixel eerst deel aan is, daarna volledig aan, en vervolgens weer deels aan. Black-to-black gaat uit van een pixel die eerst volledig in rust stand is, vervolgens volledig charged an daarna weer volledig uit. Dit is overigens een zeer eenvoudig voorbeeld, er zitten wat meer wiskundige berekeningen achter. Een grey to grey meting zal daarom altijd lager uitvallen dan een black to black meting.

Het probleem is dat de berekeningen achter bijv. grey-to-grey niet eens volledig gestandaardiseerd zijn onder fabrikanten. Het wordt nu eigenlijk voornamelijk als marketing truc ingezet om een zo laag mogelijke responstijd te garanderen, door de halve waarheid te vertellen. Soms blijkt 4ms grey-to-grey in de praktijk echt 12 ms black-to-black te zijn. Ik zou me daarom vooral niet scheel kijken op responstijden, objectieve reviews van gebruikers zijn belangrijk. Ongeveer 150% van de grey-to-grey vormt de black-to-black waarde (bijv. 6ms => 9ms), maar deze berekening moet je met een korreltje zout nemen want deze is niet volledig gebaseerd op feiten.

Terugkomend op de je aankoopadvies vraag, je zoekt een monitor die voornamelijk voor gamen en films zal worden gebruikt. Dit betekent dat de volgende zaken het belangrijkste zijn:

(1) Resolutie;
(2) Responstijd;
(3) Backlight bleeding minimaal
(4) Kijkhoeken; en
(5) Goede zwartwaarden & Kleuren

Ik heb drie soorten monitoren gehad: TN, IPS en AMVA. Mijn ervaring is dat op all-round gebied AMVA panelen verreweg de beste keuze zijn; bij all-round ga ik uit van gamen, films/series, internetten, tekstverwerking en sporadisch hobbymatige fotobewerking

AMVA
+ Superieure zwartwaarden
+ Zeer hoog/scherp contrast.
+ Goede reactietijden voor gamen
+ Geen glow
- Iets minder goede kijkhoeken, maar als monitor is dit te verwaarlozen.
- Contrast shift, daardoor niet ideaal voor kleurgetrouw werk (video/foto/beeldbewerking)

IPS / PLS
+ Zeer goede kleurweergave (Geweldig voor foto/videobewerking, ook leuk voor games)
+ Zeer goede kijkhoeken
+ Tegenwoordig prima reactietijd
+ Geen color shift in de hoeken dankzij de brede kijkhoeken
- Zwartwaarden wat minder
- Contrast kan beter
- IPS glow bij sommige modellen

TN
+ Goedkoop
+ Scherpe reactietijden
+ Ver ontwikkelde techniek (zeer uitgemolken, geen kinderziekten meer)
- Waardeloos beeld..
- Belabberde kleuren
- Slechte zwart en wit waarden
- Matig contrast
- Vrij matige kijkhoeken

Ik heb momenteel een Koreaanse WQHD 27" Qnix IPS monitor met m'n oude 24" TN LG ernaast. IPS geeft geweldig mooi beeld, maar als ik een nieuwe monitor zou kopen dan zou dit zeker weten een AMVA paneel worden. Ik hoef waarschijnlijk niet aan te geven dat je TN sowieso ver links moet laten liggen... Helaas zijn er echter zeer weinig AMVA monitoren te koop vandaag de dag.

Maar welke monitoren zijn dan een geschikte keuze? Als ik voor 400 á 500 euro een nieuwe 27" WQHD zou aanschaffen dan zou dat één van de volgende worden:

(1) pricewatch: Acer CB270HU Zwart
409 euro, A-HVA, 6ms, hoogte verstelbaar, september 2014 uitgebracht.

(2) pricewatch: BenQ GW2765HT Zwart
390 euro, IPS, 4 MS, hoogte verstelbaar; zeer complete monitor wat mij betreft.

(3) pricewatch: Acer K272HULbmiidp Zwart
320 euro, A-HVA, 6ms, Nadeel: niet in hoogte verstelbaar.

Duurdere modellen (waarvan ik de meerprijs moeilijk/niet kan rechtvaardigen):

(4) pricewatch: Asus PB278Q Zwart

(5) pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart

Ik kan moeilijk een monitor voor je uitkiezen, maar ik ben toch geneigd om te zeggen dat je het beste voor één van m'n eerste drie keuzes zou moeten gaan. Voor 300 - 400 euro heb je tegenwoordig een erg mooie 27" WQHD IPS monitor; 450-500 euro uitgeven vind ik persoonlijk zonde omdat de kwaliteit niet dusdanig verbluffend beter zal zijn. Vooral bij Dell betaal je vaak wat meer puur voor het merk, terwijl Dell monitoren regelmatig last hebben van IPS glow.

Excuses voor de gigantische lap tekst, ik vind het leuk om over monitoren te babbelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
stin00 schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:40:
...
maar als ik een nieuwe monitor zou kopen dan zou dit zeker weten een AMVA paneel worden. Ik hoef waarschijnlijk niet aan te geven dat je TN sowieso ver links moet laten liggen... Helaas zijn er echter zeer weinig AMVA monitoren te koop vandaag de dag.
...
Bedankt voor de lap tekst ik vind dit ook wel heel interessant. Welke AMVA zou je dan aanraden? Ik vind geen 27" WQHD A-MVA's in de pricewacht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
bedankt man! Ik heb het zeer snel gelezen, omdat je het meeste al elders beschreven had;-)

TN valt voor mij zoiezo af, ook al doe ik het meeste gamen. De kleuren en kijkhoek van TN zijn inderdaad belabberd tegenover IPS. AMVA ken ik verder niet.

Het probleem zit hem een beetje in mijn eisen: Voornamelijk gamen film etc. Maar ik kijk ook vaak voetbal op mijn pc scherm, en ook nog wel is met vrienden, vaak gecombineerd met fifa. Dan is de kijkhoek dus ook belangrijk. En af en toe doe ik mn ps3 er nog op aansluiten.

In hoogte verstelbaar is niet zo'n prio, verticaal kantelen daarentegen wel. Ik heb 2 zeer chille loungestoelen:D

Nu heb ik je eerste 3 optie's bekeken:

Wat mij het eerste opvalt bij alle 3 is de lelijke ronde voet (nr. 1 gaat nog wel met die hoogglans) in vergelijking met mijn huidige LG. Maar daar moet ik me denk ik overheen zetten, aangezien de meeste niet echt mooi zijn.
Vanavond ga ik ze even beter bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

1440p AMVA bestaat naar mijn weten niet, de techniek is opzich al vrij oud, maar, is nog niet zo heel lang daadwerkelijk interessant. VA had heel lang echt beroerde inputlag en veel ghosting. Daardoor zijn er ook nog geen 1440p modellen, gezien de vraag daarnaar ongeveer nihil is.

AHVA is qua kenmerken erg vergelijkbaar met IPS, en veel minder met AMVA, jammer genoeg.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Klopt, AMVA is momenteel nog niet beschikbaar voor 1440P monitoren helaas. Ik vind dit persoonlijk erg jammer omdat het vaak zeer mooie panelen zijn. De nadruk van de markt ligt tegenwoordig volledig op IPS, omdat de kleurweergave zeer goed is. Als je van TN afkomt dan is IPS echt een verademing trouwens, ik spreek uit ervaring!

Het design van een monitor is vaak een heikel puntje, de een hecht er meer waarde aan dan de ander. Ik vind design persoonlijk de eerste week interessant, maar bij een 27" monitor vind ik de voet/bezel een stik minder interessant omdat je zo'n gigantisch beeld hebt waar je naar kijkt. De randen vallen na een tijdje een stuk minder op. Ik gebruik zelf een monitor desk mount waardoor de voetsteun er direct afgaat.

Maar het klopt wel dat de eerste drie monitoren wat goedkoper ogen qua behuizing en voet; hier zijn wat concessies op gedaan om de prijs relatief laag te houden. Een monitor met een mooier design kost al snel een aardige smak meer, je moet voor jezelf nagaan of je de meerprijs het waard vind! Een gelukt design is wel gaaf natuurlijk.

Ik vind bijvoorbeeld deze Iiyama persoonlijk wel mooi qua design / specs: pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver
(Edit: Zie vooral de tweede foto, ziet er wel straks uit!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
Mijn huidige LG vind ik blijkbaar zo mooi, ik kijk er nog steeds graag naar. Komt ook omdat ik hem vaak vasthebt als ik hem naar voren haal om op mn lounche stoel te zitten. dan moet het scherm helemaal vooraan staan en naar voren gekanteld zijn.

je eerste 3 optie's zijn qua prestatie's inderdaad goed! Die Iilyama is daarentegen zeer netjes afgewerkt inderdaad.
Daarom ga ik ook geen overhaaste beslissingen nemen en wacht ik geduldig af tot dat ik het zeker weet :)

qua prestatie's zit de pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver ook tussen jou aanbevelingen zo te zien.
Qua prijs en verbruik alleen wat hoger. Ik ga deze ook onthouden.

Even ander vraagje stin00: In meerdere reviews en reactie's op verschillende sites over mijn huidige monitor Lg ips277L word er gesproken over de functie ''overdrive''. Dit zou de reactiesnelheid en inputtlag verbeteren. Weet jij toevallig hoe ik dit kan aanzetten? Aangezien ik in de handleiding en het menu niks kan vinden.
Het enigste wat ik kan vinden gaat over response time waar je 'off' 'low' 'normal' en 'fast' kan kiezen. Logischerwijs staat deze op fast. Maar merk totaal geen verschil, terwijl in de forums gezegd word dat de ms wel degelijk daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
@stin00 & TS:
Ik weet niet hoe het bij de TS is, maar bij mij staat de monitor in de woonruimte dus de vrouw des huizes vind design héél belangrijk. :P

inderdaad de Iiyama is een heel mooi toestel, maar ik lees dat deze slechte response times heeft:
http://www.digitalversus....xb2779qs-p17286/test.html

Ik weet nu niet wat hier van aan is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
bij mij staat hij in mijn mancave:P Mijn vrouw komt daar niet, of om mij erop te wijzen dat er nog rekeningen in de hoek liggen (nee geen stofzuiggrap, dat moet ik zelf doen).

Maar uiterlijk vind ik ook belangrijk. Die Lg vind ik namelijk echt mooi en dat valt me nog steeds vaak genoeg op.

wat betreft die response tijd, ik ga dus alleen af op gebruikerreviews en niet alleen op wat de fabrikant vermeld.
Deze Iiyama zou dus geen verbetering zijn van mijn huidige monitor.

[ Voor 6% gewijzigd door NakedDutchy op 24-11-2014 16:15 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het valt bij de buren dan wel weer mee: http://nl.hardware.info/r...-reactietijd-en-input-lag
Met Overdrive aan is de GtG 8,5ms en de BtB 10,2ms, hij scoort bij beide tabellen zéér goed vergelijken met de concurrentie!

Overdrive kan je overigens aanzetten in je OSD (on screen display) van je monitor, ik gok dat het 'fast' inderdaad de overdrive functionaliteit aangeeft. LG noemt haar overdrive functionaliteit overigens 'ODC' (OverDrive Control). Benq gebruikt daarentegen weer 'AMA' (Advanced motion accelerator). Wellicht heeft je monitor ergens een ODC optie staan?

Overdrive is een wisselvallig uitpakkende techniek; het verhoogt het voltage dat de liquid crystals aanstuurt om ze sneller te laten oriënteren. Hierdoor wordt overigens alleen de grey-to-grey waarde significant verbeterd, de black to white iso zal gelijk blijven omdat deze doorgaans al het maximale voltage krijgt toegediend.

Je krijgt wel daadwerkelijk een verbetering van de responstijd, soms van zelfs enkele milliseconden. Maar kan wel een nadeel aan zitten, bijvoorbeeld color trailing. De pixels worden door overdrive geforceerd om van full white (passief) naar full black (actief) te gaan. Daarna kunnen de pixels weer terugzakken naar grijs (20% actief). Het positieve effect zit hem in de tijd die normaliter nodig is om de liquid crystals te activeren erg hoog is. Door ze met ovedrive te forceren bespaar je tijd, maar worden de pixels wel wat geforceerd.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lxAqarCl.jpg

Hier zie je vooral links wat Overdrive kan veroorzaken. Minder responstijd, maar als je kijkt naar het tekstwolkje of het gele hoofd dan zie je dat het nadrukkelijker aanwezig is (donkerder) door dat de pixels geforceerd worden. Dit betekent dat de overdrive functie van de monitor in dit voorbeeld slecht wordt gecontroleerd of te agressief is. Bij nieuwe monitoren werkt overdrive veel en veel beter.

Edit: plaatje werkte niet! Nu wel als het goed is :)

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 24-11-2014 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
De pricewatch: Iiyama ProLite XB2779QS-S1 Zilver is inderdaad vergeleken met de concurrentie de betere 27''.

Maar de responsetime vergeleken met mijn huidige scherm scheelt niet veel volgens hw.i.

Ik denk alleen niet dat je lagere ms gaat vinden met dezelfde stats in 27''

De Iiyama is een jaar jonger, en dat zie je ook wel in de resultaten. Moet wel zeggen dat de LG voor die tijd echt een goed scherm was.

Ik ga nog niet beslissen, maar de test van de Iiyama heeft ervoor gezorgd dat dit hem zou kunnen worden.

Heb trouwens mijn huidige LG op overdrive fast gezet gisteren, stond op off. Maar merkte geen verschil in Cod:AW.

[ Voor 117% gewijzigd door NakedDutchy op 25-11-2014 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NakedDutchy
-

[ Voor 100% gewijzigd door NakedDutchy op 09-12-2014 08:41 ]

Pagina: 1