Servo hoe het makkelijkst aansturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Ik ben een leek op electronica gebied, dus veel van de termen zeggen mij niet zo heel erg veel.

Ik wil een servo kunnen aansturen, dit kan heel makkelijk met een raspberry pi, maar ik wil de rPi niet gebruiken. Zijn er andere simpele mogelijkheden om een servo aan te suren? Enige wat het ding moet doen is op het moment dat er stroom opstaat, +90° en direct weer -90°. Als dit lastig is en het makkelijker is om eenmalig 360° te draaien vind ik het ook goed (weet alleen niet of mijn servo 360° kan draaien).

De gebruikte servo is de TowerPro SG90.

Liefst een kant en klare controller/driver/..?

[ Voor 13% gewijzigd door c-nan op 24-11-2014 08:34 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:35
Nou moet je mij niet vragen naar een schema, maar ik denk dat je al snel klaar bent met een weerstand, condensator en een transistor.

Zoals je neem ik aan al op internet hebt gelezen, werkt een servomotor met spanningsvergelijking. Om het even makkelijk te omschrijven, je wilt eigenlijk de helft van een knipperlicht maken. Hij mag x (milli)seconden aanstaan, daarna weer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Fusioxan op 24-11-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 22:32
Is een NE555 timer IC een oplossing? En anders een Arduino?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:51
Vuikie schreef op maandag 24 november 2014 @ 09:55:
Is een NE555 timer IC een oplossing? En anders een Arduino?
Een 555 timer zou best kunnen, heb alleen de kennis niet om zoiets aan te sluiten. Er zijn schema's te vinden, maar door de transistors, resistors en weet ik het allemaal kom ik er niet echt uit :) Ben bang om de servo door te fikken.

Arduino kan ook, maar dat wil ik dus niet, maakt het allemaal (onnodig) duur.

Is voor een schoolopdracht van mijn broertje waarmee ik hem wil helpen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je bent dus op zoek naar een servotester. Met een beetje vogelen krijg je daarmee het wel voor elkaar.
(2 instelpots welke via een 4053 in de schakeling omschakelt)

Het meest simpele is via een ATTiny of een PIC waarin je ook je programma kan stoppen hoe te reageren wanneer het spanning krijgt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden