workstation hardware

Pagina: 1
Acties:

• Ittaidv
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 08:27
Met mijn bedrijf doe ik multicam registraties en streaming. Wij zijn er al een tijdje mee bezig en mixen de video op een pc. Momenteel gebeurt alles op mijn desktop pc, waar ik 4 videocapturekaarten heb ingestoken en nog extra cams aan verbind via firewire.

Omdat dit systeem niet altijd stabiel werkt (we hebben wel eens crashes tijdens het mixen), wil ik een beter systeem gaan bouwen. Dit systeem moet er ongeveer gaan uitzien zoals op deze mockup:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eyCRb0J.jpg?1

Als case wil ik een grote pelicase gebruiken.

In het deksel wil ik 2 schermen inbouwen.

In de bodem wil ik 2 pc's, een geluidskaart en een mixer inbouwen. Om alles van voldoende koeling te voorzien wil ik laptopcoolers gebruiken. Drinken aan de pc is bijgevolg niet toegestaan!

De eerste pc (links) zal de mixerpc worden: hier komen alle beelden in samen via blackmagic capture kaarten. Hoe meer capturekaarten ik kan gebruiken, hoe beter. Via een hdmi output kaart wordt het eindresultaat van de mix naar de rechtse pc gestuurd.

Die pc (rechts) neemt dan het recorden en het streamen op zich.

Mixer PC

Voor de mixerpc wil ik zoveel mogelijk capturekaarten kunnen inbouwen, kloksnelheid is hier niet zo belangrijk, pci express lanes wel.

Er zijn capturekaarten die over 4 HD inputs beschikken (decklink quad) en een x16 slot vereisen, anderen zoals de mini recorder (1 HD input), vragen slechts een x4 slot.

Per HD input gebruikt zo'n systeem 4 pci express lanes. Een 40 lanes processor kan dan als je de hdmi outputkaart en de videokaart (samen 12 lanes) niet meetelt nog 28 lanes overhebben, wat neerkomt op 7 inputs. Dat vind ik een beetje weinig.

Er zijn een aantal moederborden die over 72 lanes beschikken, zoals bvb de Asus P9X79-E WS

Die gebruikt PLX chips om het aantal lanes te verhogen.

Op zich gebruikt het mixen van video niet zo veel cpu power. Met onze huidige i7 2600k gebruiken we ongeveer 60-70% wanneer we streamen en recorden. Aangezien dat streamen en recorden nu op een andere pc zal gebeuren, hoeft onze mixer pc geen hoge frequenties aan te kunnen.

Wat wel belangrijk is, is het aantal pci express lanes van de cpu voor die pc.

Het budget voor deze mixer pc (dus niet het hele systeem incl. 2 pc's, soundcards, schermen,..) is ongeveer 2000 euro.

De vragen:

Zijn er cpu's met veel pcie lanes die goed betaalbaar zijn (pricewatch heeft geen opties om dat uit te zoeken)

Verhoogt zo'n PLX chip daadwerkelijk het aantal pcie lanes, of worden die extra lanes enkel gebruikt voor harddrives en usb3.0 poorten? Kan ik met andere woorden in een moederbord met 72 lanes 1 videokaart, 1 hdmi outputkaart en 15 HD inputs proppen?

recording/streaming pc

De rechtse pc moet zoals gezegd een recording/streaming pc worden. Hij zou via een hdmi input het output beeld moeten krijgen van de linkse pc.

Hiervoor twijfel ik nog over heel wat hardware. We nemen meestal op in mpeg, 25mbit en streamen via FMLE of FFMEG

Het budget voor deze pc ligt wat lager: 8-900 euro maximum.

Vragen:

Is voor het opnemen en streamen van video het aantal cores of de kloksnelheid doorslaggevend?

Kan een 'gaming' kaart zoals de avermedia live gamer HD helpen om het processorgebruik naar beneden te halen?

Alvast bedankt!

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-02 09:01
Welke software en videomixer gebruik je en wat voor type camera wordt er doorgaans op aangesloten?

Mijn eerste gedachte is zonde van het geld. Waarom zou je zelf een switcher willen maken? Als dit professioneel ingezet gaat worden is betrouwbaarheid je eerste zorg en dat gaat m.i. niet lukken met een zelfgeknutselde videoswitcher.

7 Bronnen/inputs vind je te weinig? Als je meercamera registraties doet met zoveel bronnen, zou ik helemaal niet willen beginnen aan een DIY switcher.

Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar de Atem's van Blackmagic Design. Qua prijs zitten ze in het budget segment, hebben niet heel veel mogelijkheden, maar doen wat ze moeten doen zonder fratsen.

Blackmagic Design ATEM Production Studio 4K (€ 1.342,98 excl.)
Switcher met 8 inputs, audio embedder, multiview output en 4K. Voor die prijs ga je dat niet redden met een DIY PC. Nadeel is dat de panels van Blackmagic Design duur zijn, de ME1 mixer kost al 4k excl., laat staan de ME2 (12000 excl.) Maar het niet al te lastige schakelwerk kan je ook prima op het softpanel doen op bijvoorbeeld een goedkope laptop of iPad. Panels kun je evt. ook gewoon huren.

Je opname/stream PC moet de PGM (SDI) uit de switcher dan verder verwerken, daarvoor volstaat een decklink mini PCI kaart (of je eigen capture kaarten) en kun je opnemen met BM Media Express, vergeet niet een Backup opname te maken op bijvoorbeeld een hyperdeck.

Maar dit is slechts mijn eerste gedachte, gebaseerd op jouw eerste eisen. Het lijkt erg op een Blackmagic Marketing praatje, maar ik denk dat voor dit budget dit de beste oplossing is.