Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-08 16:46
Beste tweakers, ik hoop ten eerste dat ik hier op het goede forum zit voor zaken met betrekking tot de universiteit, aangezien het de voorloper van werk en inkomen is en ik al een paar topics tegen ben gekomen die hierover gaan en niet gesloten zijn.

Mijn situatie is dat ik de oude vorm van Bachelor op de TU/e (Technische Universiteit Eindhoven) doe, studierichting Software Science.
Nu is er sinds iets minder dan 2,5 jaar de nieuwe vorm van het Bachelor College, waarbij mijn oude studie is "komen te vervallen".

Jouw studieresultaat wordt namelijk mogelijkerwijs iedere maand door de Examencommissie behandeld en alleen zij kunnen jou het diploma geven.
Ik ben begonnen in augustus/september 2011 aan mijn studie, en toen was er nog niets van bekend dat het nieuwe Bachelor College ingevoerd zou gaan worden. Nu is het echter zo geweest dat dit in mijn 2e studiejaar duidelijk is geworden, en ze een deadline hebben ingevoerd van augustus/september 2015 waarbinnen studenten hun studie kunnen halen, dat is dus nomimaal + 1 jaar.

Voor mij was het destijds niet interessant om meer informatie hierover in te winnen, aangezien mijn studie nog goed liep, echter is het de laatste jaren minder geworden door persoonlijke omstandigheden en nu ziet het er zeer sterk naar uit dat ik het niet binnen de gestelde 4 jaar ga halen.
Als alternatieve optie is er altijd door de universiteit aangeboden om te switchten naar de nieuwe vorm van het Bachelor College, waar geen strikte maximale studieduur aan vast zit, behalve die in de wet is vastgelegd, welke volgens mij 7 of 10 jaar is. Nu was dit, toen het aan werd gekondigd, mogelijk zonder verlies van studiepunten, echter is dit nu niet meer het geval.

Mijn huidige situatie is nu dat ik door het moeten verplaatsen van één vak, een half jaar extra studietijd ga oplopen, omdat ik verplicht wordt om te switchten naar het nieuwe Bachelor College, en daar zijn nieuwe vakken bijgekomen die ik dan moet gaan halen en ik raak zo'n 30 van mijn huidige studiepunten "kwijt", dat wil zeggen dat ik ze wel behoud, maar dat die vakken niet meer in het pakket voor mijn studie zitten.

Ik zou graag willen weten of dit zomaar wel mag: Ik wordt immers schade toegebracht door een beslissing die de universiteit zonder mijn (of wie dan ook) z'n toestemming heeft doorgevoerd. Toen ik aan mijn studie begon, wist nog niemand ervan dat je er maximaal 4 jaar over mocht doen, en tijdens mijn studie is dat zomaar even veranderd.

Sorry voor de wellicht lichte onlogische opbouw van mijn verhaal, maar ik zou hier toch graag wat advies over horen, en het het liefst oplossen zonder te veel kans erop dat de universiteit mij doelbewust gaat tegenwerken.

ps. Nog even ter verduidelijking: Ik heb een studierooster met mijn coördinator gepland tot en met het einde van het jaar, welke momenteel precies past. Echter zie ik in het huidige kwartiel geen mogelijkheid om al mijn vakken te halen noch om het missende vak nog dit jaar te herkansen, het wordt immers pas volgend jaar weer gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door skiwi2 op 23-11-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zal vast ergens iets missen, maar ...
skiwi2 schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:40:
Voor mij was het destijds niet interessant om meer informatie hierover in te winnen
...
Ik zou graag willen weten of dit zomaar wel mag: Ik wordt immers schade toegebracht door een beslissing die de universiteit zonder mijn (of wie dan ook) z'n toestemming heeft doorgevoerd.
Als ik die 2 dingen combineer krijg ik toch zoiets van : Je had wel de mogelijkheid om toestemming te geven of te weigeren, maar je hebt het genegeerd en tja, dan kan je naderhand wel eens pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:32
En wat zegt je studieadviseur/mentor/degene die over zulke dingen gaat? Ik denk dat diegene jou het beste kan adviseren over je keuzes en wat voor jou het beste is.

Over tegenwerken zou ik me geen zorgen maken, van een universiteit mag je wel professioneel gedrag verwachten. Het is waarschijnlijk wel zo dat regels gewoon regels zijn en dat je het daar mee te doen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Helaas heb ik slecht nieuws voor je, in andere situaties (ok, niet aan de TU/e) heb ik mensen aan het kortste eind zien trekken. Iets dat vooral het gevolg is van de fop 'inspraak' van universiteitsraden zonder enige vorm van macht of invloed.

Voor de rest zou ik ook niet te makkelijk er van uit gaan dat je niet tegen gewerkt wordt als je het hard gaat spelen. Ook dat heb ik anders zien gaan, kijk er dus wel een beetje mee uit.

[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 23-11-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Kijk even op https://search.nvao.net/advanced-search bij jouw studie bij het tabblaadje accreditatie. De kans is aanwezig dat de accreditatie van je oude opleiding verloopt, niet hernieuwd wordt, en dat de universiteit dus geen diploma meer mag verstrekken nadat de accreditatie verlopen is.

In ieder geval verwacht ik ook niet dat je hier onder uit gaat komen. Tegenwerking hoef je niet zozeer te verwachten, de universiteit heeft erg graag dat mensen afstuderen, dan krijgen ze namelijk geld.

Als het om 1 vak gaat, wat je laatste vak is, dan heb je over het algemeen recht op een modeling tentamen of kun je iets anders met de docent van dat vak regelen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
Gomez12 schreef op zondag 23 november 2014 @ 19:58:
Ik zal vast ergens iets missen, maar ...

[...]

Als ik die 2 dingen combineer krijg ik toch zoiets van : Je had wel de mogelijkheid om toestemming te geven of te weigeren, maar je hebt het genegeerd en tja, dan kan je naderhand wel eens pech hebben.
Ik denk dat jouw conclusie hieruit verkeerd is, maar ik heb het waarschijnlijk ook niet al te duidelijk neer gezet.
Ons werd letterlijk in de bijeenkomst aan het begin van een kwartiel verteld dat je maximaal 4 jaar over de studie mocht gaan doen, en dat je de volgende opties had:
1) Gewoon doorstuderen, want je haalt het toch binnen 4 jaar
2) Meteen switchen, zonder verlies van studiepunten
3) Er op het einde achter komen dat je het niet gaat halen, en dan switchen met verlies van studiepunten à minimaal een half jaar.

Er is nooit gevraagd om schriftelijk dan wel mondelijk toestemming te geven, of te weigeren.
Ik heb het dan zeker ook niet genegeerd, het was simpelweg niet van toepassing op dat moment.
Ronald8 schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:09:
En wat zegt je studieadviseur/mentor/degene die over zulke dingen gaat? Ik denk dat diegene jou het beste kan adviseren over je keuzes en wat voor jou het beste is.

Over tegenwerken zou ik me geen zorgen maken, van een universiteit mag je wel professioneel gedrag verwachten. Het is waarschijnlijk wel zo dat regels gewoon regels zijn en dat je het daar mee te doen hebt.
Ik heb hem dus al wel mijn studieplan gemaakt voor de volle 4 jaar, en heb het er wel al even over gehad als dat niet mogelijk is: Toen heeft hij gezegd dat ik er rekening mee moest houden dat ik er zeker een half jaar langer over zou moeten doen. Naar mijn weten is de optie om schriftelijk dan wel mondelijk bezwaar aan te tekenen doelbewust vaag gehouden, en lijkt het erop dat erop hopen dat studenten niet tegen de beslissing in zullen gaan, wat mij dan weer doet denken dat de gang van zaken wellicht niet helemaal oke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi2
pedorus schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:24:
Kijk even op https://search.nvao.net/advanced-search bij jouw studie bij het tabblaadje accreditatie. De kans is aanwezig dat de accreditatie van je oude opleiding verloopt, niet hernieuwd wordt, en dat de universiteit dus geen diploma meer mag verstrekken nadat de accreditatie verlopen is.

In ieder geval verwacht ik ook niet dat je hier onder uit gaat komen. Tegenwerking hoef je niet zozeer te verwachten, de universiteit heeft erg graag dat mensen afstuderen, dan krijgen ze namelijk geld.

Als het om 1 vak gaat, wat je laatste vak is, dan heb je over het algemeen recht op een modeling tentamen of kun je iets anders met de docent van dat vak regelen.
Het gaat hier om een vak waarvoor je 7x wekelijks huiswerk moet inleveren voor 50% van het punt en daarnaast 50% van het tentamen, het ziet er (helaas) naar uit dat dit niet "even" afgehandeld kan worden, ik zal er zeker over informeren, maar waarschijnlijk gaan ze in de interim periode niet nog een leraar toewijzen om dit mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

skiwi2 schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:24:
[...]

Ik denk dat jouw conclusie hieruit verkeerd is, maar ik heb het waarschijnlijk ook niet al te duidelijk neer gezet.
Ons werd letterlijk in de bijeenkomst aan het begin van een kwartiel verteld dat je maximaal 4 jaar over de studie mocht gaan doen, en dat je de volgende opties had:
3) Er op het einde achter komen dat je het niet gaat halen, en dan switchen met verlies van studiepunten à minimaal een half jaar.

Er is nooit gevraagd om schriftelijk dan wel mondelijk toestemming te geven, of te weigeren.
Ik heb het dan zeker ook niet genegeerd, het was simpelweg niet van toepassing op dat moment.
Maar dit is toch precies wat er gebeurt is? Of ik moet iets missen.... :?

Jij hebt destijds gekozen voor optie 1, maar belandt uiteindelijk in optie 3. Da's toch gewoon een kwestie van
?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keipi
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 20:06
Gezien de drie opties die jij destijds gekregen hebt lijkt het me gewoon pech hebben. Als het van te voren is aangegeven dan heb je vrij weinig als tegen argument want 'Ja maar, ik dacht dat het niet van toepassing zou zijn.' kunnen ze weinig mee.

Zoals hierboven al gezegd kan accreditatie een probleem zijn, dan mogen ze geen diploma geven. Een ander punt kan zijn is dat ze dan voor jou alleen nog dat specifieke vak in zijn oude vorm moeten geven.

Dat gezegd verwacht ik dat de TU/e je er wel mee wilt helpen. Sommige dingen zijn voor hun, vanwege bovengenoemde punten, helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
skiwi2 schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:26:
[...]

Het gaat hier om een vak waarvoor je 7x wekelijks huiswerk moet inleveren voor 50% van het punt en daarnaast 50% van het tentamen, het ziet er (helaas) naar uit dat dit niet "even" afgehandeld kan worden, ik zal er zeker over informeren, maar waarschijnlijk gaan ze in de interim periode niet nog een leraar toewijzen om dit mogelijk te maken.
Wellicht verschilt dit tussen universiteiten/faculteiten, maar ik heb het zelf van de andere kant wel eens meegemaakt. Dit was ook geregeld in de OER. Googelen geeft zoiets (andere soortgelijke opleiding?):
Indien een onderwijseenheid uit een studieprogramma of minor vervalt, wordt in het eerste studiejaar dat het onderwijs in die onderwijseenheid niet meer wordt verzorgd nog ten minste tweemaal de gelegenheid geboden het tentamen in die onderwijseenheid af te leggen.
[...]
Wanneer er sprake is van een student,van een voorbereidende bacheloropleiding aan de TU/e
-met erkende (schrijnende) persoonlijke omstandigheden, of
-die nominaal of bijna nominaal (3-3,5 jaar) studeert én maximaal 6 studiepunten mist,
kan zij de examencommissie verzoeken om één extra tentamenmogelijkheid per bacheloronderwijseenheid, die zij nog niet met een voldoende heeft afgesloten.
Verder heb je hier een studieadviseur voor om dit soort dingen daadwerkelijk te regelen.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso kan je natuurlijk kijken of er niet wat mogelijk te regelen is, als je inderdaad echte persoonlijke omstandigheden hebt gehad wat onder het kopje overmacht valt. Bijvoorbeeld ziekte, overlijden van iemand uit je gezin, etc. Als de persoonlijke omstandigheid heel veel zin in bier hebben was, ja dan wordt die methode lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
skiwi2 schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:24:
[...]

Dus je hebt 3 opties. En jij vind ze niet van toepassing, tja dan kies je impliciet voor 1 (en indien van toepassing 3) want voor optie 2 moet je namelijk actie ondernemen.
Sissors schreef op zondag 23 november 2014 @ 20:52:
Sowieso kan je natuurlijk kijken of er niet wat mogelijk te regelen is, als je inderdaad echte persoonlijke omstandigheden hebt gehad wat onder het kopje overmacht valt. Bijvoorbeeld ziekte, overlijden van iemand uit je gezin, etc. Als de persoonlijke omstandigheid heel veel zin in bier hebben was, ja dan wordt die methode lastiger.
Over het algemeen ligt dit toch wel redelijk moeilijk als je er naderhand (als het mislukt is) pas mee komt.
Zeker als het over een periode van meerdere jaren gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik denk dat je deze situatie eerder kan voorleggen aan je studieadviseur en de examencommissie, als je een brief naar ze schrijft met je situatie en een voorstel tot oplossing dan ben je al een heel eind op de goede weg.
TU/e is niet de beroerdste om iets te regelen in dit soort gevallen, maar je moet wel zelf de oplossing zoeken en actief iets proberen te regelen. De discussie: 'Mag dit wel, mag dit niet' is niet relevant...de invoering dan het bachelorcollege is niet iets onverwachts en de TU/e heeft dit goed geregeld.
Jij hebt jezelf geen marge gegeven omdat het er goed uitzag toendertijd, en nu zit je op de blaren....

Ik zou een oplossing zoeken met de universiteit om dat vak waar je het over hebt, te herkansen dit jaar. Dat kan in overleg met de docent en met toestemmen vd examencommissie --> schrijf een duidelijke brief!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven al is aangekaart door meerdere personen adviseer ik je de volgende stappen te ondernemen:

- Neem het OER van je opleiding (en evt. faculteit) door! Hierin kunnen regels staan m.b.t. overgangsregels en eventuele mondelinge/extra tentaminering bij onredelijke vertraging
- Neem contact op met de studieadviseur en bespreek je studieplan en wat er moet gebeuren. De studieadviseur heeft ook contact met de examencommissie en andere organen binnen de opleiding en is derhalve (als het goed is) op de hoogte van dit soort regels.
- Indien je vertraging hebt opgelopen door persoonlijke omstandigheden, bespreek dit dan ook met de studieadviseur. Hierdoor worden misschien andere regels in werking gesteld, waardoor jij alsnog de vertraging kan 'ontlopen'. Dit hangt echter van je persoonlijke situatie af.

Succes ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sibylle schreef op zondag 23 november 2014 @ 21:41:
Ik zou een oplossing zoeken met de universiteit om dat vak waar je het over hebt, te herkansen dit jaar. Dat kan in overleg met de docent en met toestemmen vd examencommissie --> schrijf een duidelijke brief!
Dat lijkt mij inderdaad ook de juiste oplossing. Ik neem aan dat de TU best wel wat extra moeite wil doen om jou alsnog binnen de 4 jaar af te laten studeren, en dan is het misschien best wel een optie om een extra examen moment in te lassen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:59

Nikeo

Jawelles

Precies wat Prulez zegt. Het is nu echt zaak om aan alle bellen te trekken die er binnen de universiteit bestaan. Als je dit niet doet heb je m.i. niet genoeg gedaan. Dan sta je straks goed voorbereid voor de examencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:14

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Een alternatief is om je sociale leven een half jaar tot een jaar op een lager pitje te zetten en 60-urige studieweken gaat maken om het toch te halen. Is het een tijdje doorbikkelen, maar ben je er wel zonder slepene affaires van af. Vereist uiteraard wel een enorme zelfdiscipline wat niet voor iedereen is weggelegd (voor mij in ieder geval niet, lousy student die ik was), maar ik ken enkele mensen die het wel aan konden.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Hoewel ik moet toegeven niet het hele topic te hebben gelezen en ik dus niet zeker weet of deze vraag al gesteld is, zet ik hem toch even neer:

Wat wil jij dat de universiteit voor jou gaat doen?
Je zonder verlies van punten laten switchen van opleiding? Er zal namelijk een reden zijn dat dit niet zomaar kan: de vakkenpakketten sluiten niet op elkaar aan en voldoe je dus niet aan de voorwaarden voor het nieuwe diploma.
De opleiding langer door laten lopen omdat jij het niet in die tijd hebt gehaald? Er is al gesproken over accreditatie, als die verloopt is dit geen optie zoals aangegeven.
Je tegemoet komen door het vak dat je mist te geven op een moment dat jij het wel kan volgen? Is misschien een optie, voor een universiteit is het ook gewenst studenten zo snel mogelijk af te laten studeren. Als er meerdere studenten hetzelfde vak missen kan dit nog wel is lastig worden.

Heb je de stof van dat vak wel onder de knie? Dan is de aangedragen oplossing van een mondeling tentamen op een gezamenlijk af te spreken moment misschien ook een optie, maar dat zal je moeten bespreken met je opleidingscommissie, de docent of je opleidingsmanager.
Pagina: 1